Dragana Čabarkapa protiv "Večernjih novosti"



Na osnovu člana 24. Statuta Saveta za štampu i članova 10. i 11. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Filip Švarm, Nebojša Spaić, Božo Prelević, Petar Jeremić, Stojan Marković, Aleksandar Đivuljskij, Zoran Ivošević i Tamara Skrozza, na sednici održanoj 27.9. 2012. godine, jednoglasno donosi

ODLUKU

da je tekstom „Redovne plate niko otpušten“, objavljenim 23.8.2012.  i neobjavljivanjem odgovora na taj tekst,  dnevni list „Večernje novosti“ prekršio odredbe iz člana 5, Odeljka I i člana 6, Odeljka III Kodeksa novinara Srbije, koje propisuju da je „sa novinarstvom nespojivo objavljivanje neosnovanih optužbi“, odnosno da  „novinar neguje kulturu i etiku javne reči, poštuje pravo na odgovor, izvinjenje i ispravku i dužan je da blagovremeno objavi odgovarajuću ispravku“.

Obavezuju se  „Večernje novost“ da, na osnovu člana 11. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, objave ovu odluku komisije.

OBRAZLOŽENJE

Komisiji za žalbe obratila se Dragana Čabarkapa, predsednica SINOS-a (Sindikalne organizacije Novosti) smatrajući da su „Novosti“, odnosno njihov glavni urednik prekršili odredbe Kodeksa novinara Srbije  i to objavljivanjem neosnovanih optužbi, kao i time što nisu objavile odgovor SINOS-a na tekst u kojem se, po oceni podnosioca žalbe, iznose neosnovane optužbe na taj sindikat.  Predsednica sindikata navela je da su četiri sindikata „Politike“ i Sindikat novinara „Novosti“ objavili saopštenje tražeći od Vlade Srbije da saopšti ko su stvarni vlasnici novinskih kuća u kojima rade, kao i da se ispita odgovornost čelnih ljudi te dve kuće. „Politika“ je ovo saopštenje objavila, kao i nekoliko drugih medija, dok „Novosti“ nisu. Međutim, isti list je sutradan, 23.8.2012. pod naslovom „Redovne plate, niko otpušten“ objavio saopštenje Jedinstvenog sindikata Kompanije „Novosti“, u kojem se, po navodima podnosioca žalbe iznose neistinite i nepotpune informacije o SINOS-u. Glavni urednik „Novosti“ je, navodi Čabarkapa, potom odbio da objavi odgovor sindikata čija je predsednica na sporni tekst.

„Novosti“ nisu dostavile odgovor na ovu žalbu, a članovi Komisije za žalbu su ocenili da je žalba predsednice sindikata osnovana, odnosno da su „Novosti“ imale obavezu da objave odgovor na tekst. Takođe, članovi Komisije smatrali su da nije u skladu sa pravilima profesionalne etike objaviti saopštenje Jedinstvenog sindikata „Novosti“ koje je zapravo reagovanje na saopštenje SINOS-a, a da  prethodno nije objavljeno samo to saopštenje.

Zbog svega navedenog, Komisija za žalbe je jednoglasno odlučila da su „Večernje novosti“ prekršile odredbe Kodeksa novinara Srbije i naložila listu da objavi ovu odluku.

Beograd, 27. 9. 2012.                                                         Predsedavajući Komisiji

                                                                                                     Filip Švarm