Жалбени поступци

НАПОМЕНА: Користите ћирилична словa

Министарство културе и информисања против дневног листа Блиц

Жалба решена: прекршај кодекса
Министарство културе и информисања
Блиц
Штампано издање
23.10.2017.

Комплетна жалба у прилогу

Одговор у прилогу

На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Златко Чобовић, Владо Мареш, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Љиљана Смајловић, Тамара Скроза, Вера Баришић Поповић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 30.11.2017. године, једногласно доноси


ОДЛУКУ

Текстом “Нестала Лубардина слика од милион евра“, објављеним 23. октобра 2017. године, дневни лист „Блиц“

1. прекршио је тачке 1, 2 и 3 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, по којима је обавеза новинара да тачно, објективно, потпуно и благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, поштујући право јавности да сазна истину и држећи се основних стандарда новинарске професије, новинара и уредника да праве јасну разлику између чињеница које преносе, коментара, претпоставки и нагађања и дужни су да назначе извор информације коју преносе, односно да, уколико извор не жели да буде откривен, поступају са дужном професионалном пажњом и својим професионалним ауторитетом стају иза информације и одговарају за њену тачност,

2. прекршио је и тачку 2 Одељка V (Новинарска пажња),  по којој новинар не сме слепо да верује извору информација, односно мора да води рачуна о томе да извори информација често следе своје интересе или интересе друштвених група којима припадају и прилагођавају своје исказе тим интересима.

Налаже се листу „Блиц“ да ову одлуку објави у свом штампаном издању у року од пет дана од дана достављања одлуке.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Министарство културе и информисања поднело је жалбу због тога што је лист објавио,како су навели, нетачну информацију да је из хола Дома синдиката, који се реновира, пре неколико месеци нестала чувена слика Петра Лубарде „Индустријализација“ , вредна милион евра. У жалби је, између осталог, истакнуто, да је, пре објављивања текста, Министарство новинарки „Блица“ одговорило да се слика налази у сценској кули у згради Дома синдиката, а одмах по објављивању текста, на конференцији за новинаре министар је и показао слику која је наводно нестала пре више месеци. Министарство је навело да је нетачна и информација да слика вреди милион евра, јер никада није урађена процена вредности, те да новинар ни на који начин није проверио незванична сазнања до којих је дошао на основу тврдњи неименованих саговорника. Лист је, по оцени подносиоца жалбе, оваквим извештавањем, прекршио више тачака Кодекса из одељака Истинитост извештавања, Новинарска пажња и Однос према изворима информација.

Адвокат издавача листа, компаније„Ringier Axel Springer“, Душан Стојковић затражио је најпре, у одговору на жалбу, да је Комисија одбаци, тврдећи да државни секретар, који је потписао жалбу, није овлашћен да представља Министарство. Навео је и да су све објављене информације, „према најбољем сазнању аутора текста“ истините и у складу са Кодексом новинара. Информације су добијене од неименованих извора и проверене са дужном пажњом, јер су од државног врха добили незваничну информацију да ни премијерка Ана Брнабић ни министарка Зорана Михајловић нису од Министарства успеле да добију информацију где је слика, већ су то сазнале после писања „Блица“. Одгворо је затражен и од подносиоца жалбе. „Најзад, за своје тврдње, аутори текста су објавили и доказ у виду Пописа стечајног дужника управника Дома синдиката на коме се налази списак од 44 ставке, пописане уметничке слике, али не и спорна слика ’Индустријализација’ аутора дела Петра Лубарде“, истакнуто је, између осталог, у жалби.

Чланови Комисије за жалбе нису прихватили захтев адвоката да се жалба одбаци, већ су оценили да је државни секретар овлашћен да иступа у име Министарства, односно да има право да у име Министарства поднесе жалбу Савету. Комисија, иначе, сматра да би одговори на жалбе требало да садрже објашњења новинарских и уређивачких одлука, која би члановима Комисије помогла да разумеју чиме су се у одређеним медију руководили приликом објављивања текста и како је, евентуално, дошло до грешке, а не да се њима, скретањем пажње на небитне детаље, покушавају да избегну одговори на суштинска питања у вези са садржајем текста.

Кад је реч о спорном тексту, чланови Комисије су закључили да је лист веома неодговорно приступио иначе важној теми од великог значаја за јавност. Супротно Кодексу новинара, слепо је веровао свом извору и није ни покушао да утврди да ли је добијена информација тачна, упркос томе што је и пре објављивања текста добио одговор Министарства о томе где се слика налази. Позивање на Попис стечајног дужника на којем нема Лубардине слике, Комисија није прихватила као доказ, јер из њега није јасно да ли је пописана укупна стечајна маса. Такође, није прихватљиво као доказ да је „слика нестала“ ни то што Ана Брнабић и Зорана Михајловић нису знале где се она налази. Комисија је, због тога, оценила да је „Блиц“ прекршио одредбе Кодекса које се односе на истинитост извештавања, пре свега на обавезу разликовања чињеница од претпоставки и нагађања. Редакција листа није поступила ни у складу са начелима професионалне пажње, јер је слепо веровала извору, не водећи рачуна о томе да он можда следи своје интересе. Одлука о прекршају ових тачака Кодекса донета је једногласно.

Чланови Комисије нису успели да постугну сагласност у вези са тим да ли је објављивањем текста прекршена и одредба Кодекса по којој новинар не сме међу људе уносити неоправдан страх. „За“ ову одлуку гласало је шест чланова Комисије, а четири су била „против“, тако да није биле потребне већине од осам гласова.


Суботица, 30.11.2017.

Председавајући
Златко Чобовић