Petar Jeremić protiv dnevnog lista Srpski telegraf



Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Vlado Mareš, Zlatko Čobović, Stojan Marković, Ljiljana Smajlović, Nevena Krivokapić, Tamara Skrozza, Vera Barišić – Popović, Vera Didanović, Ivana Stjelja i Dragan Đorđević, na sednici održanoj 25.1.2018. godine, jednoglasno izriče


JAVNU OPOMENU

Tekstom “Jeremić pravi nedeljnik, Bećkovićeva za urednika”, objavljenim u broju od 11-12. novembra 2017. godine, dnevni list „Srpski telegraf”

1. prekršio je tačke 1, 2, 4 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda novinarske profesije, da novinari i urednici prave jasnu razliku između činjenica koje prenose, komentara, pretpostavki i nagađanja, da, kada je neophodno, konsultuju što više izvora i da im omogući da iznesu svoj stav, kao i da su sa novinarstvom nespojivi objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina,

2. prekršio je tačku 2 Odeljka II (Nezavisnost od pritiska), po kojoj ekonomski i politički interesi izdavača ne smeju da utiču na uređivačku politiku na način koji bi imao za posledicu netačno, neobjektivno, nepotpuno i blagovremeno informisanje javnosti,

3. prekršio je i tačku 3 Odeljka VI (Odnos prema izvorima informisanja), po kojoj je izmišljanje anonimnih izvora težak prekršaj standarda profesionalnog postupanja novinara.


OBRAZLOŽENJE

Član Komisije za žalbe Petar Jeremić podneo je žalbu zbog teksta koji, kako je naveo, predstavlja očigledan primer lažne vesti plasirane u interesu centara moći za koje pojedini mediji rade. Uz žalbu je priložio i autorski tekst Olje Bećković, objavljen u “Blicu”, u kojem ona ističe da je sve u vezi sa njenim navodnim sastankom sa Vukom Jeremićem na kojem joj je nudio mesto glavnog urednika nedeljnika koji pokreće, o čemu piše “Srpski telegraf”, izmišljeno. U spornom tekstu se, inače, tvrdi da je “Vuk Jeremić odlučio da pojača medijske napade na valast, pa je rešio da napravi svoj nedeljnik”, a prvi saradnik će mu biti Olja Bećković.

Redakcija „Srpskog telegrafa” nije odgovorila na žalbu.

Članovi Komisije zaključili su da su nesumnjivo prekršene odredbe Kodeksa iz poglavlja Istinitost izveštavanja, jer “Srpki telegraf” nije ponudio nikakve dokaze za svoje tvrdnje, sem navodne izjave anonimnog očevica razgovora “u četiri oka”. Takva “informacija” upotrebljena je, međutim, za pozivanje ministra i medijskog analitičara, koji dalje komentarišu ni na koji način proverenu vest. Komisija je u ovom slučaju zaključila da izvor, po svemu sudeći, ni ne postoji, odnosno da je list namerno plasirao lažnu vest, sledeći određene ekonomske ili političke interese. Komisija je zbog toga odlučila da su, sem odredbi koje se odnose na istinitost izveštavanja, prekršene i tačke Kodeksa novinara koje zabranjuju izmišljanje izvora i uticaj interesa izdavača na uređivačku politiku koji za posledicu ima netačno, neobjektivno, nepotpuno i blagovremeno informisanje javnosti.


Beograd, 25.1.2018.

Predsedavajući
Vlado Mareš


Kompletan žalbeni postupak