Complaints

Prigovor Kliničko bolničkog centra "Bežanijska kosa"

Complaint resolved: no infringement Codes
Kliničko bolničkog centra "Bežanijska kosa", punomoćnik Vesna Milanović
Blic, Novosti, Politika
Print edition
06. Sep 2011.

SAVET ZA ŠTAMPU 11 000 Beograd, Ul. Ljube Jovanovića br.9c KOMISIJA ZA ŽALBE Beograd, 28.09.2011.g. PRIGOVOR Kliničko bolničkog centra "Bežanijska kosa" Beograd-Zemun, Bežanijska kosa bb, čiji je zakonski zastupnik direktor Vladimir Kovčin, a preko punomoćnika advokata Vesne Milanović, Beograd, ul. Resavska br. 36/II po punomoćju u prilogu ovog prigovora U skladu sa Osnivačkim aktom i Statutom Saveta za štampu i postavljenim ciljevima rada ovog Saveta kao što je - praćenje poštovanja Kodeksa novinara Srbije u štampanim medijima i rešavanje predstavki i prigovora pojedinaca i institucija povodom konkretnih sadržaja štampanih medija, Kliničko bolnički centar "Bežanijska kosa" Beograd-Zemun, Bežanijska bb, zbog povrede Kodeksa novinara i ovlašćenja koja Komisija za žalbe Saveta za štampu ima , podnosimo ovaj Prigovor povodom sledećih tekstova objavljenih u dnevnim listovima : Blic, 05/07/2011 – "Lekari traže smenu direktora u KBC Bežanijska kosa"; Novosti, 06/07/2011 – "Doktori smenjuju direktora"; Politika, 06/07/2011 – "Odluka o direktoru KBC Bežanijska kosa u rukama gradskih odbornika". U tekstu u Blicu, 05/07/2011 – "Lekari traže smenu direktora u KBC Bežanijska kosa" se navodi da je direktor KBC Bežanijska kosa : "doveo kolege u situaciju nemoguću za rad"... "da je bolnica koja je 30 godina bila u usponu i kadrovski i prostorno sada urušena, što osećaju i pacijenti". U ovom tekstu novinar je naznačio, kao izvore ovih informacija „velika lekarska imena kao što su ugledni hirurg prof. dr Tomislav Ranđelović, upravnica Klinike za internu medicinu prof. dr Mirjana Krotin, direktor Hirurške klinike prof. dr Dragoljub Bilanović, direktor Klinike za onkologiju doc. dr Miroslav Granić, novoimenovani zamenik direktora Kovčina prof. dr Dragan Pavlović.." Navedene informacije je, ipak, bilo potrebno najpre dobro proveriti pre objavljivanja jer sve demantuju mere izvršenja, koje se redovno, periodično dostavljaju Institutu za javno zdravlje Srbije "Dr Milan Jovanović Batut" u vezi rada KBC " Bežanijska kosa" . One pokazuju da je većina organizacionih jedinica KBC"Bežanijska kosa" u prvih šest meseci ove godine ispunila plan, dok su neke organizacione jedinice, u ovom periodu, ispunile godišnji plan uprkos nedostatku kadra. Napominjemo da su određeni izvori (direktor Hirurške klinike prof. dr Dragoljub Bilanović) javno (ali ne i istupanjem u istom dnevnom listu) demantovali svoje učešće u davanju ovih informacija. Najozbiljnije krešenje Kodeksa novinara Srbije učinjeno je pri objavljivanju komentara čitalaca na tekst Teme dana pod naslovom „Istragom protiv korupcije u zdravstvu“, publikovan u Politici od 29. juna 2011. godine. U jednom od komentara objavljeni su podaci pacijenta, koji je lečen u KBC Bežanijska kosa, uz zlonamerno povezivanje smrtnog ishoda sa kvarom aparata. Na ovaj način se narušava poštovanje privatnosti, ali i podstiču neutemeljeni strahovi među čitaocima, što sve predstavlja najekstremniji način kršenja etičkog kodeksa novinara Srbije. (U prilogu: 1. komentar čitaoca Koviljke Jakšić i 2. uputstvo redakcije Politike za slanje komentara). Komentar čitaoca Koviljke Jaksic | 29/06/2011 15:12Пре свега да честитам Политици на одличној "Теми дана". Неиздрживо је даље са овим степеном корупције и безакоња. У КБЦ "Бежанијска коса" дана 14.04.2011 године умро је пацијент СМ иначе лекар из Косовске Митровице, стар 47 година, пренет хитно у КБЦ Бежанијска коса са неодређеним сметњама кардиоваскуларног система. Да је радио скенер диференцијална дијагностика би била обављена и дисекантна анеуризма аорте можда збринута у другој институцији. Али ЦТ није радио дуго времена. Када би његова породица ово знала могла би да тужи КБЦ и наплати штету много већу, него што кошта поправка скенера. Ако ћемо чињенице багателисати, замислимо да смо баш ми били тај пацијент из Косовске Митровице???? Ако Министар Станковић ово није знао-сад зна! Напред Станковићу! "Molimo vas da se u komentarima držite teme teksta. Redakcija Politike ONLINE zadržava pravo da – ukoliko ih proceni kao neumesne – skrati ili ne objavi komentare koji sadrže osvrte na nečiju ličnost i privatan život, uvrede na račun autora teksta i/ili članova redakcije „Politike“ kao i bilo kakvu pretnju, uvredu, nepristojan rečnik, govor mržnje, rasne i nacionalne uvrede ili bilo kakav nezakonit sadržaj. Komentare pisane verzalom i linkove na druge sajtove ne objavljujemo. Politika ONLINE nema nikakvu obavezu obrazlaganja odluka vezanih za komentare i njihovo objavljivanje. Redakcija ne odgovara za stavove čitalaca iznesene u komentarima. Vaš komentar može sadržati najviše 1.000 pojedinačnih karaktera, i smatra se da ste slanjem komentara potvrdili saglasnost sa gore navedenim pravilima." Na osnovu svega navedenog , predlažemo da Komisija razmotri prethodno iznete navode obrazložene u ovom Prigovoru povodom objavljenih tekstova Blic, 05/07/2011 – "Lekari traže smenu direktora u KBC Bežanijska kosa"; Novosti, 06/07/2011 – "Doktori smenjuju direktora"; Politika, 06/07/2011 – "Odluka o direktoru KBC Bežanijska kosa u rukama gradskih odbornika" izvrši procenu i donese Odluku kojom će utvrditi da je navedenim tekstovima povređen Novinarski kodeks i obaveže navedene dnevne novine na objavljivanje tako donete Odluke Komisije za žalbe.

Prilog: Punomoćje za zastupanje Punomoćnik Kliničko bolničkog centra "Bežanijska kosa" Advokat Vesna Milanović 11000 Beograd, Resavska br. 36/II

На основу члана 24 Статута Савета за штампу и чланова 10. и 11. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Миљенко Дерета, Љиљана Смајловић, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Небојша Спаић, Божо Прелевић, Зоран Ивошевић, Тамара Скрозза, Славиша Лекић и Филип Шварм, на седници одржаној 15.12. 2011. године, доноси следећу ОДЛУКУ којом се одбија жалба Клиничко-болничког центра "Бежанијска коса". Комисија је одлучила да листови "Блиц", "Вечерње новости" и "Политика", објављивањем текстова "Лекари траже смену директора у КБЦ Бежанијска коса" ("Блиц", 5.7.2011), "Доктори смењују директора" ("Новости", 6.7.2011.) и "Одлука о директору КБЦ Бежанијска коса у рукама градских одборника" ("Политика", 6.7.2011) нису прекршили одредбе Кодекса новинара Србије. Одлука Комисије биће објављена на веб сајту Савета за штампу (www.savetzastampu.rs) и доступна јавности. ОБРАЗЛОЖЕЊЕ Подносилац жалбе сматрао је да су поменутим текстовима повређен Кодекс новинара Србије јер се стиче утисак да је „незнатна група лекара која очигледно има приступ одређеним дневним листовима ради пласирања нетачних и непотпуних информација, објављивањем оваквих текстова, заједнички покушала да изврши притисак и утиче и на јавно мњење и на градску скупштину, како би се изазвала смена диркетора КБЦ Бежанијска Коса, за шта не постоје разлози“. Новинарима је, како је наведено, предочено и друго писмо, које је потписао већи број запослених, а који су подржали рад директора ове установе. Истакнуто је, такође, да упркос томе што су најавили смену директора Владимира Ковчина, поменути листови нису након седнице Скупштине града објавили да смена директора није ни била на дневном реду. Комисија за жалбе је, на основу одговора све три редакције на жалбу, као и допунских информација које су затражене и од подносиоца жалбе и од редакција, закључила, међутим, да је друго писмо (подршке директору) упућено тек 1. августа 2011. године, односно да новинарима никако није могло бити познато када су почетком јула писали текстове. Чланови комисије истакли су и да су све три редакције понудиле директору да одговори на наводе које је у отвореном писму изнело 14 лекара КБЦ-а. Већина чланова комисије сматрала је и да то што касније није објављено да директор није смењен не може бити разлог да се се закључи како је наведним текстовима прекршен Кодекс новинара Србије. Како је оцењено, новинари су у тренутку објављивања текстова, на основу информација из својих извора, имали разлога да верују да ће до смене доћи. Ова одлука није донета једногласно јер су два члана Комисије, Зоран Ивошевић и Петар Јеремић, сматрала да је реч о недовршеним информацијама, које су захтевале да се, након одржане седнице Скупштине града Београда, објави да до најављене смене директора КБЦ „Бежанијска коса“ ипак није дошло. По њима, прећуткивање епилога представја повреду одељка IV, тачка 3 Кодекса новинара Србије. Такође, чланови Комисије Тамара Скрозза и Филип Шварм сматрали су да је "Политика" повредила Кодекс објављивањем на свом веб сајту кометара читаоца којим се доводи у везу смрт пацијента са неисправношћу скенера у КБЦ "Бежанијска коса" . Због тога, Комисија указује и на то да добри новинарски обичаји налажу да се, кад год је то могуће, вест испрати до краја, као и да редакције, нарочито оне у којима постоје модератори, јесу одговорне за кометаре читалаца које објављују на својим веб сајтовима и не могу избећи одговорност једноставном „објавом“ да не стоје иза ставова својих читалаца.

Београд, 15.12.2011.

Председавајућа Комисије за жалбе
Љиљана Смајловић