Жалбени поступци

НАПОМЕНА: Користите ћирилична словa

Удружење Да се зна! против дневног листа Информер

Жалба решена: прекршај кодекса
Удружење Да се зна!
Информер
Штампано издање и интернет
30.05.2017.

Комплетна жалба у прилогу

На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Златко Чобовић, Стојан Марковић, Љиљана Смајловић, Невена Кривокапић, Тамара Скроза, Владо Мареш, Вера Баришић – Поповић, Петар Јеремић, Ивана Стјеља, Вера Дидановић и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 31.8. 2017. године, једногласно изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстом“Београд чекају две геј параде”, објављеним 30. маја 2017. године, дневни лист „Информер”

1. прекршио је тачку 1 Одељка IV (Одговорност новинара) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара да се супротстави свима који крше људска права или се залажу за било коју врсту дискриминације, говор мржње и подстицање насиља,

2. прекршио је и тачке 3 и 4 Одељка V (Новинарска пажња), по којој је прећуткивање чињеница које могу битно да утичу на став јавности о неком догађају једнако њиховом намерном искривљивању или изношењу лажи, односно по којој новинар мора бити свестан опасности од дискриминације коју могу да шире медији и треба да учини све да избегне дискриминацију засновану, између осталог, на раси, полу, старости, сексуалном опредељењу, језику, вери, политичком и другом мишљењу, националном или друштвеном пореклу.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Удружење Да се зна навело је у жалби Савету за штампу да се тексом “оспорава право ЛГБТ особа на слободу окупљања, сваљује кривица за трошкове заштите учеснике Параде поноса на ЛГБТ особе и употребљава увредљиви термини као што су „педер“ или „педер – бал“.

 „У тексту се наглашава колики су трошкови обезбеђење Параде поноса, док се тенденциозно не помиње да је широко распрострањена хомофобија, а не сама Парада поноса, разлог тако великог обезбеђења. На тај начин се насиље према ЛГБТ нормализује, а ЛГБТ заједница окривљује за високе трошкове обезбеђења Параде поноса“, истиче се, између осталог, у жалби и наводи и да су спорне изјаве саговорника који ЛГБТ особе оптужују за „терор над већином“ и „разградњу породице“, па и да су непријатељи државе.

Комисија за жалбе је закључила да су термини „педер“ или „педер –бал“ употребљени са намером да увреде ЛГБТ особе и да су тиме прекршене одредбе Кодекса новинара Србије које се односе на забрану дискриминације. Чланови Комисије још једном подсећају да је употреба оваквих увредљивих термина недозвољена са становишта професионалне етике. Такође, Комисија је закључила и да је, инсистирањем на томе да Парада поноса кошта између 800 хиљада и милион евра (што је, иначе, податак који је више пута демантован), без икаквог образложења зашто је потребно да параду обезбеђују бројни припадници полиције, лист прекршио и одредбу Кодекса која забрањује изостављање битних чињеница које могу пресудно да утичу на ставове читалаца. У овом случају се ЛГБТ особе „прозивају“ да праве држави огромне трошкове организујући параде, без објашњења да је јако обезбеђење потребно због бројних претњи које добијају, као и због претходних напада на учеснике парада, чиме се код читалаца ствара погрешан утисак да су ЛГБТ особе одговорне за то што је потребно ангажовати велики број полицајаца.

Због тога је Комисија једногласно одлучила да је “Информер” прекршио Кодекс новинара Србије и изрекла јавну опомену.

Београд, 31.8.2017.

Председавајући
Златко Чобовић