Nenad Čanak protiv dnevnog lista "Kurir"



Na osnovu članova 22. i 24. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Tamara Skrozza, Filip Švarm, Božo Prelević, Zoran Ivošević, Nebojša Spaić, Petar Jeremić, Stojan Marković, Aleksandar Đivuljskij, Ljiljana Smajlović, Predrag Azdejković i Vlado Mareš, na sednici održanoj 3.6. 2013. godine, jednoglasno donosi

ODLUKU

Da je tekstovima ”Najbolje čuvana tajna: Nenad Čanak bio Miloševićev špijun” objavljenim 11.5. 2013. i ”Čanak sam priznao da ga je vrbovao DB”, objavljenim 30.5.2013. godine dnevni list „Kurir” prekršio Kodeks novinara Srbije i to tačke 1. i 5. Odeljka I (Istinitost izveštavanja), koje propisuju obavezu novinara da ”objektivno, tačno i  blagovremeno izvesti o događajima od interesa za javnost, poštujuću pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda novnarske profesije, odnosno zabranjuju novinarima ”objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina”.

Nalaže se dnevnom listu „Kurir“ da ovu odluku Komisije objavi najkasnije u trećem broju od dana dostavljanja odluke.

OBRAZLOŽENJE

Nenad Čanak, predsednik Lige socijaldemokrata Vojvodine podneo je žalbu na tekstove objavljene u štampanom i onlajn izdanju “Kurira”, smatrajući da je Kodeks novinara prekršen objavljivanjem neistinite informacije da je bio saradnik Državne bezbednosti Slobodana Miloševića i da je zavrbovan zbog toga što mu je brat bio alkoholičar i kockar. “Kao javna ličnost, svestan sam da su moja prava na privatnost sužena. ;Mogu da razumem da javnost može da zanima da li sam upisao školu za kuvara i da li sam imao jedinicu iz vladanja na polugodištu u srednjoj školi. Ali, gde je granica iživljavanja nad javnim ličnostima i njihovim porodicama? Čime je, recimo, moj brat zaslužio da se nađe u ovom tekstu”, naveo je između ostalog Nenad Čanak.

Komisiji za žalbe dostavljeno je i više od dvadeset drugih tekstova objavljenih u listu “Kurir” u poslednjih osam meseci, kojima je podnosilac žalbe želeo da ilustruje da taj list kontinuirano objavljuje laži, neosnovane optužbe i uvrede na njegov račun. “Objavljivali su nebuloze da sam, navodno, pre 15 godina, navodno pijan, u Gradskoj kući prosuo piće po klaviru koji ni do danas zbog toga ne radi. Nazivali su me debelom svinjom, što je koliko mogu da procenim govor mržnje koji obično prethodi i grubljim nasrtajima. Objavljivali su nameštene i glupe ankete, ismevali moj izgled i invaliditet..” istakao je Čanak. Članovi Komisije su upoznati sa ovim tekstovima, ali oni nisu bili predmet odlučivanja o tome da li je “Kurir” prekršio Kodeks, pošto se žalba nije odnosila na njih.

U dopuni žalbe dostavljenoj Savetu 30.5. 2013. podnosilac je objasnio da je, uprkos tome što je Vladimir Beba Popović, koji je u prvom tekstu pomenut kao neko ko je znao da je Čanak bio saradnik DB-a i to sapštio i drugima na sastanku održanom pre desetak godina, u međuvremenu demantovao te tvrdnje, “Kurir” ponovo objavio istu priču. Ovoga puta pozvao se  na izjavu bivšeg funkcionera DHSS Aleksandra Stefanovića da je to čuo od Vladana Batića. Steanovićeve tvrdnje demantovali su akteri navodnog sastanka na kojem je to rečeno, a “Kurir” je dan kasnije to objavio “skriveno”, u par redova u uglu osme strane .   

Redakcija “Kurira” nije Komisiji za žalbe dostavila odgovor na navode iz žalbe, a članovi Komisije su u toku rasprave istakli da je “Kurir” objavljivanjem spornih tekstova, izneo veoma ozbiljne optužbe bez ikakvih dokaza i bez kredibilnih izvora, čime je prekršio pravila profesionalnog, objektivnog i nepristrasnog izveštavanja. Optužujući Čanka da je bio “špijun Državne bezbednosti”, “Kurir” je prekršio profesionalne norme koje zabranjuju objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina.

Po oceni članova Komisije, tekstovi u “Kuriru” u suprotnosti su, ne samo sa pojedinačnim odredbama Kodeksa novinara Srbije, već i sa elementarnim etičkim standardima. U ovom slučaju, kako je ocenjeno, reč je o klasičnom primeru, “hajke” koja se, bez ikakvog osnova, vodi protiv jedne osobe. Ovakvo ponašanje medija.članovi Komisije smatraju apsolutno nedopustivim, zbog čega su jednoglasno odlučili da je list „Kurir” prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije i naložili uredništvu lista da ovu odluku objavi.

Beograd, 3.6. 2013.                                                                        Predsedavajuća Komisiji

                                                                                                              Tamara Skrozza