Marko Živković protiv dnevnog lista Informer



Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Vladimir Radomirović, Zlatko Čobović, Tamara Skrozza, Nevena Krivokapić, Ivana Stjelja, Stojan Marković, Petar Jeremić, Vlado Mareš, Vera Barišić Popović, Dragan Đorđević i Vera Didanović, na sednici održanoj 27.4.2017. godine, jednoglasno izriče


JAVNU OPOMENU

Tekstom “(Foto) Živkovićev mali bi da hapsi?! Sin Zokija Bunde nosi poternicu s likom Maje Gojković!“, objavljenim 8. aprila 2017. godine u onlajn izdanju lista, kao i komentarima ispod teksta, dnevni list „Informer“

1. prekršio je tačke 1, 2 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda profesije, da pravi jasnu razliku između činjenica koje prenosi, komentara, pretpostavki i nagađanja, kao da su sa novinarstvom nespojivi objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina,

2. prekršio je tačku 2 Odeljka II (Nezavisnost od pritiska), po kojoj ekonomski i politički interesi izdavača ne smeju da utiču na uređivačku politiku na način koji bi imao za posledicu netačno, neobjektivno, nepotpuno i neblagovremeno informisanje javnosti,

3. prekršio je i tačke 1 i 6 Odeljka IV (Odgovornost novinara) o obavezi novinara da se suprotstavi svima koji kreše ljudska prava ili se zalažu za bilo koju vrstu diskriminacije, govor mržnje i podsticanje nasilja, kao i o obavezi novinara da neguje kulturu i etiku javne reči.


OBRAZLOŽENJE

Marko Živković podneo je žalbu Savetu za štampu da su prekršene tačke 1, 2 i 5 Odeljka Istinitost izveštavanja tekstom u okviru kojeg je objavljena njegova fotografija sa protesta, a u kojem se, između ostalog, tvdi da su ga tome „naučili tata i njegovi NATO/Soroš nalogodavci“. „Povezivanje mog političkog aktivizma sa bilo kojim finansijskim ili interesnim grupama iz inostranstva je neistina i način na koji se režimski medij Informer obračunava sa političkim neistomišljenicima“, naveo je u žalbi. Naglasio je i da je neistinita i tvrdnja da je on nosio transparent sa slikom Maje Gojković. Živković je istakao i da se članovi njegove porodice u tekstu nazivaju pogrdinom imenima (otac Zoran Živković je u tekstu Zoki Bunda), dok su brojne uvrede na račun njega i njegove porodice iznete i u komentarima čitalaca ispod teksta, poput: „Tata je trebao napraviti čoveka od njega, a ne fukaru“, „Tata mu je maznuo 600 000 evra, a on bi da druge apsi“...

Redakcija „Informera“ nije odgovorila na žalbu.

Po oceni članova Komisije za žalbe, tekst je neistinit, neobjektivan, tendenciozan i neprofesionalan i sadrži neosnovane optužbe i klevete. Za iznete tvrdnje, kao što su recimo one da su Živkovićevi nalogodavci NATO i Soroš, ne nude se nikakvi dokazi, baš kao ni za tezu iz naslova teksta da bi on „da hapsi“. Na fotografiji koja je „najvažniji dokaz“ da Marko Živković nosi „poternicu sa slikom Maje Gojković“ to se zapravo ne vidi, dok ga na drugoj fotografiji, ispod koje piše da se „ponosno slikao“ pored te „poternice“ uopšte i nema. „Informer“ je u tekstu izneo i kvalifikacije koje nisu u skladu sa standardima javne komunikacije, čime je, po mišljenju Komisije, prekršio i odredbe Kodeksa o obavezi poštovanje etike i kulture javne reči. Takođe, Kodeks je prekršen i u delu koji zabranjuje bilo kakvu diskriminaciju, pa i onu na osnovu političkog ili ideološkog opredeljenja, budući da „Informer“ u ovom slučaju diskredituje Marka Živkovića zbog toga što se vlasnik lista ne slaže sa održavanjem protesta. Zbog toga je prekršena i odredba koja precizira da interesi vlasnika ne smeju da utiču na uređivačku politiku na taj način da ona rezultira netačnim i neobjektivnim izveštavanjem. Odredbe Kodeksa novinara Srbije, smatraju članovi Komisije, prekršene su i objavljivanjem komentara čitalaca, koji sadrže uvrede i govor mržnje.

Zbog  svega toga, Komisija je jednoglasno odlučila da je „Informer“ prekršio Kodeks novinara Srbije i izrekla javnu opomenu.

Beograd, 27.4.2017.

Predsedavajući
Vladimir Radomirović

Kompletan žalbeni postupak