Pero Simić protiv dnevnog lista Danas



Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Zlatko Čobović, Stojan Marković, Ljiljana Smajlović, Nevena Krivokapić, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Vera Barišić – Popović, Petar Jeremić, Ivana Stjelja, Vera Didanović i Dragan Đorđević, na sednici održanoj 31.8. 2017. godine, nije uspela da usaglasi odluku da li je dnevni list “Danas” prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije time što nije objavio odgovor na tekst “Obratila mi se Republika Srpska”, objavljen 13. jula 2017. godine. “Za” odluku da je Kodeks prekršen glasalo je pet članova Komisije, “protiv” su bila tri člana, dok su tri ostala “uzdržana”, pa nije bilo potrebne većine od osam glasova.


OBRAZLOŽENJE

Pero Simić, savetnik predsednika Republike Srpske, podneo je žalbu Savetu za štampu jer list nije objavio njegovo reagovanje. Kako je objasnio u žalbi, on je najpre reagovao na kolumnu Snežane Čongradin “Halo Srebrenica” i “Danas” je korektno objavio njegov tekst. Nakon toga je, međutim, objavljen novi tekst iste autorke u kojem njega i predsednika RS Milorada Dodika naziva, između ostalog, “produženom rukom genocida”, “propagatorima zla i mržnje”, “trovačima sopstvenih građana”, “ljudima naopakih i bolesnih namera”…Redakciji je uputio odgovor i na ovaj tekst, koji nije objavljen. Glavni i odgovorni urednik obavestio ga je da je reagovanje puno ličnog animoziteta prema novinarki, kao i da u njemu ima insinuacija i uvreda koje su u suprotnosti sa Kodeksom novinara, zbog čega ga ne može objaviti, ali da će rado objaviti drugačije sročeno reagovanje, bez uvreda.

Simić nije posalo novi tekst, a na neobjavljivanje njegovog odgovora reagovao je Milorad Dodik, čije pismo je “Danas” objavio.

Redakcija lista „Danas“ nije odgovorila na žalbu.

Članovi Komisije nisu bili saglasni u oceni da li je „Danas“ bio u obavezi da objavi reagovanje na kolumnu svoje novinarke, odnosno da li je glavni urednik lista bio u pravu kada je naveo da je tekst uvredljiv i da nije u skladu sa Kodeksom. Takođe saglasnosti nije bilo ni u vezi sa tim da li zbog svog odbijanja da uredi reagovanje u skladu sa uputstvima urednika, Simić može da tvrdi da mu je uskraćeno pravo na odgovor, kao ni da li je naknadnim objavljivanjem Dodikovog pisma redakcija zapravo priznala grešku.

Deo članova Komisije smatrao je da je pravo na odgovor princip koji redakcije uvek moraju da poštuju, a da se, posebno u ovom slučaju, to mora dozvoliti čoveku protiv kojeg je novinarka lista iznela veoma ozbiljne optužbe. Sama autorka teksta upotrebila je niz veoma oštrih kvalifikacija i time praktično inicirala i oštriji ton u odgovoru, zbog čega je obrazloženje urednika da je Simićevo reagovanje uvedljivo neprihvatljivo.

Pojedini članovi Komisije smatrali su, međutim, da urednik nema obavezu da objavi svaki odgovor, ukoliko je, kao u ovom slučaju, uvredljiv za autorku teksta, zbog čega je ispravno uputio Simića da svoje reagovanje uredi. Time mu nije uskraćeno pravo na odgovor, već mu samo nije dozvoljeno da na ličnoj osnovi „proziva“ novinarku koja je njega kritikovala zbog politike koju vodi.

Takođe, neki od članova Komisije su smatrali i da je eventualan propust redakcije praktično ispravljen objavljivanjem Dodikovog pisma u kojem se navodi i da je redakcija odbila da objavi Simićev odgovor.

Zbog sveta toga, nije bilo potrebnih osam glasova za odluku da je list prekršio Kodeks novinara Srbije.

Beograd, 31.8.2017.

Predsedavajući
Zlatko Čobović

Kompletan žalbeni postupak