Usame Zukorlić protiv portala Sandžak Haber



Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Ivana Stjelja, Zlatko Čobović, Stojan Marković, Ljiljana Smajlović, Nevena Krivokapić, Vukašin Obradović, Vlado Mareš, Vera Didanović, Dragan Đorđević, Željko Bodrožić i Višnja Aranđelović, na sednici održanoj 29.11.2018. godine, jednoglasno izriče


JAVNU OPOMENU

Tekstom „Zukorlić pokušao izazvati krvoproliće u Skupštini grada! Muamerov sin, Usame Zukolić, izazivač konflikta, u krupnom kadru na fotografiji!“,  objavljenim 15. oktobra 2018. godine, portal „Sandžak haber“ prekršio je tačke 1, 2  i 4 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi novinara da tačno, objektivno i blagovremeno izvesti o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda novinarske profesije, da pravi jasnu razliku između činjenica koje prenosi, komentara, pretpostavki i nagađanja, kao i da, kad je to neophodno, konsultuje što više izvora i da im omogući a iznesu svoj stav.          


OBRAZLOŽENJE

Usame Zukorlić podneo je žalbu jer je u spornom tekstu označen kao neko ko je predvodio aktiviste Stranke pravde i pomirenja i zaposlene u Islamskoj zajednici u Srbiji, koji su na sednicu Skupštine Grada Novog Pazara, kako je navedeno u tekstu, „organizovano dovedeni sa očiglednim namerom da se izazovu incidenti i krvoproliće“. Zukorlić, sin lidera SPP-a, naveo je u žalbi da je na sednicu došao kao novinar, te da uopšte nije učestvovao u incidentu u gradskoj skupštini, što se vidi i na video prenosu na Fejsbuku, za koji je dostavio link. Istakao je da je vest objavljena sa ciljem da se on predstavi kao legitimna meta za linč, jer je objavljena i njegova fotografija sa skupa. Zatražio je da redakcija ukloni sporni tekst i da se javno izvini.

Redakcija portala „Sandžak haber“ nije odgovorila na žalbu.

Komisija za žalbe je zaključila da je reč o očiglednom kršenju Kodeksa u političke svrhe, sa ciljem da se za incident optuži ne samo Usame Zukorlić, nego i njegov otac, Muamer, lider Stanke pravde i pomirenja, što je potpuno jasno već iz naslova teksta.  Portal je preneo tekst sa portala „Sandžačke novine“, što ga ne oslobađa odgovornosti za objavljeni sadržaj, budući da je, po Kodeksu novinara, svaki medij odgovoran za ono što objavljuje, bez obzira na to da li je tekst nastao u toj redakciji ili je preuzet iz drugog izvora.

U tekstu se nude nikakvi dokazi, niti se navodi bilo koji izvor ni za tvrdnje da je Usame Zukorlić predvodio aktiviste SPP-a sa idejom da izazove „krvoproliće“ u Skupštini Novog Pazara, niti da je uopšte odgovoran za incident u gradskom parlamentu. O samom događaju u spornom tekstu takođe nema gotovo nikakvih informacija, ni objašnjenja - ni zašto su građani došli da sednicu, čime su bili nezadovoljni, niti kako je do incidenta došlo, osim što se tvrdi da je „predvodnik“ Zukorlić i da je cilj bio da dođe do „bratoubilaštva“. Po mišljenju članova Komisije, time su prekršene odredbe Kodeksa koje novinare obavezuju na istinito i objektivno infomisanje i na to da prave jasnu razliku između činjenica pretpostavki i nagađanja. Komisija je ocenila da je u okviru ove tačke Kodeksa prekršena i smernica, po kojoj je sa novinarskom profesijom nepihvatljivo zalaganje za jednu političku opciju. Takođe, prekršena je i odredba o obavezi novinara da konsultuje više izvora i omogući im da iznesu svoj stav, jer redakcija nije ni pokušala da dobije bilo kakvu izjavu od Zukorlića, niti bilo koga od navodno organizovano dovedenih aktivista SPP-a.

Komisija nije prihvatila zahtev podnosioca žalbe da naloži redakciji da ukloni tekst i da mu se javno izvini, jer to nije u njenoj nadležnosti. Komisija može da naloži samo objavljivanje svojih odluka medijima koji su prihvatili punu nadležnost Saveta za štampu.

Beograd, 29.11.2018.

Predsedavajuća
Ivana Stjelja

Kompletan žalbeni postupak
Zapisnik sa sednice