Igor Marinković protiv nedeljnika NIN



Na osnovu članova 22. i 24. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Tamara Skrozza, Filip Švarm, Božo Prelević, Zoran Ivošević, Petar Jeremić, Stojan Marković, Aleksandar Đivuljskij, Ljiljana Smajlović, Predrag Azdejković i Vlado Mareš, na sednici održanoj 27.6. 2013. godine, većinom glasova (osam ”za”, dva ”protiv”) donosi

ODLUKU

Odbacuje se žalba koju je podneo Igor Marinković na tekst “Regrutni centri mržnje”, objavljen u nedeljniku NIN 23.maja 2013. godine. Žalba se odbacije jer nema dokaza da je njen podnosilac predstavnik udruženja SNP “Naši”, na koje se tekst delimično odnosi. Time nije ispunjen uslov iz člana 3. Poslovnika o radu Komisije za žalbe da žalbu mora da podnese fizičko ili pravno lice na koje se objavljeni sadržaj odnosi.

OBRAZLOŽENJE

Igor Marinković podneo je žalbu kao šef informativne službe SNP “Naši” na tekst “Regrutni centri mržnje”, objavljen 23. maja 2013, koji se odnosio na delovanje desničarskih organizacija u Srbiji, između ostalih i na SNP “Naši” . Istovremeno je redakciji NIN-a uputio i demanti, koji je objavljen u narednom broju lista, 30.maja. Podosilac žalbe nije bio zadovoljan zbog redakcijskih skraćenja, kao i zbog toga što se redakcija nije izvinila zbog prethodnog teksta.

Podnosilac žalbe je, inače, smatrao da je tekstom “Regrutni centri mržnje” Kodeks novinara prekršen objavljivanjem neosnovanih optužbi protiv organizacije SNP “Naši”, time što se insinuira njihova odovornost za incidente u kojima nisu učestvovali i povezanost sa stranim obaveštajnim službama, kao i objavljivanjem fotografija uz tekst, koje su, kako tvrdi, snimljene na događajima koji nemaju nikakve veze sa organizacijama o kojima je reč u tekstu, čime se čitaoci dovode u zabludu.

U odgovoru na žalbu advokat NiN-a zatražio je da se žalba odbaci, jer nije ispunjen uslov da se objavljeni sadržaj odnosi na podnosioca žalbe, kao i da list nije prekršio Kodeks objavljivanjem spornog teksta, odnosno da je novinarka verno prenela stavove svojih sagovornika i iznela da postoje određena mišljenja o toj organizaciji, ne tvrdeći ništa. Fotografije su, kako je navedeno, objavljene u skladu sa pravilima Kodeksa koja se odnose na autorstvo, a kako podnosilac žalbe nije autor fotografija, ne može se ni pozivati na Kodeks.

Većina članova Komisije smatrala je da žalbu treba odbaciti jer nema dokaza da je podnosilac žalbe predstavnik, pa čak ni član organizacije SNP “Naši”. Kako je reč o udruženju građana koje nije registrovano, ne postoji ni zakonski zastupnik tog udruženja koji bi podneo žalbu, a većina članova Komisije ocenila je da bi prihvatanjem ovakve žalbe zapravo dozvolili mogućnost da se bilo ko predstavi kao član ili predstavnik neke organizacije i žali se u ime organizacije. Protiv ovakve odluke bili su članovi Komisije Predrag Azdejković i Petar Jeremić, koji su smatrali da je moguće utvrditi da je reč o članu udruženja SNP “Naši”, kao i da ne treba praviti ovakvu razliku između registrovanih i neregistovanih udruženja.

Komisija je tako, sa osam glasova “za” i dva “protiv” odlučila da žalbu odbaci.

Komisija, ipak, podseća sve medije da po Kodeksu arhivske fotografije koje služe ilustrovanju teksta moraju biti jasno označene, kako se čitaoci ne bi doveli u zabludu.

Takođe, Komisija smatra da je NIN postupio po profesionalnim standradima objavljući reagovanje organizacije SNP “Naši” čime im je pružio mogućnost da demantuju navode za koje autorka teksta nije pružila dokaze.

Beograd, 27.6.2013.                                                            Predsedavajuća Komisije

                                                                                                  Tamara Skrozza