Centar za socijalni rad „Solidarnost“ protiv nedeljnika Pančevac



Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Vladimir Radomirović, Zlatko Čobović, Stojan Marković, Nevena Krivokapić, Petar Jeremić, Vlado Mareš, Vera Barišić Popović, Tamara Skrozza, Jelena Spasić, Ivana Stjelja i Dragan Đorđević, na sednici održanoj 23.2. 2017. godine, većinom glasova donosi


ODLUKU

Tekstom “Korupcija u Centru za socijalni rad?”, objavljenim 27. januara 2017. godine, list “Pančevac” prekršio je tačku 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, po kojoj su sa novinarstvom nespojivi objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina.

Nalaže se “Pančevcu” da ovu odluku objavi najkasnije deset dana od dana dostavljanja odluke.


OBRAZLOŽENJE

Direktor Centra za socijalni rad “Solidarnost” Zoran Albijanić podneo je žalbu zbog teksta kojim je “Pančevac” najavio da će u narednim brojevima istražiti aktivnosti zaposlenih i direktora i pozvao građane koji imaju bilo kakva saznanja o korupciji u centru da se jave. U žalbi je navedeno da se “u tekstu, koji više liči na otvoren poziv na linč, potpuno neprofesionalno u naslovu iznose sumnje koje su zasnovane na ‘pritužbama nekih građana’, dakle na nečem potpuno neodređenom, a da se u tekstu ne navodi čak ni jedan primer.Za istraživačko novinarstvo, pretpostavka je da se dođe do proverenih informacija, kojima se započinje istraživanje”, ističe se, između ostalog, u žalbi. Podnosilac žalbe je naveo da smatra da je Kodeks prekršen i time što informacije nisu proverene na više mesta, odnosno da u tekstu nema “druge strane”. Zbog toga je listu 1. februara upućeno i reagovanje, koje nije objavljeno.

Siniša Trajković, glavni i odgovorni urednik “Pančevca”, u odgovoru na žalbu, naveo je da je reagovanje stiglo kada je broj već bio zaključen, kao i da list ima pravo da ga objavi i u drugom narednom broju. U međuvremenu je objavljen tekst “Nezadovoljnih ima, baš kao i objašnjenja za to”, čiji je on autor, a jedan od sagovornika direktor Albijanić, koji mu je tom prilikom rekao da odustaje od objavljivanja reagovanja. On je istakao i da sama najava teme ne povlači obavezu konsultovanja druge strane.

Članovi Komisije za žalbe ocenili su da je eventualna korupcija u centru za socijalni rad, nesumnjivo važna tema od javnog interesa i da mediji time treba da se bave. Ali, upravo zbog značaja tema, ona mora biti ozbiljno i temeljno obrađena, što podrazumeva i prikupljanje i prethodnu proveru podataka. U ovom slučaju, po mišljenju Komisije, to nije urađeno uz poštovanje etičkih standarda profesije. List je, na osnovu, kako su sami naveli, pritužbi nekoliko građana, najavio da će pisati o korupciji u Centru za socijalni rad, iako u tekstu piše da tek treba da istraže da li je to tačno. “Pančevac” unapred najavljuje priču koju zapravo još ne zna da li će imati, što se vidi i iz poziva građanima da sa njima podele bilo kakva saznanja o tome. Ovakav neobičan način najavljivanja teksta za koji prethodno nisu prikupljeni dokazi, liči na svojevrsnu poternicu protiv zaposlenih u Centru, protiv kojih se iznose sumnje da su korumpirani, a da se za to ne nude nikakvi dolazi.

Zbog svega toga, Komisija je sa deset glasova “za” i jednim “protiv” odlučila da je “Pančevac” prekršio Kodeks novinara Srbije i naložila listu da ovu odluku objavi.


Beograd, 23.2.2017.

Predsedavajući
Vladimir Radomirović


Kompletan žalbeni postupak