Жалбени поступци

НАПОМЕНА: Користите ћирилична словa

Саша Пауновић против дневног листа Информер

Жалба решена: прекршај кодекса
Саша Пауновић
Информер
Интернет
14.09.2017.

Комплетна жалба у прилогу

На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Златко Чобовић, Стојан Марковић, Љиљана Смајловић, Невена Кривокапић, Тамара Скроза, Владо Мареш, Вера Баришић – Поповић, Петар Јеремић, Ивана Стјеља, Вера Дидановић и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 28.9. 2017. године, једногласно изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстом “Низ црницу после ‘пљачке века’ отишло преко сто милиона! У Параћину волшебно заташкана највећа новчана пљачка и афера у Поморављу”, објављеним 14. септембра 2017. године, дневни лист “Информер”

1. прекршио је тачке 1, 3, 4 и 5 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара да тачно, објективно, потпуно и благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, поштујући право јавности да сазна истину и држећи се основних стандарда новинарске професије, да назначи извор информација и да, када је то неопходно, консултује што више извора и омогући им да изнесу свој став, као и да су са новинарством неспојиви објављивање неоснованих оптужби, клевета и гласина,

2. прекршио је тачку 3 Одељка IV (Одговорност новинара), по којој је новинар дужан да поштује правило претпоставке невиности и не сме никога прогласити кривим до изрицања судске пресуде,

3. прекршио је и тачке 1, 2 и 3 Одељка V (Новинарска пажња) о обавези новинара да послу приступа са дужном професионалном пажњом, да не сме слепо да верује извору информација, као и да прећуткује чињенице које могу битно да утичу на став јавности о неком догађају, јер је то једнако њиховом намерном искривљавању или изношењу лажи.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Саша Пауновић, председник општине Параћин обратио се Савету за штампу због текста у којем се оптужује да су се он и људи око њега обогатили преко Градске апотеке у Параћину, којој је потом опроштен дуг од сто милиона динара и цела афера заташкана. Пауновић је у жалби, одбацујући све наводе из текста, нагласио, између осталог, да је све инфомације било лако проверити код надлежних државних и општинских служби увидом у јавно доступна документа. Он је истакао да текст садржи искључиво неосноване оптужбе, клевете и гласине, да га новинари пре објављивања текста нису позвали да на њих одговори, нити су консултовали било који други извор. Такође, прећутали су чињеницу да је о овом случају вођена истрага и да није утврђена ничија кривица, нису проверили извор из којег су добили нетачне инфомације и нису послу приступили са дужном професионалном пажњом, наведено је, између осталог, у жалби.

Чланови Комисије су оценили да текст није написан у складу са професионалним и етичким стандардима и да су њиме прекршене бројне одредбе Кодекса новинара Србије. Редакција “Информера” је објавила текст у којем не наводи ниједан извор за веома озбиљне оптужбе које износи на рачин председника општине Параћин и директорке Градске апотеке. У тексту су све спекулације и нагађања представљени као чињенице, за које се не нуде никакви докази. Такође, Пауновићу није пружена никаква прилика да одговори на било коју од изнетих оптужби. По мишљењу Комисије за жалбе, управо овакви текстови представљају највећи проблем у српском новинарству, јер се њихови аутори не придржавају правила професије, која налажу да све информације морају бити добро проверене, да се читаоцима морају презентовати докази за изнете твдње, као и да се мора консултовати више извора и омогућити им да изнесу своје ставове.


Београд, 28.9.2017.

Председавајући
Златко Чобовић