Жалбени поступци

НАПОМЕНА: Користите ћирилична словa

Немања Рујевић против портала Београдски глас

Комисија није успела да усагласи одлуку
Немања Рујевић
Београдски глас
Интернет
31.03.2018.

Комплетна жалба у прилогу

Одговор у прилогу

На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Златко Чобовић, Невена Кривокапић, Стојан Марковић, Тамара Скрозза, Вера Баришић – Поповић, Вера Дидановић, Петар Јеремић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 31.5.2018. године, није успела да усагласи одлуку да ли је “Београдски глас”, објављивањем текста “Димне завесе”, прекршио одредбе Кодекса новинара Србије. „За“ одлуку да је Кодекс прекршен гласало је шест чланова Комисије, „против“ су била два члана, док су три члана Комисија остала „уздржана“, па није било потребе већине од осам гласова.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Немања Рујевић поднео је жалбу Савету за штампу због, како је навео, „тешке повреде ауторства и неовлашћеног репринта његовог текста са портала немачког сервиса DW на порталу Београдског гласа“. “Текст објављен 31. марта под насловом ’Од осталих вести издвајамо…’ касније је у великом делу (древном новинарском методом копи-пејст) преузет на портал Београдског гласа под насловом ’Димне завесе’,  а уз назнаку да је цео мој текст објављен у штампаном издању тог недељника. Редакција Београдског гласа нити је тражила нити је добила дозволу DW или мене као аутора“, истиче се у жалби.

Главни уредник „Београдског гласа“ Милан Бечејић је, одговарајући на жалбу, нагласио да је текст очигледно пренет с портала DW, што се види и по јасно назначеном извору као и по логотипу медијске куће DW, а уз текст је објављена и фотографија аутора, те да у свему томе нема ничег лошег нити дискредитујућег по аутора и медијску кућу. “Откад је то постало спорно, недопустиво и са становиста новинарске професије проблематично преносити текстове других медија и аутора са јасним одредницама ауторства - све у духу добре и природне колегијалности”, навео је уредник “Београдског гласа”, додајући да ће, упркос томе, уклонити спорни текст са портал, што је и учинио.

Рујевић, међутим, овим није био задовољан, па је о жалби одлучивала Комисија за жалбе, чији чланови нису били сагласни у оцени да ли је уклањањем преузетог текста, уредник исправио грешку, односно да ли је отклоњена евентуална штета нанета аутору и медију тиме што није тражена њихова дозвола за објављивање текста.

Већина чланова Комисије је оценила да Кодекс сасвим јасно прописује да се текстови могу преузети само уз навођење аутора, али и тек по добијању дозволе, а да су слична и правила прописана Законом, на који Кодекс такође упућује. По Закону о ауторским и сродним правима, без дозволе аутора могу се преностити само текстови који представљају извештаје о текућим догађајима, али не и ауторски текстови, као што је овде случај. Такође, текстови се не могу преузимати у комерцијалне сврхе.

Део чланова Комисије сматрао је да није постојала лоша намера да се сакрије ко је аутор текста и одакле је преузет, те да је каснијим уклањањем текста уредник признао и отклонио грешку, па нема потребе да и Комисија донесе одлуку да је прекршен Кодекс. Због тога за доношење одлуке није било потребне већине.

Комисија предлаже порталу Deutshe Welle да објави правила за преузимање садржаја својих аутора, како би било сасвим јасно под којим условима дозвољава преношење текстова или фотографија, да би се у будуће избегли сви слични неспоразуми.

Београд, 31.5.2018.

Председавајући
Владо Мареш