Жалбени поступци

НАПОМЕНА: Користите ћирилична словa

Удружење Да се зна! против листа Српски телеграф

Жалба решена: прекршај кодекса
Удружење Да се зна!
Српски телеграф
Штампано издање
14.11.2017.

Комплетна жалба у прилогу

На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Златко Чобовић, Владо Мареш, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Љиљана Смајловић, Тамара Скроза, Вера Дидановић, Вера Баришић Поповић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 30.11.2017. године, једногласно изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстом “Болесно у Србији ће ускоро и мушкарци рађати“, објављеним 14. новембра 2017. године, дневни лист „Српски телеграф“

1. прекршио је тачке 1 и 2 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара да тачно, објективно, потпуно и благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, поштујући право јавности да сазна истину и држећи се основних стандарда новинарске професије и да прави јасну разлику између чињеница које преноси, претпоставки и нагађања,

2. прекршио је тачку 1 Одељка IV (Одговорност новинара), о обавези новинара да се супротстави свима који крше људска права или се залажу за било коју врсту дискриминације, говор мржње и подстицање насиља,

3прекршио је  и тачку 4 Одељка V (Новинарска пажња), по којој новинар мора бити свестан опасности од дискриминације коју могу да шире медији и учиниће све да избегне дискриминацију засновану, између осталог, на раси, полу, старости, сексуалном опредељењу, језику, политичком и другом мишљењу, националном или друштвеном пореклу


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Удружење Да се зна  и Геј лезбејски инфо центар поднели су одвојене жалбе Савету за штампу због истог текста у којем се, како су навели, транс жене називају мушкарцима, а могућност да роде дете описује као „болештина“ коју „држава никако не сме да дозволи“. На насловној страни листа приказан је трудан мушкарац уз наслов „Спречимо болештину. Мушкарци у Србији ће рађати децу!“. Обе организације сматрају да су оваквим текстом дискриминисане трансродне особе, односно да су прекршене одредбе Кодекса новинара Србије које се односе на забрану дискриминације.

Редакција „Српског телеграфа“ није одговорила на жалбу.

Чланови Комисије за жалбе закључили су да су неспорно прекршене одредбе Кодекса новинара које забрањују дискриминацију на основу пола и сексуалне оријентације, јер је „Српски телеграф“ могућност да транс жене рађају децу оценио како нешто што је болесно и недопустиво, против чега би „држава морала нешто под хитно да предузме“. Комисија је такође оценила да је лист прекршио и одредбе  које се односе на истинитост извештавања, јер је из податка да је Србија водећа земља у свету по стручњацима за прилагођавање пола „закључио“ да ће у Србији мушкарци ускоро рађати децу и позвао државу да то хитно спречи. Представљајући, супротно Кодексу новинара Србије, своје спекулације и нагађања као чињенице, „Српски телеграф“ је неистинито и необјективно информисао своје читаоце, не поштујући њихово право да сазнају истину.

Због свега тога, Комисија је једногласно одлучила да листу изрекне јавну опомену.


Суботица, 30.11.2017.

Председавајући
Златко Чобовић