TV Lav plus protiv portala Glas zapadne Srbije



Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Ivana Stjelja, Zlatko Čobović, Stojan Marković, Ljiljana Smajlović, Nevena Krivokapić, Vukašin Obradović, Vlado Mareš, Vera Didanović, Dragan Đorđević, Željko Bodrožić i Višnja Aranđelović, na sednici održanoj 27.12.2018. godine, većinom glasova izriče


JAVNU OPOMENU

 

Tekstom “Jolović: ’Sloboda’ zagađuje Moravu“, objavljenim 2. novembra 2018. godine, portal „Glas zapadne Srbije“ 

1.prekršio je tačku 1 Odeljka IX  (Poštovanje autorstva) Kodeksa novinara Srbije, po kojoj mediji i novinari moraju da poštuju i primenjuju važeće zakonodavstvo o zaštiti autorskih prava i da, kada dobiju dopuštenje za reprodukciju iz drugog izvora, to čine uz uvažavanje autora i navođenje izvora,

2. prekršio je smernicu 2 u okviru tačke IX Smernica za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn okruženju o obaveznom naznačenju autora.

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.


OBRAZLOŽENJE

 

Glavna i odgovorna urednica TV Lav plus Danijela Ilić podnela je žalbu Savetu za štampu tvrdeći da je portal prekršio odredbe Kodeksa koje se odnose na poštovanje autorskih prava i odgovornost novinara u delu kojim se zabranjuje falsifikovanje dokumenata i plagijat. Ona je navela da je u emisiji te televizije, koja je uživo emitovana 1. novembra 2018. godine načelnik Moravičkog okruga Slobodan Jolović ekskluzivno izjavio da je kompanija „Sloboda“ zagađivač Morave, što niko do tada nije objavio. Većina medija koji su informaciju preneli, kako je navedeno u žalbi, objavila je da je reč o izjavi datoj TV Lav plus, za razliku od portala „Glas zapadne Srbije“, koji je naveo da je to bila „izjava za medije“.

U odgovoru na žalbu Gvozden Nikolić, glavni i odgovorni urednik „Glasa zapadne Srbije“, istakao je da, ako se uporedi ono što je Jolović rekao na televiziji i ono što je portal koji uređuje objavio, jasno je da objavljena infomacija ne potiče sa te televizije. On je naveo da je to bila veoma aktuelna tema tih dana, te da su vest preneli kako lokalni, tako i nacionalni mediji (Tanjug i Beta), pa je „smešna tvrdnja“ da je to prvi put rekao na Televiziji Lav.

Većina članova Komisije za žalbe smatrala je da je portal morao da navede tačan izvor informacije koju prenosi i da, ukoliko to nije Televizija Lav plus, saopšti koji je medij u pitanju. Budući da načelnik okruga nije tu vest saopštio na konferenciji za novinare ili u nekom sličnom obraćanju medijima, a reč je o temi koja je od velikog značaja za stanovnike tog kraja, Komisija je ocenila da je reč o ekskluzivnoj informaciji, te je ona morala biti preneta uz puno uvažavanje kolega koje su do nje došle. To svakako podrazumeva i navođenje autora, što je jasno navedeno i u Smenicama za primenu Kodeksa novinara u onlajn okruženju – da je obavezno naznačiti medij i autora i ukoliko je reč o agancijskim infomacijama. Komisija podseća da je Zakon o autorskim i srodnim pravima dosta restriktivan, a da Kodeks novinara Srbije upućuje na ovaj zakon, zbog čega su pravila za preuzimanje sadržaja drugih medija stroga. Komisija još jednom ukazuje i da je neophodno da svi mediji uvažavaju rad i prava svojih kolega.

Zbog svega toga, Komisija je sa deset glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučila da je prekršen Kodeks novinara Srbije i izrekla javnu opomenu.

 

 

Beograd, 27.12.2018.                                                                                    

Predsedavajuća
Ivana Stjelja