Kuća ljudskih prava i demokratije protiv lista Kurir



Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Stojan Marković, Nevena Krivokapić, Petar Jeremić, Vlado Mareš, Ivan Cvejić, Tamara Skrozza, Vladimir Radomirović, Ivana Stjelja, Zlatko Čobović i Dragan Đorđević, na sednici održanoj 31.8. 2016. godine, jednoglasno donosi


ODLUKU

Tekstom “Demonstrant na megafon: Razbili smo nos policajcu”, objavljenim 18. jula 2016. godine u onlajn izdanju, dnevni list “Kurir” prekršio je tačku 2 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi novinara i urednika da prave jasnu razliku između činjenica koje prenose, komentara, pretpostavki i nagađanja.

Tekstom “Istraga o incidentu ispred gradske skupštine: Saslušan član Inicijative “Ne davimo Beograd”, objavljenim 19. jula 2016. godine “Kurir” nije prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije.

Nalaže se listu “Kurir” da odluku objavi u onlajn izdanju najaksnije pet dana od dana dostavljanja odluke.


OBRAZLOŽENJE

Kuća ljudskih prava i demokratije podnela je, uz saglasnost Simona Simonovića, žalbu Savetu zbog dva teksta čija suština je prilog koji je emitovao Tanjug, a koji su preuzeli  drugi mediji, među kojima i “Kurir”. Reč je snimku zabeleženom na protestu 18. jula ispred gradske skupštine u Beogradu, na kojem je došlo do incidenta između okupljenih građana, policije i pripadnika obezbeđenja gradonačelnika. Podnosilac žalbe je naveo da je Simonović preko megafona preneo okupljenima reči odbornika Nebojše Bakareca da su demonstranti “razbili nos policajcu”, ali da je to pogrešno preneto kao da je Simonović sam objavio da su okupljeni povredili policajca. “ U žalbi se ističe da je list spornim tekstovima prekršio odredbe Kodeksa novinara koje se odnose na istinitost izveštavanja.

Redakcija “Kurira” nije odgovorila na žalbu.

Komisija za žalbe je ocenila da se na snimku koji je poslužio kao osnova za tekst “Demonstrant na megafon: Razbili smo nos policajcu”, ne čuje jasno šta on kaže, odnosno ne čuje se psovka koju “Kurir” u tekstu citira, ali se čitaocima to predstavlja kao nesporno iako je, po svemu sudeći, reč o nagađanju. Stoga, ne stoji tvrdnja “Kurira” da se na “Tanjugovom snimku vidi da je rekao ‘Razbili smo nos policajcu, ko ga j.be’”. “Kurir”, istina, u tekstu navodi da izjavu demonstanta prenose na osnovu snimka, iz čega je Komisija zaključila da događaju nije prisustvovao novinar tog lista, ali smatra da je, ipak, trebalo bolje proveriti šta je tačno rečeno i u kom kontekstu, a ne informisati čitaoce samo na osnovu nerazgovetnog snimka. Zbog toga je Komisija jednoglasno odlučila da je ovim tekstom “Kurir” prekršio odredbe Kodeksa.

Kad je reč o drugom spornom tekstu “Saslušan član Inicijative Ne davimo Beograd”, članovi Komisije za žalbe nisu utvrdili nikakvu povredu Kodeksa novinara Srbije. Ova odluka doneta je takođe jednoglasno.


Beograd, 31.8.2016.

Predsedavajući
Stojan Marković


Kompletan žalbeni postupak