Жалбени поступци

НАПОМЕНА: Користите ћирилична словa

Adria media group против дневног листа Српски телеграф

Комисија није успела да усагласи одлуку
Adria media group
Српски телеграф
Штампано издање
12.11.2016.

Комплетна жалба у прилогу

Одговор у прилогу

На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Стојан Марковић, Владимир Радомировић, Невена Кривокапић, Владо Мареш, Вера Баришић - Поповић, Тамара Скроза, Петар Јеремић, Златко Чобовић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 29.12.2016. године, није успела да усагласи одлуку о томе да ли је “Српски телеграф“, текстовима „Клинтонови плаћеници у паници, остају без пара“ и „Нато дигао буну у Војсци Србије“, обављеним у издањима од 12-13. и 18. новембра 2016. године, прекршио одредбе Кодекса новинара Србије. “За” одлуку да је Кодекс прекршен гласало је пет чланова Комисије, “против” није био нико, док је пет чланова остало“уздржано”, па за одлуку није било потребне већине од осам гласова.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Adria Media Group д.о.о. поднела је жалбу због два текста у којима су, како је наведено, изнете тешке увреде и неистине против подносиоца жалбе и оснивача АМГ Александра Родића, са циљем да се нашкоди конкурентном медију „Курир“ и части и угледу подносиоца пријаве. Подносилац жалбе је сматрао да је прекршено више тачака Кодекса новинара из поглавља Истинитост извештавања, Независност од притиска и Новинарска пажња. У првом тексту објављена је фотографија и име Александра Родића, као једног од „највећих губитника избора у САД“, јер је “добио милионе од администрације Хилари Клинтон да води прљаву кампању против Трампа”. У другом спорном тексту, између осталог, изнете су и тврдње да „Курир“, подржавајући протесте у Војсци Србије покушава да дестабилизује Вучићеву владу, затим да је реч о „рекеташком таболиду“, „који је на списку плаћеника северноамеричке алијансе“.

У одговору на жалбу Медијске мреже доо, издавача „Српског телеграфа“ истиче се да су сви наводи из жалбе неосновани. Новинари тог листа су, како се каже, из три извора прикупили информације да је „Курир“ од 2009. године финансиран значајним делом средствима које је примио до Министарства одбране САД и Амбасаде САД у Србији, јер су садашњи главни уредник „Српског телеграфа“ Милан Лађевић, директор Саша Миловановић и помоћник главног уредника Катарина Мартић у то време радили у „Куриру“ и директно, по налогу Александа Родића, учествовали у реализацији пројеката за које су добили средства од САД. Пројекти су, како се наводи, реализовани промовисањем НАТО савеза текстовима у „Куриру“, организовањем путовања запослених и сл. Кад је реч о другом тексту, у одговору на жалбу се истиче да је „Курир“ био једини медиј који је најавио протесте у војсци и то као централну вест на свом сајту. Термин „рекеташки Курир“ представља, како је објашњено, вредносни суд, који су кориситили и други медији, највише „Информер“, „Телепромптер“ и „Пинк“, а Родића су и други оптуживали за „рекетирарање“, попут Мирослава Боћићевића, наведено је, између осталог, у одговору на жалбу.

Чланови Комисије нису били сагласни у томе да ли уопште треба да одлучују у оваквим случајевима, јер је, по оцени дела чланова Комисије, реч о покушају инструментализације Савета за штампу, односно злоупотреби саморегулаторног тела у сукобу два медија. Комисија за жалбе, по њима, не може да се бави међусобним оптужбама уредника који су некада заједно радили и, по свему судећи, били плаћани из истих извора.

Остали чланови Комисије сматрали су да Комисија мора да одлучује о свакој жалби, па и о онима које медији подносе једни против других, као и да нема сумње да су објављеним текстовима прекршене бројне одредбе Кодекса новинара. Спорни текстови садрже тврдње из неименованих извора, које нису проверене, а за већину њих се накнадно тврди да су заправо преузете из других медија. Комисија посебно спорним сматра тврдње директора и уредника „Српског телеграфа“ да су лично, у време док су радили у „Куриру“, спроводили пројекте за које су добијали новац од Министарства одбране и Амбасаде САД у Србији. Уредници „Српског телеграфа“ дужни су, по оцени дела чланова Комисије, да јавности објасне шта су и за кога радили и ко их је плаћао, уместо што оптужују некадашње колеге да су „амерички плаћеници“.

Међутим, како је за одлуку да је Кодекс прекршен гласало пет чланова Комисије, а осталих пет чланова је било уздржано, за одлуку није било потребне већине.

Београд, 29.12.2016.


Председавајући
Стојан Марковић