Jorgovanka Tabaković protiv dnevnog lista "Naše novine"



Na osnovu članova 22. i 24. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Stojan Marković, Zoran Ivošević, Tamara Skrozza, Filip Švarm, Petar Jeremić, Božo Prelević, Nebojša Spaić, Vlado Mareš i Tihomir Trišić, na sednici održanoj 16.1.2014. godine, jednoglasno donosi

ODLUKU

Tekstom „Kola RFZO voze i dovoze ćerku Tabakovićeve iz NS u Beograd?“, objavljenim 10. decembra 2013. godine, dnevni list „Naše novine“ nije prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije.

Deo žalbe koji se odnosi na eventualnu povredu prava Milene Tabaković, Komisija je odbacila.

OBRAZLOŽENJE

Žalbu Savetu za štampu podnela je Jorgovanka Tabaković zbog teksta koji je, pod naslovom „Protekcije za ćerku Jorgovanke Tabaković u RFZO“, 9. decembra  objavljen na portalu „021.rs“, a koji su tog i narednog dana preneli i drugi mediji, među kojima i „Naše novine“. U tekstu se navodi da je Mileni Tabaković, ćerki guvernerke NBS Jorgovanke Tabaković, novosadska filijala Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje obezbedila „službeni automobil i vozača kako bi dva puta nedeljno išla u Beograd na predavanja”. Takođe je navedeno da se ova odluka odnosi i na Lidiju Bjelovuk, koja takođe studira u Beogradu, te da „prema informacijama do kojih je došao Radio 021, njih dve petkom i subotom u Beograd vozi šofer, koji ih čeka dok ne završe s predavanjima, a zatim ih vraća u Novi Sad”. Istaknuto je i da portal nije uspeo da dobije odgovor od RFZO zašto su „ovim dvema zaposlenim obezbeđeni posebni uslovi”.

Podnosilac žalbe tvrdi da se „objavljivanjem neistinite vesti“ direktno diskredituje njena ličnost, te da se „zlonamerno navodi javnost da se mimo važećih pravila, korišćenjem položaja ili drugim vidovima nemoralnog ponašanja, članovima moje porodice omogućavaju privilegije zahvaljujući tome što su moja deca“. Tabakovićeva je navela i da nijedan od medija koji su objavil informaciju nije pozvao ni nju, ni njenu ćerku, čime je povređeno osnovno novinarsko pravilo da priča mora da ima dve strane.

Redakcija „Naših novina“ nije odgovorila na žalbu.

Članovi Komisije za žalbe ocenili je da je žalba neosnovana i da je za javnost svakako od značaja vest da, u zemlji koja je po nivou zdravstvene zaštite na poslednjem mestu u Evropi, Republički fond za zdravstveno osiguranje plaća prevoz i vozača zaposlenima koji se školuju u drugom gradu, a to što to pravo, odnosno privilegiju, nema samo ćerka guvernerke Tabaković, ništa ne menja u obavezi novinara da javnost upozna sa tim. Guvernerka Narodne banke jeste javna ličnost, čija je privatnost Kodeksom novinara manje zaštićena od privatnosti „običnih građana“, zbog čega je sasvim razumljivo da su mediji, objavljujući ovu informaciju, naveli da je reč o ćerki guvernerke NBS.

Komisija je odbacila žalbu u delu koji se odnosi na Milenu Tabaković kao oštećenu, budući da je reč o punoletnoj osobi koja može sama da se obrati Savetu za štampu.

Komisija za žalbe izražava posebnu zabrinutost zbog uklanjanja tekstova sa portala „021.rs“ na kojem je prvobitno objavljen, kao i sa drugih portala i podseća sve novinare i urednike da Kodeks novinara Srbije propisuje obavezu novinara da se suprotstave svakom pritisku na slobodno obavljanje profesije i svakom vidu cenzure i da o tome izveste javnost. Autocenzura se takođe smatra kršenjem profesionalnih i etičkih normi, zbog čega Komisija osuđuje ovakvo ponašanje.

Beograd, 16.1.2014.                                                                        Predsedavajući

                                                                                                        Stojan Marković