Жалбени поступци

НАПОМЕНА: Користите ћирилична словa

Маја Ракић против портала Србија данас

Жалба решена: прекршај кодекса
Маја Ракић
Србија Данас
Интернет
03.05.2018.

Комплетна жалба у прилогу

Поштовани,

Поводом Жалбе Маје Ракић, у оквиру текста објавили смо и демант секретара Скупштине општине Параћин Маје Ракић, а линк вам шаљем у наставку: srbijadanas.com/vesti/info/rakici-nam-poslali-demant-njime-potvrdili-nase-pisanje-muz-sekretarke-nam-preti-ona-se-pravda-za-2018-05-05

Срдачно.

Горан Лалић | Главни и одговорни уредник

На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Невена Кривокапић, Тамара Скроза, Вера Баришић – Поповић, Петар Јеремић, Ивана Стјеља, Драган Ђорђевић, Вукашин Обрадовић, Филип Шварм и Зоран Станојевић,  на седници одржаној 28.6. 2018. године, већином гласова доноси


ОДЛУКУ

Текстом “Овако се намештају послови у Параћину: Већ две године брачни пар Ракић организовано извлачи паре из општине”, објављеним 4. маја 2018. године, као и необјављиванем одговора на одговарајући начин, портал “Србија данас”

1. прекршио је тачку 4 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, по којој новинар дужан да, када је неопходно, консултује што више извора и да им омогући да изнесу свој став,

2. прекршио је и тачку 6 Одељка IV (Одговорност новинара), о обавези новинара да негује културу и етику јавне речи, поштује право на одговор, извињење и исправку и дужан је да благовремено објави одговарајућу исправку.

Налаже се порталу „Србија данас“ да ову одлуку објави у року од пет дана од дана достављања одлуке.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Маја Ракић поднела је жалбу Савету за штампу верујући да су спроним текстом прекршене бројне одредбе Кодекса новинара Србије и да је у њему изнет низ неистинитих, непроверених информација и увреда. У тексту је, између осталог,  наведено да је Маја Ракић у сукобу интереса, јер је, док је била секретар Скупштине општине Параћин, фирми њеног супруга исплаћено око 160 хиљада евра за лизинг радника. Она је у жалби навела и да је једини циљ текста увреда и каљање њеног имена јер нестраначки, савесно и одговорно обавља свој посао, те да у тексту није наведен ниједан извор, а да аутор текста није ни покушао да ступи у контакт са њом или њеним супругом. „Након што сам доставила деманти, новинарка је упућена да сва питања може поставити на наведени мејл, али није ми упућено нити једно питање од стране овог портала, иако је портал ’Србија данас’ наставио са објављивањем низа текстова који су се бавили изношењем неистина и увреда, а који су се односили на ову тему“, истиче се, између осталог, у жалби. Она је додала и да је деманти који је доставила објављен у деловима, тачније објављиване су само поједине реченице из демантија.

Главни и одговорни уредник портала Горан Лалић одговорио је да је њен деманти објављен у оквиру наредног текста и доставио Савету линк ка том тексту.

Комисија за жалбе је једногласно одлучила да је прекршена одредба Кодекса новинара која се односи на обавезу објављивања демантија, будући да он није објављен у складу са правилима, па ни са законским обавезама. Супротно доброј новинарској пракси, објављени су само делови демантија, и у то у оквиру текста у којем редакција коментарише оно што је наведено у демантију. Комисија подсећа да редакција може накнадно одговорити на деманти, али да је недопустиво да своје мишљење о ономе што је у њему наведено износи у оквиру истог текста, јер то обесмишљава право на одговор особе о којој је медиј писао.

Чланови Комисије су закључили да немају довољно инфомација да би могли да се изјашњавају о томе да ли су објављене инфомације тачне или не, односно да ли се у овом случају може поставити питање постојања сукоба интереса, па због тога нису ни гласали о томе да ли су прекршене одредбе Кодекса које се односе на истинитост извештавања, на које се Маја Ракић такође жалилла.

Извесно је, међутим, да портал није контактирао ни њу, ни њеног супруга пре објављивања текста, тако да им није омогућено да се изјасне о изнетим оптужбама. „Србија данас“ је, по мишљењу Комисије, морала више да се потруди да са њима ступи у контакт и да сачека њихове одговоре, уместо што је у тексту само кратко наведено да у томе нису успели. Због тога је прекршена и одредба Кодекса по којој новинар мора да консултује више извора и да им омогући да изнесу свој став. Одлуку да је прекршена ова одредба Комисија је донела са девет гласова „за“ и једним „уздржаним“.


Београд, 28.6.2018.

Председавајући
Владо Мареш