Complaints

Samoubistvo u Krusevcu

Complaint resolved: violations of the Code
Danica Dimitrijevic
Print edition and internet
23. Jun 2012.

Postovani, Zovem se Danica Dimitrijevic.Zivim u Krusevcu.Moj sin je 23.juna ove godine izvrsio samoubistvo skocivsi sa zgrade.Ta vest je u dnevnim novinama Blic i Kurir objavljena pod naslovom Psihijatrijski bolesnik izvrsio samoubistvo.U tekstovima na sajtu B92, S media portalu,Telegrafu moj sin se bez ikakvog objasnjena naziva psihijatrijskim bolesnikom. Moj sin je tokom 1999.godine bio na Kosovu kao redovan vojnik.Ranjen je 15.marta 1999.godine.Posle mesec dana lecenja u Vojnoj bolnici u Nisu vracen je na ratiste iako mu je ostao geler u nozi.Zbog posledica ranjavanja dobio je status ratnog vojnog invalida.Po dolasku sa ratista lecio se na Odeljenu psihijatrije u Krusevcu.To, ipak, nikom ne daje za pravo da mu daje ovakav epitet!Nakon davanja ovakve dijagnoze nije dato nikakvo objasnjenj!Da li novinari izvestavaju ili postavljaju dijagnoze?Nijedan novinar nije od nase porodice zatrazio bilo kakvu izjavu.U tekstu je navedeno njegovo ime i ime naselja.Da li novinar te informacije sme da objavi?Da li je senzacionalizam najbitniji?Da li su svi novinari upoznati sa Kodeksom novinara i delom koji se odnosi na postovanje privatnosti? Povodom ovakvih pisanja obratila sam se Udruzenju novinara Srbije i Nezavisnom udruzenju novinara Srbije,kao i Zastitniku gradjana.Udruzenje novinara Srbije me je i uputilo na vas. Moj gubitak nista ne moze da nadoknadi,ali se nadam da vasim reagovanjem bol bar malo moze biti ublazena!Verujem da nijedne novine ne zele da podizu tiraz na gazenju i nepostovanju tudje licnosti i tudjeg bola. Uz ovo pismo vam saljem i linkove sa ovom vescu.

Takodje vam saljem i ono sto su UNS i NUNS objavili na svojim sajtovima. Nadam se da mozete reagovati povodom ovakvih pisanja.Tuga je vec dovoljno velika,ne moraju novinari sipati so na svezu ranu! Unapred zahvalna Danica Dimitrijevic

Žalbu na tekst objavljen u „Blicu“ podnela je majka osobe koja se ubila, navodeći da se njen sin u spornoj informaciji, bez ikakvog objašnjenja, naziva psihijatrijskim bolesnikom, iako je zapravo ratni vojni invalid. Ona je istakla i da je njegova privatnost i privatnost porodice narušena i time što je objavljeno i njegovo ime i naziv naselja u kojem je živeo i naglasila da nijedan novinar nije ni pokušao da od porodice dobije bilo kakvu informaciju ili proveri podatke. Mišljenje da je reč o „psihijatrijskom bolesniku” izneo je načelnik policije u Kruševcu, pozivajući se na saznanje te službe. Identičan tekst objavljen je, prema navodima podnosioca žalbe, i u listu „Kurir” i na veb sajtovima B92, „Telegrafa” i „S medija”, jer je reč o informaciji agencije Tanjug. Redakcija „Blica” nije odgovorila na navode iz žalbe, a članovi Komisije su prihvatili ocenu podnosioca žalbe da je objavljivanjem spornog teksta povređena privatnost i dostojanstvo kako žrtve tragedije, tako i njene porodice. Komisija je,takođe, jednoglasno zaključila da, saglasno odredbama Kodeksa novinara Srbije, čak i ukoliko nadležni držani organi objave podatke koji spadaju u domen privatnosti počinioca ili žrtve, mediji tu informaciju ne smeju da prenose. „Greška državnih organa ne podrazumeva ‘dozvolu’ za kršenje etičkih principa profesije”, navodi se u Kodeksu, pa su članovi Komisije smatrali da i u ovom slučaju ne može biti opravdanje to što informacija potiče od načelnika policije. Komisija je utvrdila i da je, takođe u skladu sa odredbama Kodeksa novinara Srbije, svaki medij odgovoran za agencijske vesti koje objavljuje, pa je zaključeno da je i „Blic” odgovoran za kršenje Kodeksa, bez obzira što je preneo informaciju agencije Tanjug. Agencija Tanjug, kao ni ostali mediji koji su navedeni u žalbi nisu u nadležnosti Saveta za štampu, tako da Komisija za žalbe o njima nije mogla da odlučuje. Ipak, članovi Komisije podećaju sve novinare i medijske kuće da svi imaju jednaku obavezu da poštuju odredbe Kodeks novinara, što podrazumeva i obavezu da štite prava i dostojanstvo ljudi o kojima izveštavaju. Zbog svega navedenog, Komisija za žalbe je jednoglasno odlučila da je „Blic” prekršio odredbe Kodeksa i naložila redakciji da objavi ovu odluku.

Beograd, 26.7.2012.

Predsedavajući Komisiji
Filip Švarm