Udruženje ljubitelja reke Save “Zeleni raj” protiv portala Espreso



Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Vlado Mareš, Zlatko Čobović, Nevena Krivokapić, Stojan Marković, Tamara Skrozza, Vera Barišić – Popović, Vera Didanović, Petar Jeremić, Ivana Stjelja i Dragan Đorđević, na sednici održanoj 29.3.2018. godine, nije uspela da usaglasi odluku da li je portal „Espreso“ tekstom „Dokaz da su bogataši jači od države: Za deceniju su od Savskog nasipa napravili svoj privatni raj u koji niko drugi ne sme da kroči!“, objavljenim 24. avgusta 2017. godine prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije.


OBRAZLOŽENJE

Predstavnik Udruženja ljubitelja reke Save „Zeleni raj“ Vojislav Mandić podneo je žalbu Savetu za štampu, navodeći da se u tekstu na nedostojan način kvalifikuju vlasnici objekata, koji se, između ostalog,  nazivaju “bahatim idiotima koji divljaju po nasipu i džukelama od čijih telohranitelja možete da ‘fasujete’ batine”. “Insinuira se da su objekti napravljeni od pokradenih para kao i o kurvama kako nazivaju naše supruge, devojke ili prijateljice. Tekst završava pozivom na satelitski snimak uspona ološa. Smatram da se radi o klasičnom govoru mržnje koji je nespojiv sa Kodeksom novinara Srbije.”, navedeno je, između ostalog, u žalbi. Mandić je napomenuo i da žalba nije zahtev za legalizaciju njihovog boravka i afirmaciju aktivnosti, već žalba na nedopustiv način pisanja o ovom problemu.

U odgovoru na žalbu redakcija “Espresa” istakla je da postoji javni interese da se piše o bespravnoj gradnji na obali Save i da im je to bio jedini motiv prilikom objavljivanja teksta.

Kako se ni podnosilac žalbe, ni udruženje koje predstavlja ne pominje u tekstu, redakcija ih nije prepoznala kao “drugu stranu”. Novinari portala su, inače, kako je navedeno, više puta bezuspešno pokušavali da razgovaraju sa vlasnicima objekata, a da su im se obratili u vezi sa ovim tekstom bili bi spremni da saslušaju i njihovu stranu priče. Redakcija je, ipak, budući da je reč o drugoj žalbi istog udruženja, a procenjujući da bi se to moglo nastaviti, ponudila da se podnosiocioma žalbe razgovara i objavi njihovu stranu priče.

Nakon toga, objavljeno je saopštenje udrženja “Zeleni raj”, ali podnosilac žalbe nije time bio zadovoljan i ostao je pri zahtevu da Komisija razmatra žalbu.

Članovi Komije ponovili su i ovoga puta stav da postoji nesporni javni interes da se piše o problemima zaštite životne sredine, odnosno zaštite priobalja i divljoj gradnji koja ugrožava izvorišta vode. Većina članova Komisije bila je, takođe, saglasna i u oceni da tekst nije dobro napisan, da mu nedostaje argumentacije, kao i da sadrži uvredljive kvalifikacije. Saglasnosti, međutim, nije bilo u vezi sa tim da li nesumnjivo veliki javni interes može da opravda loše obrađenu temu, odnosno da li Komisija eventualnom odlukom da je prekršen Kodeks može da podstakne ocene da o ovom problemu ne treba ni pisati ili da su vlasnici bespravnih objekata u pravu što tamo zidaju.

Deo članova Komisije ocenio je da se Savet za štampu u ovom slučaju zloupotrebljava uvlačenjem u sukob između uredništva portala i dela vlasnika objekata na Savi, te da bi svako izjašnjavanje moglo biti protumačeno kao davanje za pravo jednoj strani u vezi sa nečim što nije u nadležnosti Saveta. Zbog toga je čak šest članova Komisije ostalo uzdržano, pa nikakva odluka nije mogla biti doneta.


Beograd, 29.3.2018.

Predsedavajući
Vlado Mareš


Kompletan žalbeni postupak