Ivan Živkov protiv dnevnog lista Kurir



Na osnovu članova 22. i 24. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Vlado Mareš, Ivan Cvejić, Tamara Skrozza, Petar Jeremić, Stojan Marković, Zlatko Čobović, Vladimir Radomirović, Nevena Krivokapić, Ivana Stjelja i Dragan Đorđević, na sednici održanoj 29.10. 2015. godine, većinom glasova donosi

ODLUKU

Tekstom “Borko angažovao prevaranta da mu napravi sajt?“, objavljenim 16.septembra 2015.godine, u štampanom i elektronskom izdanju, dnevni list “Kurir”

1. prekršio je tačku 2 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o obavezi novinara i urednika da prave jasnu razliku između činjenica koje prenose, komentara, pretpostavki i nagađanja,

2. prekršio je i tačku 1 Odeljka II (Nezavisnost od pritisaka), u čijim smernicama je navedeno da naslov teksta podleže istim etičkim principima kao i tekst, te da naslov teksta ne sme da bude u suprotnosti sa suštinom teksta.

3. nije prekršio tačku 6 Odeljka IV (Odgovornost novinara) o obavezi novinara da poštuje pravo na odgovor.

Nalaže se dnevnom listu „Kurir“ da odluku objavi u štampanom izdanju najkasnije u trećem narednom broju, a u onlajn izdanju najkasnije za sedam dana od dana dostavljanja odluke.

OBRAZLOŽENJE

Ivan Živkov podneo je žalbu Savetu za štampu jer su, kako je naveo, u tekstu iznete neistine da je prevarom ukrao sajt potpredsedniku Srpske napredne stranke Goranu Kneževiću, kao i da je on bivši član SNS. Živkov je naveo da nikada nije bio u toj stranci, a da je od 2009. godine prvi i jedini vlasnik domena „goranknezevic.com“. „Umesto da proveri istinitost izjave i utvrdi činjenice, dnevni list ’Kurir’ je objavio tekst u kojem sam u nadnaslovu označen kao ’biši naprednjak’, a u naslovu kao ’prevarant’. U okviru teksta je objavljena i neosnovana optužba Gorana Kneževića da sam mu ukrao sajt“, navodi se, između ostalog u žalbi. Podnosilac žalbe je istakao i da se nakon objavljivanja teksta obratio autorski teksta sa zahtevom da „Kurir“ objavi njegov odgovor, ali da se to nije dogodilo.

U odgovoru na žalbu redakcija „Kurira“ je naglasila da ne tvrdi novinar da je Živkov ukrao domen Kneževiću, nego Goran Knežević, koji ga je i nazvao „prevarantom“, a urednik je na osnovu toga dao naslov, sa znakom pitanja, ne verujući apsolutno sagovorniku. Takođe, to da je bio član SNS- a jeste citat izjave Borka Stefanovića. Uz to, kako se navodi, sve što je Živkov rekao je doslovno preneto, a demantijem koji je kasnije dostavio ništa ne demantuje, već poziva Kneževića na sud. I pored toga, redakcija je ponudila da objavi taj odgovor naknadno, ali je on to odbio.

 

Članovi Komisije su ocenili da se u tekstu zaista nigde ne tvrdi da je Ivan Živkov bivši član SNS- a i „prevarant“, odnosno da je „ukrao“ domen Goranu Kneževiću, ali da se opremom teksta to nedvosmisleno sugeriše čitaocima, bez obzira na to što u naslovu stoji znak pitanja. U tekstu su samo citirane izjave trojice sagovornika i po mišljenju Komisije, samim tekstom nisu prekršene odredbe Kodeksa novinara. Kodeks je prekršen naslovnim blokom, u kojem su iznete tvrnje koje nisu u skladu sa onim što je navedeno u tekstu, a suprotno smernicama Kodeksa novinara, koje se odnose na etičke principe za naslove tekstova.

Komisija za žalbe smatra da „Kurir“ nije imao obavezu da objavi „odgovor“ Ivana Živkova, budući da njime nije demantovao informacije objavljenje u tekstu, već je uputio ličnu poruku jednom od sagovonika iz teksta. Zbog toga „Kurir“, po oceni Komisije,  nije prekršio odredbe Kodeksa koje se odnose na poštovanje prava na odgovor.

Beograd, 29.10. 2015.

Predsedavajući
Vlado Mareš

Kompletan žalbeni postupak