Izveštaj o radu Saveta za štampu za 2016. godinu



RAD KOMISIJE ZA ŽALBE

Savetu za štampu je od januara do decembra 2016. godine upućeno 126 žalbi, što je nešto više nego u prethodnoj godini, kada je Savet primio 109 žalbi.

Najveći broj žalbi podneli su građani, pojedinci (49), zatim nevladine orgaanizacije – 38 (što je za 15 više nego 2015), 16 žalbi su podneli mediji jedni protiv drugih, javna preduzeća i državne ustanove šest, političke partije četiri, firme dve, dok su 11 žalbi podneli članovi Komisije za žalbe.

Petnaest žalbi je rešeno dogovorom nakon medijacije, što je nešto veći broj nego prethodnih godina, kada je na ovaj način rešavano do pet odsto ukupnog broja žalbi.

Komisija je do kraja godine odlučivala o 82 žalbe, odbačeno je 30 žalbi koje nisu ispunjavale formalne uslove za razmatranje, najčešće zbog toga što je žalbu podnela osoba koja nije lično oštećena objavljenim tekstom. Od ukupnog broja rešenih žalbi, prekršaj Kodeksa utvrđen je u 62 slučaja, od čega je izrečeno 27 javnih opomena medijima koji nisu prihvatili punu nadležnost Saveta za štampu.  Broj slučajeva u kojima je utvrđeno kršenje Kodeksa je nešto veći nego prethodne godine, a oduka da Kodeks nije prekršen je doneta samo devet puta, što je znatno manje nego prošle godine kada je takva odluka doneta za 21 od 93 razmatrane žalbe.

Čak 19 puta u toku godine Komisija nije uspela da usaglasi odluku, što je veći broj u odnosu na sve prethodne godine. Deo razloga je svakako treba tražiti u promenama Statuta Saveta, po kojima je sada potrebno da da odluku glasa osam od 11 članova Komisije, ali i u tome što jedan broj članova Komisije dosledno nije želeo da učestvuje u odlučivanju u slučajevima “medijskih sukoba”, tačnije kada im se činilo da mediji zloupotrebljavanju Komisiju za međusobne obračune.

Što se tiče prekršaja najviše ih je (71) iz poglavlja Istinitost izveštavanja, zatim Poštovanje privatnosti -26, Na diskriminaciju se odnosilo 11 prekršaja, na povredu etike i kulture javne reči 11, kršenje pretpostavke nevinosti osam... Vrlo retki su, inače, slučajevi, da je odlučeno da je tekstom prekršena samo jedna tačka Kodeksa.

Pojedini mediji i dalje ne poštuju obavezu objavljivanja odluka Komsije, pa su tako 2016. godine tu obavezu izbegli „Večenje novosti“ (koje nisu objavile nijednu od četiri odluke), Blic (četiri odluke), “Alo” (tri), “Kurir” (dve), „Telegraf.rs“ jednu.

Komisija je 2016. godine održala dve sednice van prostorija Saveta za štampu – u Novom Sadu u martu i u Novom Pazaru u maju, u okviru projekta koji je finansirala Fondacija za otvoreno društvo. Obe sednice su snimane, a snimci su postavljeni na Jutjub stranu Saveta.

Komija za žalbe je i ove godine održavala redovne tromesečne konferencije za novinare na kojima su predstavljeni najinteresantniji slučajeve koje je razmatrala u prethodnom periodu. Na ove skupove se pozivaju medijski stručnjaci, predstavnici medijskih udruženja i asocijacija, kao i predstavnici domaćih nevladinih i međunarodnih organizacija. Snimci i izveštaji sa sednice mogu se naći na sajtu Saveta za štampu, kao i na Fejsbuku, Jutjubu i Tviteru.


ŽALBE PODNETE OD JANUARA DO DECEMBRA 2016.

  1. „Javno preduzeće Elektromreža Srbije – Kurir – komisija nije usaglasila odluku
  2. Gej lezbejski info centar – Večernje novosti – prekršen Kodeks – list nije objavio odluku
  3. Suzana Alar – Alo - prekršen Kodeks
  4. Suzana Alar- Kurir – prekršen Kodeks
  5. Jelena Kodić – Srbijadanas.net – odbačena žalba – podnosilac nije lično oštećen
  6. Južne vesti – Politika – prekršen Kodeks
  7. Nezavisno društvo novinara Vojvodine – Politika – prekršen Kodeks
  8. Aleksandar Rodić – Politika –komisija nije usaglasila odluku
  9. Zoran Radovanović – Blic – nije prekršen Kodeks
  10. Južne vesti – Gradski portal 018 – podnosilac odustao od žalbe
  11. Južne vesti – Narodne novine – podnosilac odustao od žalbe
  12. Ljiljana Milicanović – Blic- prekršen Kodeks
  13. Lokal pres – Politika – prekršen Kodeks
  14. Južne vesti – Narodne novine – podnosilac odustao od žalbe
  15. Autonomni ženski centar – Blic – prekršen Kodeks – list nije objavio odluku
  16. Gej lezbejski info centar – Afera -prekršen Kodeks – javna opomena
  17. Gej lezbejski info centar – Informer – odbačena žalba- podnosilac nije lično oštećen
  18. Gej lezbejski info centar – Blic – odbačena žalba – podnosilac nije lično oštećen
  19. Gej lezbejski info centar – Alo – odbačena žalba – podnosilac nije lično oštećen
  20. BIRN – Politika – podnosilac odustao od žalbe
  21. Jelena Popadić- Cenzolovka – nije prekršen Kodeks
  22. Slaviša Lekić – Politika –komisija nije usaglasila odluku
  23. Pištaljka – Kurir- komisija nije usaglasila odluku
  24. Gej lezbejski info centar – Srbininfo.rs- prekršen Kodeks –javna opomena
  25. Vlado Mareš – Večernje novosti – prekršen Kodeks – list nije objavio odluku
  26. Regionalni centar za manjine - Večernje novosti – prekršen Kodeks – list nije objavio odluku
  27. Zoran Radovanović – Kurir – komisija nije usaglasila odluku
  28. YUCOM – Magyar Szo – komisija nije usaglasila odluku
  29. Stevan Dojčinović – Informer – prekršen Kodeks – javna opomena
  30. Stevan Dojčinović – Politika – komisija nije usaglasila odluku
  31. Slaviša Lekić – Politika – nije prekršen Kodeks
  32. Dveri – Informer – prekršen Kodeks – javna opomena
  33. Dragan Andrejević – Kurir- prekršen Kodeks
  34. Dragan Andrejević – Telegraf.rs – podnosilac odustao od žalbe
  35. Dragan Andrejević – Pink – odbačena žalba – medij nije u nadležnosti Saveta
  36. Zoran Živković – Alo – prekršen Kodeks – list nije objavio odluku
  37. Stevan Dojčinović – Informer – prekršen Kodeks – javna opomena
  38. Jovanka Todorović – Informer – odbačena žalba – nije obezbeđena saglasnost osoba na koje se tekst odnosi
  39. Roma word – Informer – žalba rešena medijacijom – uklonjeni komentari
  40. Slobodan Kostadinović – Srpski telegraf – odbačena žalba – podnosilac nije lično oštećen
  41. UG Parada ponosa – Srpski telegraf – prekršen Kodeks – javna opomena
  42. Zlatko Čobović – Politika – prekršen Kodeks
  43. Stefan Radović – Srpski telegraf – prekršen Kodeks – javna opomena
  44. Rastislav Durman – Blic – prekršen Kodeks
  45. G.A. – Kurir – komisija nije usaglasila odluku
  46. Novosadska novinarska škola – Sandžakpress – prekršen Kodeks – javna opomena
  47. Gej lezbejski info centar – Danas – nije prekršen Kodeks
  48. Gej lezbejski info centar – Newsweek – odbačena žalba – podnosilac nije lično oštećen
  49. RTV Vranje – Novine Vranjske – komisija nije usaglasila odluku
  50. YuRom centar – Politika – žalba rešena medijacijom – objavljen novi tekst
  51. Dimitrije Vojnov – Večernje novosti – prekšen Kodeks – list nije objavio odluku
  52. Dušica Kostić – Alo – podnosilac odustao od žalbe
  53. Dušica Kostić – Večernje novosti – komisija nije usaglasila odluku
  54. Dušica Kostić – Kurir- komisija nije usaglasila odluku
  55. Dušica Kostić – Srpski telegraf – komisija nije usaglasila odluku
  56. Zoran Ivošević – Informer – prekršen Kodeks – javna opomena
  57. UG Egal – Kruševac.info – prekršen Kodeks – javna opomena
  58. Branko Žujović – Kurir- žalba rešena medijacijom – objavljeno izvinjenje
  59. Sole Azur – Srpski telegraf – prekršen Kodeks – javna opomena
  60. Expres – Informer – odbačena žalba – nije dostavljen tekst na koji su se žalili
  61. Ivona Stojanović – Teleprompter – prekršen Kodeks – javna opomena
  62. Ivona Stojanović – Informer – prekršen Kodeks – javna opomena
  63. Predrag Azdejković – Srpski telegraf – prekršen Kodeks – javna opomena
  64. Predrag Azdejković – Srpski telegraf – komisija nije usaglasila odluku
  65. Petar Jeremić – Informer – prekršen Kodeks – javna opomena
  66. Petar Jeremić – Alo – prekršen Kodeks –list nije objavio odluku
  67. Petar Jeremić – Srpski telegraf – prekršen Kodeks – javna opomena
  68. Petar Jeremić – Kurir – prekršen Kodeks
  69. JP Kikinda – Blic – odbačena žalba – nejasna žalba
  70. Gej lezbejski info centar- Pravoslavlje – odbačena žalba – podnosilac nije lično oštećen
  71. Boško Lomović – Glas zapadne Srbije – žalba rešena medijacijom – objavljena ispravka
  72. Zorana Mihajlović – Kurir – prekršen Kodeks, list nije objavio odluku
  73. Ljupko Mišljenović – Večernje novosti – odbačena žalba – podnosilac nije lično oštećen
  74. JP Kikinda – Blic – prekršen Kodeks
  75. Petar Jeremić – Kurir – prekršen Kodeks – list nije objavio odluku
  76. Petar Jeremić- Alo – prekršen Kodeks – list nije objavio odluku
  77. Tamara Skrozza – Blic – prekršen Kodeks – list nije objavio odluku
  78. Tamara Skrozza – Informer – prekršen Kodeks –list nije objavio odluku
  79. Kuća ljudskih prava i demokratije – Kurir – prekršen Kodeks
  80. Kuća ljudskih prava i demokratije – Blic – prekršen Kodeks – list nije objavio odluka
  81. Kuća ljudskih prava i demokratije – Informer – prekršen Kodeks – javna opomena
  82. Kuća ljudskih prva i demokratije – Tanjug – nije prekršen Kodeks
  83. City radio – Gradski portal 018 – prekršen Kodeks – javna opomena
  84. Milka Radovanović – Alo – odbačena žalba – podnosilac nije lično oštećen
  85. Danica Maksimović – Kurir- prekršen Kodeks
  86. Gej lezbejski info centar – Telegraf.rs – prekršen Kodeks – portal nije objavio odluku
  87. Gej lezbejski info centar – Vestionline – odbačena žalba – medij nije u nadležnosti Saveta
  88. Marko Dragoslavić – Srpski telegraf – odbačena žalba – podnosilac nije lično oštećen
  89. Petar Jeremić – Alo – žalba rešena medijacijom – objavljeno izvinjenje
  90. Glas zapadne Srbije – Ozonpresss, Čačanske novine – komisija nije usaglasila odluku
  91. Glas zapadne Srbije – Ozonpress – komisija nije usaglasila odluku
  92. Olivera Viktorović – Alo – prekršen Kodeks
  93. Turistička organizacija Boljevac – Glas zapadne Srbije – podnosilac odustao od žalbe
  94. ZZ Klas – RTV Pančevevo – odbačena žalba – medij nije u nadležnosti Saveta
  95. Ljuban Kovačević – Kurir – nije obezbeđena saglasnost osobe na koju se tekst odnosi
  96. Mreža Žene protiv nasilja – Pečat  - prekršen Kodeks – javna opomena
  97. Gej lezbejski info centar – B92.net – prekršen Kodeks – javna opomena
  98. Tomislav Krsmanović – više medija – odbačena žalba – ne odnosi se na konkretan sadržaj
  99. Dragoljub Zindović – Glas zapadne Srbije – komisija nije usaglasila odluku
  100. Dragoljub Zindović – Glas zapadne Srbije – komisija nije usaglasila odluku
  101. Gej lezbejski info centar – Espreso – žalba rešena medijacijom – uklonjen tekst
  102. Gej lezbejski info centar – Pančevac – nije prekršen Kodeks
  103. Autonomni ženski centar – Večernje novosti – odbačena žalba – nije obezbeđena saglasnost osobe na koju se tekst odnosi
  104. Glas zapadne Srbije – Ozonpress – komisija nije usaglasila odluku
  105. Gej lezbejski info centar – Kurir – žalba rešena medijacijom – uklonjeni tekstovi
  106. Liga socijaldemokrata Vojvodine, Nenad Čanak – Kurir – prekršen Kodeks
  107. Liga socijaldemokrata Vojvodine Nenad Čanak – Informer – nije prekršen Kodeks
  108. Liga socijaldemokrata Vojvodine, Nenad Čanak – Alo – nije prekršen Kodeks
  109. Gej lezbejski info centar – Srpski telegraf – prekršen Kodeks – javna opomena
  110. Regionalni centar za manjine – Kurir – žalba rešena medijacijom – objavljeno izvinjenje
  111. Nataša Mijušković – Informer – prekršen Kodeks – javna opomena
  112. Nataša Mijušković – Informer – prekršen Kodeks – javna opomena
  113. Nataša Mijušković – Informer – prekršen Kodeks – javna opomena
  114. Adria Media Group – Srpski telegraf – komisija nije usaglasila odluku
  115. Tamara Skrozza – Kurir – žalba rešena medijacijom – objavljeno izvinjenje
  116. Mreža organizacija za decu – Kurir – odbačena žalba – nije obezbeđena saglasnost osoba na koje se tekst odnosi
  117. Mreža organizacija za decu – Blic – odbačena žalba – nije obezbeđena saglasnost osoba na koje se tekst odnosi
  118. Mreža organizacija za decu – Večernje novosti – odbačena žalba – nije obezbeđena saglasost osoba na koje se žalba odnosi
  119. Leonid Ristev – Kurir – odbačena žalba – podnosilac nije lično oštećen
  120. Gej lezbejski info centar – Politika – žalba rešena medijacijom – uklonjeni komentari (januar 2017)
  121. Mikica Ilić – Sremskomitrovački portal – odbačena žalba – podnosilac upućen na Sud časti UNS
  122. Danilović Family Invest – Kurir – žalba rešena medijacijom – objavljen novi tekst
  123. Autonomni ženski centar – Alo – prekršen Kodeks (januar 2017.) – list nije objavio odluku
  124. Autonomni ženski centar – Informer – prekršen Kodeks – javna opomena (januar 2017.)
  125. Centar za socijalni rad Trstenik – Kurir – žalba rešena medijacijom- objavljen demanti
  126. Južne vesti – Kraljevo online – prekršen Kodeks –javna opomena (januar 2017)


OSTALE AKTIVNOSTI


Usvojen novi Statut Saveta i Poslovnik o radu Komisije za žalbe

Upravni odbor Saveta za štampu usvojio je novi Statut i Poslovnik o radu Komisije za žalbe

Ovim izmenama je, između ostalog, članovima Komisije omogućeno da podnose žalbe protiv medija koji su u njihovom mišljenju prekršili novinara Kodeks. Ovu mogućnost članovi Komisije su iskoristili 11 puta u toku 2016. godine, a žalbe su podnošene uglavnom na osnivu rezultata monitoringa dnenvih novina.

Takođe, izmenama pravila rada Komisije, promenjen je i sitem glasanja tako da su sada za donošenje odluke potrebni glasovi osam od 11 članova, ali bez uslova da „za“ mora da glasa bar jedan predstavnik svakog od osnivača. Isto pravilo ukinuto je i u Upravnom odboru, čime je praktično ukinuta mogućnost veta.

Osim toga, predviđeno je da Savet ubuduće redovno šalje saopštenja i periodično obaveštava javnost o tome koji mediji nisu objavili odluke Komsije za žalbe.

U toku 2016. Godine punu nadležnost Saveta za štampu prihvatilo je devet onlajn medija: GM info, Cenzolovka, CINS, Mingl, Istinomer, Javno.rs (BIRN), Jugmedia, Forum.info i Mediareform.


Monitoring dnevnih novina

Uz finansijsku podrški Misije OEBS-a u Srbiji, od 1. marta do 31. decembra i ove godine je sproveden monitoring kršenja odredbi Kodeksa novinara Srbije u dnevnim novinama. Rezlultati su pokazali da je osam dnevnih novina sa nacionalnom pokrivenošću prekršilo Kodeks ukupno čak 5477 puta, što je povećanje od 49 odsto u odnosu na isti period 2015. godine. Najviše prekršaja (1320) imao je „Srpski telegraf“, zatim „Informer“ (1.208), pa „Kurir“ (1.100), „Alo“ (810), „Blic“ (604). Znantno manje prekršaja bilo je u „Večernjim novostima“ i listu „Danas“ (94), a najmanje u „Politici“ (56). I ove godine je najčešće kršeno pravilo poštovanja pretpostavke nevinosti, ali je u drastičnom porastu bila i praksa da se kao neoborive činjenice predstavljaju nagađanja i pretpostavke, naročito u tekstovima crne hronike.Takođe je zabeležen broj prekršaja prava na privatnost i nedozvoljeno komercijalno oglašavanje predstavljeno u novinarskoj formi. Monitoring će biti nastavljen i u 2017. godini.


Izrada Smernica za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn sferi

Savet za štampu je sačinio i set smernica za primenu Kodeksav novinara Srbije u online medijima. Projekt je realizovan uz podršku Ministarstva kulture i informisanja i Uneska, a u okviru toga organizovano je više događaja: početni sastanka sa urednicima medija na kojem su definisani problemi koje treba rešiti ovim smernicama i formirana radba grupa za izradu teskta. Osmočlana radna grupa radila je tri meseca, da bi potom tekst bio predstavljen na novom sastanku sa urendicima i novinarima i bio mesec dana na javnoj raspravi. Nakon usvajanja konačne verzije teksta organizovana je obuka za primenu uputstva za članove Komisije za žalbe, kao i dva seminara za novinare, od kojih jedan u saradnji sa Asocijacijom onlajn medija.


Reklamna kampanja

Uz finansijsku pordšku Fondacije za otvoreno društvo, realizovana je onlajn kampanja za pormociju Saveta za štampu. Kampanja je vođena u dva pravca – preko reklamnih banera Saveta u onlajn medijima i onlajn izdanjima tradicionalnih medija, članova Saveta za štampu, kao i kroz oglašavanje aktivnosti Saveta na društvenim mrežama. Posebno uspešno bilo je oglašavanje na Fejsbuku, jer je, nakon toga, čak 20 odsto poseta sajtu Saveta za štampu registrovano preko ove društvene mreže.


ME
ĐUNARODNE AKTIVNOSTI

U okviru obeležavanja Međunarodnog dana slobode štampe 2. maja u Helsinkiju, u organizaciji Uneska i Vijeća za štampu Bosne i Hercegovine, održana je tribina o izazivima samoregulacije i onjaln novinarstva u kojoj su učestvovali članovi Komisije zalbe Saveta za štampu. Članovi Komisije učestovali su i u regionalnom skupovima u Skoplju i Konjicu, održanim u maju i junu 2016. godine, kao i na zajedničkom sastanku mreža samorugulatornih tela jugozapadne Evrope i kavkaskih zemalja u Gruiji krajem juna. Generalna sekretraka Saveta je učestovala na godišnjem skupu AIPCE, održanom početkom oktobra u Stokholmu.