Žalbeni postupci

NAPOMENA: Koristite latinična slova

Centar za nenasilnu akciju protiv dnevnog lista Alo

Žalba rešena: prekršaj kodeksa
Centar za nenasilnu akciju
Alo
Štampano izdanje i internet
08.04.2017.

Obraćamo vam se žalbom da ocenite da li su izveštavanjem dnevnog lista „Alo“ i online izdanja tog lista o fotografijama koje je na svom privatnom Facebook profilu objavio Gentrit Behramaj i navodima o radu Centra za nenasilnu akciju (nenasilje.org) prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije, kao i novinarski profesionalni standardi...

Kompletna žalba u prilogu

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Petar Jeremić, Nevena Krivokapić, Tamara Skrozza, Ljiljana Smajlović, Ivana Stjelja, Vera Barišić Popović, Vera Didanović, Vlado Mareš, Zlatko Čobović, Stojan Marković i Dragan Đorđević, na sednici održanoj 35.5. 2017. godine, većinom glasova, donosi


ODLUKU

Tekstom “Tačijev pulen došao u Beograd da ruši Vučića”, objavljenim 8. aprila 2017. godine, u štampanom i onlajn izdanju, dnevni list “Alo”

1. prekršio je tačke 1,2, 4 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije o obavezi novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda novinarske profesije, da pravi jasnu razliku između činjenica koje prenosi, komentara, pretpostavki i nagađanja, da konsultuje što više izvora i da im omogući da iznesu svoj stav, kao i da ne objavljuje neosnovane optužbe, klevete i glasine,

2. prekršio je tačku 1 Odeljka IV (Odgovornost novinara), po kojoj novinar mora da se suprotstavi svima koji krše ljudska prva ili se zalažu za bilo koju vrstu diskriminacije, govor mržnje i podsticanje nasilja,

3. prekršio je tačke 1 I 4 Odeljka V (Novinarska pažnja), o obavezi  novinara da pristupa poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom, kao i da novinar mora biti svestan opasnosti od diskriminacije koju mogu da šire mediji i učiniće sve da izbegne diskriminaciju zasnovanu, između ostalog, na rasi, polu, starosti, seksualnom opredeljenju, jeziku, veri, političkom i drugom mišljenju, nacionalnom ili društvenom poreklu.

4. prekršio je i tačku 1 VII (Poštovanje privatnosti), o obavezi novara da poštuje privatnost, dostojanstvo i integritet ljudi o kojima piše, kao i Smernice za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn okruženju u delu koji se odnosi na obavezu pribavljanja prethodne saglasnosti prilikom prenošenja objava sa društvenih mreža.

Nalaže se dnevnim listu “Alo” da ovu odluku Komisije objavi najkasnije pet dana od dana dostavljanja odluke.


OBRAZLOŽENJE

Centar za nenasilnu akciju podneo je, uz saglasnost Gentrita Behramaja, žalbu Savetu za štampu zbog toga što je “Alo”, kao je navedeno, koristeći fotografije sa njegovog privatnog  Fejsbuk profila, objavio tekst koji sadrži niz neistina. U žalbi je, između ostalog, navedeno da Behramaj nije došao na demonstracije, već je u Beogradu bio u okviru svojih studija na praksi u Centru za nenasilnu akciju, što je dogovoreno mesecima ranije, da nije ničiji izaslanik, pogotovo ne Hašima Tačija, niti ima ikakve veze sa njim ili njegovom strankom. “Centar za nenasilnu akciju nikako i nigde nije „poznat po plasiranju strašnih neistina o srpskim zločinima u ratovima devedesetih. Reč je o mirovnoj organizaciji, čije aktivnosti, između ostalog, finansiraju nemačko Ministarstvo za međunarodni razvoj i ekonomsku saradnju (BMZ) i austrijska razvojna agencija ADA. Nikada za 20 godina ova organizacija nije imala finansiranje od bilo koje vlade ili predsednika iz regiona, direktno ili indirektno, uključujući i Kosovo i Hašima Tačija. Nikada za 20 godina nismo sarađivali sa Centrom za primenjene nenasilne akcije i strategije CANVAS”, ističe se u žalbi. Naglašeno je takođe da je novinarka lista “Alo” kontaktirala Behramaja, i da je on zamolio da ne objavljuje ništa.

Redakcija lista “Alo” nije odgovorila na žalbu.

Većina članova Komisije ocenila je da list nije ponudio nikakve dokaze za teze iznete u tekstu, pre svega kada je reč o tome da je Behramaj na demonstracije došao, kao Tačijev “pulen” da bi “srušio Vučića”, zbog čega su prekršene odredbe Kodeksa koje se odnose na obavezu novinara da tačno i istinito izveštava, da ne iznosi neosnovane optužbe, kao i da razlikuje činjenice od pretpostavki i nagađanja. Komisija je smatrala da je tekst napisan samo na osnovu toga što je Behramaj Albanac, te da su zato prekršene i odredbe Kodeksa novinara koje se odnose na zabranu diskriminacije, u ovom slučaju na osnovu nacionalne pripadnosti. Novinar, zaključila je Komisija, nije postupio sa dužnom profesionalnom pažnjom, nije proverio informacije koje je objavio, a Behramaju je narušena i privatnost time što su, uprkos njegovom jasno izrečenom protivljenju, preuzete fotografije sa njegovog privatnog Fejsbuk profila. Ovim je prekršena iz smernica za primenu Kodeksa novinara u onlajn okruženju, po kojoj je novinar dužan da, prilikom preuzimanja informacije koju je na društvenim mrežama i drugim digitalnim platformama objavio pojedinac koji nije javna ličnost, pribavi njegovu/njenu prethodnu saglasnost, osim ako je objavljivanje od interesa za javnost i u vezi sa temom o kojoj se javnost izveštava, što, po mišljenju većine članova Komisije, ovoga puta nije slučaj.

Mišljenje je izdvojila Ljiljana Smajlović, između ostalog, jer  podnosilac žalbe nije objasnio zašto nije iskoristio pravo da odgovori na netačne informacije u listu kojima mu je naneta šteteta, kao i zato što je Komisija za žalbe, po njenom mišljenji, u ovom slučaju dala za pravo i vrednosnim i činjeničnim tvrdnjama Centra za nenasilnu akciju, a da te tvrdnje niko nije proveravao.

Zbog svega toga, Komisija je sa deset glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučila da je list „Alo“ prekršio Kodeks novinara Srbije i naložila listu da ovu odluku objavi.


Beograd, 25.5.2017.

Predsedavajući
Petar Jeremić