Željko Veselinović protiv portala i dnevnih novina Pink.rs, Alo, Informer i Srbija danas



PINK.rs

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Stojan Marković, Vlado Mareš, Ljiljana Smajlović, Vera Barišić – Popović, Vera Didanović, Petar Jeremić, Dragan Đorđević i Vukašin Obradović, na sednici održanoj 26.7.2018. godine, jednoglasno izriče


JAVNU OPOMENU

Tekstom „Đilasovi prostaci nastavljaju sa dobacivanjem – Mirković: Da Veselinović i Čokić imaju imalo obraza podneli bi ostavku“, objavljenim 29.juna 2018.godine u onlajn izdanju, portal „Pink.rs“

1. prekršio je tačke 1 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda novinarske profesije, kao i da poštuje pravilo da su sa novinarstvom nespojivi objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina,

2. prekršio je i tačku 1 Odeljka V (Novinarska pažnja), o obavezi novinara da pristupa poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom.       


OBRAZLOŽENJE

Željko Veselinović, odbornik u Skupštini grada Beograda, podneo je jedinstvenu žalbu protiv listova „Informer“i „Alo“i portala „Pink.rs“, koji su objavili tekstove pod istim naslovom, a u kojima su, po mišljenju podnosioca žalbe, objavljene neistine. On je naveo da je netačno da je „smenjeni predsednik Udruženih sindikata ’Sloga’“, kao i da su on i kolega Dejan Čokić dobacivali pogrdne reči zameniku gradonačelnika Goranu Vesiću. Istakao je da „pod punom krivičnom, materijalnom o i etičkom odgovornošću“ tvrdi da nije dobacio to što je u tekstu navedeno, te da su novinari izneli neistinitu informaciju, koji su bili dužni da provere pre objavljivanja ili da ga pozovu i zatraže komentar. „Smatram da sam bez ikakvog valjanog razloga pomenut, da je moja fotografija bez razloga poslužila kao ilustracija da bi mi se nanela šteta zbog političkog angažovanja, s obzirom da sam predstavnik opozicije u Skupštini grada Beograda.

Redakcija portala „Pink.rs“ nije odgovorila na žalbu.

Članovi Komisije za žalbe su primetili da su sva tri medija objavila gotovo identične tekstove, pri čemu se „Informer“ poziva na „Pink.rs“, a „Alo“ na „Pink.rs“ i „Informer“, ali ostaje nejasno ko je izvor objavljene infomacije. Tačnije, u tekstovima nije navedeno da li je to čuo novinar koji je bio na sednici Skupštine grada Beograda, ili je tu informaciju dobio od nekog drugog, niti postoji bilo kakva potvrda onoga što se u tekstu izričito tvrdi da su dvojica odbornika dobacivala. U sva tri teksta citira se izjava odbornika Aleksandra Mirkovića (SNS) da Veselinović i Čokić zbog toga što su dobacivali treba da podnesu ostavku, iako se na snimku koji je objavljen uz tekst to ne čuje, jer Mirković kaže „odbornik Saveza za Srbiju“, ne navodeći ničije ime. Sva tri medija su zato, po oceni Komisije, netačno prenela Mirkovićevu izjavu, tvdrdeći da je on „optužio“ dvojicu odbornika za vređanje Gorana Vesića, i iznoseći zapravo svoje, neosnovane optužbe. U ovom slučaju, mediji nisu postupili ni u skladu sa pravilima profesionalne pažnje, jer ni na koji način nisu ni proverili, niti ponudili bilo kakve dokaze za iznete tvrdnje.

ALO

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Stojan Marković, Vlado Mareš, Ljiljana Smajlović, Vera Barišić – Popović, Vera Didanović, Petar Jeremić, Dragan Đorđević i Vukašin Obradović, na sednici održanoj 26.7.2018. godine, jednoglasno donosi


ODLUKU

Tekstom „Đilasovi prostaci nastavljaju sa dobacivanjem – Mirković: Da Veselinović i Čokić imaju imalo obraza podneli bi ostavku“, objavljenim 29.juna 2018.godine u onlajn izdanju, dnevni list „Alo“

1. prekršio je tačke 1 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda novinarske profesije, kao i da poštuje pravilo da su sa novinarstvom nespojivi objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina,

2. prekršio je i tačku 1 Odeljka V (Novinarska pažnja), o obavezi novinara da pristupa poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom.

Nalaže se dnevnom listu „Alo“ da ovu odluku objavi u roku od pet dana od dana dostavljanja odluke.    


OBRAZLOŽENJE

Željko Veselinović, odbornik u Skupštini grada Beograda, podneo je jedinstvenu žalbu protiv listova „Informer“i „Alo“i portala „Pink.rs“, koji su objavili tekstove pod istim naslovom, a u kojima su, po mišljenju podnosioca žalbe, objavljene neistine. On je naveo da je netačno da je „smenjeni predsednik Udruženih sindikata ’Sloga’“, kao i da su on i kolega Dejan Čokić dobacivali pogrdne reči zameniku gradonačelnika Goranu Vesiću. Istakao je da „pod punom krivičnom, materijalnom o i etičkom odgovornošću“ tvrdi da nije dobacio to što je u tekstu navedeno, te da su novinari izneli neistinitu informaciju, koji su bili dužni da provere pre objavljivanja ili da ga pozovu i zatraže komentar. „Smatram da sam bez ikakvog valjanog razloga pomenut, da je moja fotografija bez razloga poslužila kao ilustracija da bi mi se nanela šteta zbog političkog angažovanja, s obzirom da sam predstavnik opozicije u Skupštini grada Beograda.

Redakcija lista „Alo“ nije odgovorila na žalbu.

Članovi Komisije za žalbe su primetili da su sva tri medija objavila gotovo identične tekstove, pri čemu se „Informer“ poziva na „Pink.rs“, a „Alo“ na „Pink.rs“ i „Informer“, ali ostaje nejasno ko je izvor objavljene infomacije. Tačnije, u tekstovima nije navedeno da li je to čuo novinar koji je bio na sednici Skupštine grada Beograda, ili je tu informaciju dobio od nekog drugog, niti postoji bilo kakva potvrda onoga što se u tekstu izričito tvrdi da su dvojica odbornika dobacivala. U sva tri teksta citira se izjava odbornika Aleksandra Mirkovića (SNS) da Veselinović i Čokić zbog toga što su dobacivali treba da podnesu ostavku, iako se na snimku to ne čuje, jer Mirković kaže „odbornik Saveza za Srbiju“, ne navodeći ničije ime. Sva tri medija su zato, po oceni Komisije, netačno prenela Mirkovićevu izjavu, tvdrdeći da je on „optužio“ dvojicu odbornika za vređanje Gorana Vesića, i iznoseći zapravo svoje, neosnovane optužbe. U ovom slučaju, mediji nisu postupili ni u skladu sa pravilima profesionalne pažnje, jer ni na koji način nisu ni proverili, niti ponudili bilo kakve dokaze za iznete tvrdnje.

INFORMER

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Stojan Marković, Vlado Mareš, Ljiljana Smajlović, Vera Barišić – Popović, Vera Didanović, Petar Jeremić, Dragan Đorđević i Vukašin Obradović, na sednici održanoj 26.7.2018. godine, jednoglasno izriče


JAVNU OPOMENU

Tekstom „Đilasovi prostaci nastavljaju sa dobacivanjem – Mirković: Da Veselinović i Čokić imaju imalo obraza podneli bi ostavku“, objavljenim 29.juna 2018. godine u onlajn izdanju, dnevni list „Informer“

1. prekršio je tačke 1 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda novinarske profesije, kao i da poštuje pravilo da su sa novinarstvom nespojivi objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina,

2. prekršio je i tačku 1 Odeljka V (Novinarska pažnja), o obavezi novinara da pristupa poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom.       


OBRAZLOŽENJE

Željko Veselinović, odbornik u Skupštini grada Beograda, podneo je jedinstvenu žalbu protiv listova „Informer“i „Alo“i portala „Pink.rs“, koji su objavili tekstove pod istim naslovom, a u kojima su, po mišljenju podnosioca žalbe, objavljene neistine. On je naveo da je netačno da je „smenjeni predsednik Udruženih sindikata ’Sloga’“, kao i da su on i kolega Dejan Čokić dobacivali pogrdne reči zameniku gradonačelnika Goranu Vesiću. Istakao je da „pod punom krivičnom, materijalnom o i etičkom odgovornošću“ tvrdi da nije dobacio to što je u tekstu navedeno, te da su novinari izneli neistinitu informaciju, koji su bili dužni da provere pre objavljivanja ili da ga pozovu i zatraže komentar. „Smatram da sam bez ikakvog valjanog razloga pomenut, da je moja fotografija bez razloga poslužila kao ilustracija da bi mi se nanela šteta zbog političkog angažovanja, s obzirom da sam predstavnik opozicije u Skupštini grada Beograda.

Redakcija lista „Informer“ nije odgovorila na žalbu.

Članovi Komisije za žalbe su primetili da su sva tri medija objavila gotovo identične tekstove, pri čemu se „Informer“ poziva na „Pink.rs“, a „Alo“ na „Pink.rs“ i „Informer“, ali ostaje nejasno ko je izvor objavljene infomacije. Tačnije, u tekstovima nije navedeno da li je to čuo novinar koji je bio na sednici Skupštine grada Beograda, ili je tu informaciju dobio od nekog drugog, niti postoji bilo kakva potvrda onoga što se u tekstu izričito tvrdi da su dvojica odbornika dobacivala. U sva tri teksta citira se izjava odbornika Aleksandra Mirkovića (SNS) da Veselinović i Čokić zbog toga što su dobacivali treba da podnesu ostavku, iako se na snimku koji je objavljen uz tekst to ne čuje, jer Mirković kaže „odbornik Saveza za Srbiju“, ne navodeći ničije ime. Sva tri medija su zato, po oceni Komisije, netačno prenela Mirkovićevu izjavu, tvdrdeći da je on „optužio“ dvojicu odbornika za vređanje Gorana Vesića, i iznoseći zapravo svoje, neosnovane optužbe. U ovom slučaju, mediji nisu postupili ni u skladu sa pravilima profesionalne pažnje, jer ni na koji način nisu ni proverili, niti ponudili bilo kakve dokaze za iznete tvrdnje.

SRBIJA DANAS

Deo žalbe koji se odnosi na portal „Srbija danas“ rešen je dogovorom.


Beograd, 26.7.2018.

Predsedavajući
Stojan Marković

Kompletan žalbeni postupak
Zapisnik sa sednice