Жалбени поступци

НАПОМЕНА: Користите ћирилична словa

Telemark Systems против портала Глас западне Србије

Жалба решена: прекршај кодекса
Telemark Systems
Глас западне Србије
Интернет
11.12.2016.

Комплетна жалба у прилогу

Одговор у прилогу

На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владимир Радомировић, Златко Чобовић, Стојан Марковић, Петар Јеремић, Владо Мареш, Вера Баришић Поповић, Тамара Скроза и Јелена Спасић, на седници одржаној 30.3. 2017. године, једногласно изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстом “Телемарк руши конкуренцију: Да ли су хрватске телевизије прече од локалних?“, објављеним 11. децембра 2016. године, портал „Глас западне Србије“ прекршио је тачке 4 и 5 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара да консултује што више извора и да им омогући да изнесу свој став, као да су са новинарством неспојиви објављивање неоснованих оптужби, клевета и гласина.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Извршна директорка предузећа „Telemark systems“, Невена Стојичић поднела је жалбу, сматрајући да су текстом прекршене одредбе Кодекса које се односе на истинитост извештавања, спречавање корупције и сукоба интереса, као и на забрану измишљања анонимних извора. У жалби се истиче да су у тексту изнете нетачне тврдње да један број грађана Чачка, Лучана и Пожеге тврди да је незадовољан услугама кабловског оператера „Телемарк“, јер је из своје понуде избацио један број локалних и регионалних телевизија. Као пример се наводе једна телевизија која је све време у понуди и једна која никада није ни била, па није могла бити ни избачена. Такође, у тексту се инсинуира да Телемарк нелегално користи стубове НН мреже Електропривреде Србије, што је нетачна информација, коју „Глас западне Србије“ није проверио ни у Телемарку ни у ЕПС-у. Подносилац жалбе је додао и да у тексту уопште нема „друге стране”, да је анониними представник РЕМ-а, по свему судећи, измишљен извор, да други саговорник чије се име наводи није корисник Телемаркових услуга, као и да је саговорник у тексту и сам власник портала „Глас западне Србије“. Овако написан текст има за циљ да се на оператера изврши притисак како би у понуду ставио програме оних телевизија које емитују програм који прави власник ГЗС.

Власник „Гласа западне Србије“ Гвозден Николић у одговору на жалбу истакао је да је Телемарк нарушио основне принципе конкуренције избацивањем или неубацивањем у систем локалних телевизија, као и да су бројни грађани незадовољни тиме. „Постоје сведоци који су телефонским путем тражили да се врате или убаце ТВ Галаксија и ТВ Лав, пре свега због информативног програма, али су добијали одговор – шта ће вам то, имате наш дневник“, наводи се у одговору и додаје да су те телевизије пре извесног времена ипак стављене у понуду, што потврђује да је ГЗС био у праву. Уз жалбу су достављени и дописи које је ТВ Лав упутила РЕМ-у и начелницима два округа. Николић потврђује и да је тачна изјава из РЕМ-а да се доминатном оператеру на одређеном подручју може наложити да у систем убаци емитера уколико је реч о јавном интересу, односно уколико је реч о информативном програму. Због свега тога, власник ГЗС тврди да је Кодекс није прекршен и да тврдње Телемарка не стоје.

Чланови Комисије за жалбе оценили су да „Глас западне Србије“ за тврдње изнете у тексту не нуди одговарајуће доказе, а позива се углавном на неименоване саговорнике, како из РЕМ-а, тако и на „бројне грађане“ или на „поједине локалне самоуправе“, док једини грађанин који је именован заправо говори оно што је чуо од неког другог  - да је сервис лош и да су чести кварови. Осим тога, у тексту нема „друге стране“, нико из Телемарка није позван да се изјасни о било чему за шта су у тексту „оптужени“. Сам власник ГЗС, као саговорник у тексту, каже да Телемарк треба питати „да ли користе државне ресурсе као што су стубови, да ли имају законску обавезу да у кабловску понуду убаце локалне и регионалне информативне програме...“, али аутор текста то не чини, остављајући читаоце у дилеми да ли је у овом случају реч о нечему што је законом забрањено. На који начин се користе државни ресурси није проверено ни у ЕПС-у, док је кредибилитет анонимног извора из РЕМ-а упитан.

Због тога је Комисија закључила да су текстом прекршене одредбе Кодекса које прописују обавезу консултовања више извора, као и забрану објављивања непоткрепљених оптужби и гласина и изрекла порталу јавну опомену.


Београд, 30.3.2017.


Председавајући
Владимир Радомировић