Жалбени поступци

НАПОМЕНА: Користите ћирилична словa

Министарство културе и информисања против листа Српски телеграф

Жалба решена: прекршај кодекса
Министарство културе и информисања
Српски телеграф
Штампано издање
20.04.2018.

Комплетна жалба у прилогу

На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Златко Чобовић, Љиљана Смајловић, Невена Кривокапић, Стојан Марковић, Тамара Скроза, Вера Баришић – Поповић, Вера Дидановић, Петар Јеремић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 31.5. 2018. године, већином гласова, изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстом “Платили да се пљују Срби”, објављеним 20. априла 2018. године, дневни лист “Српски телеграф”

1. прекршио је тачке 1, 2 и 4 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара да тачно, објективно, потпуно и благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, поштујући право јавности да сазна истину и држећи се основних стандарда новинарске професије, да прави јасну разлику између чињеница које преноси, коментара, претпоставки и нагађања  и да, кад је то неопходно, консултује што више извора и омогући им да изнесу свој став,

2. прекршио је  и  тачке  1, 2 и 3 Одељка V (Новинарска пажња), о обавези новинара да приступа послу са дужном професионалном пажњом, да не сме слепо да верује извору информација, односно да мора да води рачуна да извори често следе своје интересе или интересе друштвених група којима припадају и да прилагођавају своје исказе тим интересима, као и да је прећуткивање чињеница које могу битно да утичу на став јавности о неком догађају једнако њиховом намерном искривљивању или изношењу лажи.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Министарство културе и информисања Републике Србије поднело је жалбу верујући да је лист, објављивањем спорног текста угрозио објективно и професионално информисање, ширио непотпуне информација, изнео неосноване оптужбе и узнемирио јавност. Како је наведено у жалби, нетачна је информација да је министар Владан Вукосављевић финансирао филм у којем су Срби представљени као масовне убице. Министарство, по Закону о буџету, преноси средства установама културе, међу којима је и Филмски центар Србије, који средства за финансирање филмова додељује на основу конкурса који распише. Ово је наведено и у одговору који је достављен новинарки листа, која је, међутим, за текст искористила само део одговора. “Новинарка је нетачно, необјективно и непотпуно известила о догађајима од интереса за јавност. Новинарка је занемарила своју обавезу да изнесе све чињенице на основу којих је донела свој вредносни суд и остави читаоцима да о теми о којој је писано могу формирати сопствено мишљење на основу свих релевантних чињеница”, истиче се, између осталог, у жалби.

Редакција “Српског телеграфа” није одговорила на жалбу.

Чланови Комисије закључили су да лист није постпупио у складу са етичким правилима професије, односно са одредбама Кодекса новинара Србије које се односе на истинитост извештавања и новинарску пажњу. “Српски телеграф” је објавио у основи нетачну информацију, упркос томе што је од Министарства добио одговор, на иначе тенденциозно постављено, питање  - зашто је Министарство финансирало “антисрпски филм”. У одговору је јасно наведено да је фим изабран на конкурсу који је расписао Филмски центар Србије. Сам одговор Министарства није коректно пренет, а лист констатује и да су у Министарству заборавили да помену да се средства за кинематографију издвајају из буџета, сугеришући на тај начин да је ипак Министарство то које је “одговорно” за финансирање филма “у ком масовно убијамо Албанце”. Тема, по мишљењу Комисије, није обрађена у складу са принципима новинарске пажње, између осталог и јер су прећутане чињенице које могу битно да утичу на став читалаца.

Комисија је, међутим, оценила и да оваквим извештавањем лист није међу људе унео неоправдан страх, желећи да, како тврди подносилац жалбе, “изазове утисак да је институцијама државе стало да се Срби, као народ, представе у погрешном светлу”.

Због свега тога, Комисија је, са десет гласова „за“ и једним „уздржаним“ одлучила да „Српком телеграфу“ изрекне јавну опомену.


Београд, 31.5.2018.

Председавајући
Владо Мареш