Usame Zukorlić protiv portala Sandžačke novine



Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Ivana Stjelja, Zlatko Čobović, Stojan Marković, Ljiljana Smajlović, Nevena Krivokapić, Vukašin Obradović, Vlado Mareš, Vera Didanović, Dragan Đorđević, Željko Bodrožić i Višnja Aranđelović, na sednici održanoj 29.11.2018. godine, jednoglasno izriče


JAVNU OPOMENU

Tekstom “Zukorlićevo pomirenje: Lider SPP-a pokušao izazvati krvoproliće u Skupštini Grada“, objavljenim 15. oktobra 2018. godine, portal „Sandžačke novine“  prekršio je tačke 1, 2  i 4 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi novinara da tačno, objektivno i blagovremeno izvesti o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeči se osnovnih standarda novinarske profesije, da pravi jasnu razliku između činjenica koje prenosi, komentara, pretpostavki i nagađanja, kao i da, kad je to neophodno, konsultuje što više izvora i da im omogući a iznesu svoj stav.   


OBRAZLOŽENJE

Usame Zukorlić podneo je žalbu, jer je u spornom tekstu označen kao neko ko je predvodio aktiviste Stranke pravde i pomirenja i zaposlene u Islamskoj zajednici u Srbiji koji su na sednicu Skupštine Grada Novog Pazara, kako je navedeno u tekstu, „organizovano dovedeni sa očiglednim namerom da se izazovu incidenti i krvoproliće“. Zukorlić, inače sin lidera SPP-a, naveo je u žalbi da je na sednicu došao kao novinar, te da uopšte nije učestvovao u incidentu u gradskoj skupštini, što se vidi i na video prenosu na Fejsbuku, za koji je dostavio link. Istakao je da je vest objavljena sa ciljem da se predstavi kao legitimna meta za linč, jer je objavljena i njegova fotografija sa skupa. Zatražio je da redakcija ukloni sporni tekst i da se javno izvini.

Redakcija „Sandžačkih novina nije odgovorila na žalbu.

Komisija za žalbe je zaključila da je reč o očiglednom kršenju Kodeksa u političke svrhe, sa ciljem da se za incident optuži ne samo Usame Zukorlić, nego i njegov otac, Muamer, lider Stanke pravde i pomirenja, što je potpuno jasno već iz naslova teksta.  Portal, inače, ne nudi nikakve dokaze, niti navodi bilo koji izvor, ni za tvrdnje da je Usame Zukorlić predvodio aktiviste SPP-a sa idejom da izazove „krvoproliće“ u Skupštini Novog Pazara, niti da je uopšte odgovoran za incident u gradskom parlamentu. O samom događaju u spornom tekstu, takođe, nema gotovo nikakvih informacija, ni objašnjenja - ni zašto su građani došli da sednicu, čime su bilo nezadovoljni, niti kako je do incidenta došlo, osim što se tvrdi da je „predvodnik“ Zukorlić i da je cilj bio da dođe do „bratoubilaštva“. Po mišljenju članova Komisije, time su prekršene odredbe Kodeksa koje novinare obavezuju na istinito i objektivno infomisanje, kao i na to prave jasnu razliku između činjenica, pretpostavki i nagađanja. Komisija je ocenila da je u okviru ove tačke Kodeksa prekršena i smernica, po kojoj je sa novinarskom profesijom nepihvatljivo zalaganje za jednu političku opciju. Takođe, prekršena je i odredba o obavezi novinara da konsultuje više izvora i omogući im da iznesu svoj stav, jer redakcija nije ni pokušala da dobije bilo kakvu izjavu od Zukorlića, niti bilo koga drugog od, navodno, organizovano dovedenih aktivista SPP-a.

Komisija nije prihvatila zahtev podnosioca žalbe da naloži redakciji ukloni tekst i da mu se javno izvini, jer to nije u njenoj nadležnosti. Komisija može da naloži samo objavljivanje svojih odluka medijima koji su prihvatili punu nadležnost Saveta za štampu.

Beograd, 29.11.2018.

Predsedavajuća
Ivana Stjelja

Kompletan žalbeni postupak
Zapisnik sa sednice