Complaints

„POLITIKA” OTKRIVA Nedićevi naslednici traže Zemunski park

Complaint resolved: no infringement Codes
Владан Динић гл. и одговорни уредник листа
Дневни лист "Политика"
Print edition and internet
26. Nov 2011.

Žalba Savetu za štampu: “Svedok" je još 7. juna ove godine, u broju 777, na prvoj strani najavio: „Ekskluzvno: Pronađen testament đenerala Milana Nedića", i na unutrašnjoj stranici 8, objavljen kompletan tekst i faksimil tog Nedićevog testamenta. U broju 802 “Svedoka”, od 22. novembra, opet na prvoj strani, pod nadnaslovom "Dok potomci očekiju rehabilitaciju" i naslovom: „Mrtvom đeneralu Milanu Đ. Nediću država otima imovinu", objavili smo razgovor sa Aleksandrom Nedićem, kome je Milan Nedić blizak rod, zajedno sa kompletnim tekstom i faksimilom kompletnog testamenta Milana Nedića na stranicama 45,46, 47. U listu "Politika" od subote (26. novembra), dakle četiri dana posle(!) objavljivanja u "Svedoku" br. 802 koji je tada još uvek(!) bio u prodaji, na prvoj strani je objavljen tekst sa nadnaslovom “Politika otkriva” i naslovom: "Nedićevi naslednici traže Zemunski park". “Politika” je, dakle, na naslovnoj strani “otkrila” i u tekstu navela kao “ekskluzivno” ono što je "Svedok" zaista ekskluzivno obelodanio početkom juna 2011. i drugi put objavio 22. novembra, dakle četiri dana pre “ekskluzivnog” teksta na naslovnoj strani “Politike”. U tekstu koji je objavila „Politika“ navodi se da i sledeća rečenica: „Ovaj testament sedam decenija bio je, kao najveća tajna, skrivan u porodičnim arhivama familije Nedić, i ‘Politika’ ga ekskluzivno objavljuje uz njihovu saglasnost“. Kada je neka vest ili informacija ekskluzivna, ona to jeste samo prvi put kada se objavi. Pošto je „Svedok“ do sada dva puta (prvi put 7. juna i drugi put 22. novembra – dakle, pet i po meseci ranije!) objavio testament Milana Nedića, jasno je da ta vest, više od pet meseci nakon objavljivanja – ne može biti ekskluzivna, niti može biti “otkrivena”! U tekstu od 26. novembra “Politika” nije prenela niti jednom rečju pomenula “Svedok” koji jeste prvi izvor koji je objavio testament Milana Nedića. Štaviše, tekst u “Politici” se pojavio u vreme kada je broj u kojem je drugi put objavljen Nedićev testament još uvek (i to već četiri dana) bio u prodaji! Ova činjenica, smatramo, dodatko ukazuje da nije reč o previdu već nameri i, u najmanju ruku nekorektnosti, ali i o svojevrsnoj krađi ideje (ako već ne i celog teksta) i smatramo da bi i prema tome trebalo da se odredi Savet za štampu. “Svedok” je odmah poslao otvoreno pismo srpskim medijima, među kojima i listu “Politika”, ali navedeni list nije objavio nijedno slovo. Tvrdnja da “Politika otkriva” i da “ekskluzivno objavljuje” dokument, imajući u vidu činjenice, potpuno je neistinita. Kada je jednom nešto objavljeno u štampi (a “Svedok” je punih 17 godina aktivno prisutan u štampanim medijima u Srbiji!) onda ponovno objavljivanje toga se ne može okarakterisati rečima “otkriva” i “ekskluzivno”. Kakio u “Politici” nije naveden izvor, jasno je da je “Svedok” pokraden. Imaući sve ovo u vidu, kao i neosporne dokaze koji postoje i koje smo dostavili, smatramo da je ovakvo ponašanje “Poltike” zlonamerno, nekorektno, neprofesionalno i da predstavlja izuzetno rđav primer novokomponovane novinarske prakse koji zaslužuje najoštriju i poštenu osudu medijskih institucija i udruženja. Pored ovoga, smatramo da bi Savet za štampu trebalo da sagleda i odgovor koji je na naše pismo poslao Bojan Bilbija, autor spornog teksta u “Politici” a koji je objavljen na portalu “ Novi standard”. U odgovoru, Bojan Bilbija, iako mu je, dakle, i našim otvorenim pismom predočeno o čemu se radi (premda je, smatramo, nesporno da je tekst iz “Svedoka” video i ranije) propustio je priliku da prizna da je načinio grešku i “otkrio”, i to “ekskluzivno” nešto što je Svedok već dva puta objavio. Smatramo da bi izuzetno nekorektan i pljuvački odgovor novinara “Politike” Bojana Bilbije, koji se u nedostatku argumenata služi floskulama, pljuvanjem i podmetanjima, a i lažima, trebalo da bude sagledan i procenjen, i da se i prema njemu odredi Savet za štampu. Iz tog odgovora koji je, očito ispod nivoa novinara “Politike”, ne možda i pomenutog Bilbije, pominjem se, valjda posprdno, kao “Krkobabić srpskog novinarstva”?! Sporno je Bilbiji što u “Svedoku” rade i moji sinovi Milan i Ivan?! Ili , možda mladi Bilbija smatra da samo Bilbije imaju pravo da rade u medijima? U svom odgovoru gospodin Bilbija čak kaze da je “Svedok” njega pokrao “pre pet godina” prenoseći tekst g. Bilbije (ne navodeći njegovo ime kao autora) o sukobima na relaciji WAC-NOVOSTI, čime se već sluzi lažima, jer u svom odgovoru novinar “Politike” sam konstatuje da je kao izvor teksta u “Svedoku” navedeno da je preuzet iz lista “Politika”! Pa i mi iz “Svedoka” ne bi ni reagovali da je Bilbija posle krađe teksta iz “Svedoka” o đeneralu Nediću pomenuo da je preuzet iz “Svedoka”. Jer izvor su “Svedok” i “Politika”, a ko je od novinara potpisan to je, verujemo, manje važno. Uz to g. Bilbija u čitavu priču upetljava i gospodina Manojla Vukotića, glavnog i odgovornog urednika “Novosti” koji je govorio za “Svedok” o odnosima WAC-Novosti!? Vukotić jeste ODGOVARAO na optužbe iz WAC-a, a možda mladi Bilbija i ne zna da je u novinarstvu obavezno da se čuje i druga strana! Istina, to je bilo prisutno u srpskom novinarstvu u doba kada je štampa bila zaista “sedma sila”, a ne kao danas – poslednja rupa na svirali. Možda, upravo i zbog ponasanja nekih novinara poput pomenutog Bojana Bilbije. Istina, nije ovo prvi put da je "Politika" ukrala ideju iz "Svedoka". Slično je uradila posle pojavljivanja specijalnog broja "Svedoka" o organizovanom kriminalu, ali tada nismo reagovali, jer je nama bilo ispod časti da se obaziremo na prepisivanje i krađu ideje najstarijeg lista na Balkanu, a na izvestan nacin stitili smo cast najstartijeg lista na Balkanu i njegove zasluge za razvoj stampe na ovim prostorima. Zašto sad reagujemo? Prosto: "Politika" je opet ukrala ideju, i, naravno – opet, nije navela izvor, a sasvim je jasno da se ovde radi o klasičnoj krađi intelektualne svojine, odnosno - da je redakcija "Svedoka" bezočno pokradena. Odlučili smo se da reagujemo javno, u nadi da će bar Savet za štampu, ili novinarska udruženja reagovati - da se bar ubuduće javno žigošu medijske lopuže i kradljivci.

S poštovanjem, Redakcija "Svedoka" Vladan Dinić, glavni i odgovorni urednik