Veljko Lalić protiv "Večernjih novosti"



Na osnovu članova 22. i 24. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Zoran Ivošević, Tamara Skrozza, Filip Švarm, Neboja Spaić, Petar Jeremić, Stojan Marković, Božo Prelević i Vlado Mareš, na sednici održanoj 27.11.2013. godine, jednoglasno donosi

ODLUKU

Tekstom „Novi porez topi plate“, objavljenim 25.oktobra 2013. godine, dnevni list „Večenje novosti“

1.prekršio je tačku 1. Odeljka IX (Poštovanje autorstva) o obavezi medija i novinara da primenjuju važeće zakonodavstvo o zaštiti autorski prava i da kada dobiju dopuštenje za reporodukciju iz drugog izvora, to čine uz uvažavanje autora i uz navođenje izvora.

Nalaže se dnevnom listu „Večernje novosti“ da ovu odluku Komisije objavi najkasnije u trećem broju od dana dostavljanja odluke.

OBRAZLOŽENJE

Veljo Lalić, glavni i odgovorni urednik “Nedeljnika” naveo je u žalbi Savetu za štampu da je taj list 24.oktobra objavio autorski tekst ministra privrede Saše Radulovića o novim ekonomskim merama. Dan kasnije, 25.oktobra, “Večernje novosti” su, kako je istakao, na naslovnoj strani objavile tekst na istu temu, sa “u slovo istim rečenicama ministra privrede”, pozivajući se najpre na izvor blizak Ministarstvu privrede, a potom na izvor u Ministarstvu privrede. Nigde u tekstu nije navedeno da je reč o autorskom tekstu ministra privrede napisanom za “Nedeljnik”.

U odgovoru na žalbu glavni i odgovorni urednik “Večernjih novosti” Ratko Dmitrović naveo je da je novinar tog lista dan pre objavljivanja teksta u “Nedeljniku” pokušao da dogovori intervju sa ministrom Radulovićem. U ministarstvu mu je rečeno da je ministar na putu, ali da slobodno može da koristi autorski tekst koji će biti objavljen u “Nedeljniku”. “Nismo ga koristili, taj tekst nam je bio tek mala ispomoć. Da je ministar Radulović dao intervju ‘Novostima’,  nema sumnje da bi u 80 procenata i bukvalno ponovio ono što je napisao za ‘Nedeljnik’”, naveo je, između ostalog, Dmitrović.

Članovi Komisije ocenili su da su delovi teksta objavljenog u “Večernjim novostima” zaista identični delovima autorskog teksta koji je napisan za “Nedeljnik”. Komisija nema razloga da sumnja da je “Novostima” u Ministarstvu privrede rečeno da mogu da koriste ministrov autorski tekst, ali ta “dozvola” se ne može odnostiti i na to da se tom pirlikom ne navede izvor, odnosno odakle je tekst, ili njegov deo, preuzet.  Bez obzira na to što bi ministar možda i za “Novosti” rekao iste stvari, kao i na sugestiju iz  Ministarstva, “Večernje novosti” su imale obavezu da navedu da su delovi teksta preuzeti iz drugih novina. Mediji imaju obavezu da poštuju autorska prava propisana i zakonom. U ovom, kao i u mnogim sličnim slučajevima, bilo je dovoljno samo navesti za neki deo teksta da je to ministar napisao za “Nedeljnik”, što su “Novosti” izbegle.

Komisija podseća sve medije da ih i zakon i Kodeks obavezuju na poštovanje autoskih prava i da se svi nesporazumi mogi izbeći jednostavnim navođenjem izvora informacije.

Zbog svega navedenog, Komisija je jednoglasno odlučila da su „Večernje novosti“ prekršile Kodeks novinara objavljivanjem spornog teksta i naložila listu da objavi ovu odluku.

 

Beograd, 27. 11. 2013.                                                                  Predsedavajući

                                                                                                      Zoran Ivošević