Жалбени поступци

НАПОМЕНА: Користите ћирилична словa

Телепромптер против дневног листа Курир

Комисија није успела да усагласи одлуку
Телепромптер
Курир
Штампано издање и интернет
23.10.2015.

Комплетна жалба у прилогу

Одговор у прилогу

На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Иван Цвејић, Тамара Скрозза, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Златко Чобовић, Владимир Радомировић, Невена Кривокапић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 24.12.2015. године, није успела да усагласи одлуку о томе да ли је „Курир “ објављивањем фотографија уз текст “Краљевски скандал: Блуд и разврат Карађорђевића”, 23.октобра 2015. године, прекршио одредбе Кодекса новинара Србије. „За“ одлуку да је Кодекс прекршен гласало је седам чланова Комисије, два су била “уздржана”, а један “против”. Иако је за одлуку било потребне двотрећинске већине, није испуњен статутарни услов да “за” одлуку мора да гласа најмање један представник сваке организације оснивача Савета и најмање један представник јавности.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Данило Реџеповић, главни и одговорни уредник портал “Телепромптер.рс” поднео је жалбу Савету за штампу, јер су, како је навео лист “Курир” и портал “Курир.рс” “неовлашћено преузели  и објавили фотографије чланова краљевске породице Карађорђевић које је само портал ‘Телепромптер.рс’ ексклузивно објавио 22. октобра 2015. Он је навео да су га уредници и новинари “Курира” контактирали, тражећи да објаве фотографије, али да им то није дозволио. Редкација „Курира“ је то игнорисала и „једноставно украла фотографије и фотошопом обрисала заштитни знак Телепромптера са фотографија. Реџеповић је накнадно објаснио да је фотографија дошао преко „једног извора на компликован начин“, те да је на основу договора са тим извором добио ексклузивно право да их емитује.

У одговору на жалбу, редакција „Курира“ је навела да су замолили „Телепромптер.рс“ да им уступи фотографије, које би наравно потписали, али да им је тај портал тражио доста новца који нису имали. Реџеповић је ово касније демантовао у допису Савету за штампу. „Курир“ је, зато, исте фотографије пронашао на Инстаграм профилу једне од девојака са фотографије. Фотографије су, нажалост, касније „скинуте“ са профила, али су их претходно пренели и дуги медији. У „Куриру“ су оценили и да „Телепромптер.рс“ нема ауторска права на фотографије које је такође преузео са Интернета.

Чланови Комисије оценили су да је добро што се „Курир“ обратио „Телепромптеру“ са молбом да преузме фотографије, али је проблем у том, што их је објавио и упркос томе што дозволу није добио. Како се на фотографијама у онлајн издању виде трагови знака Телепромптер.рс, јасно је да их је „Курир“ преузео са тог портала, а не са Инстаграм профила. „Курир“ такође није, супротно Кодеску новинара, потписао извор, без обзира да ли је реч о „Телепромптеру“ или неком другом. Међутим, чланови Комисије нису били сасвим сагласни да ли „Телепромтер.рс“ има право да поднесе жалбу због непоштовања ауторства, односно да ли та редакција има ауторска права на фотграфије, с обзиром на то да и сам уредник признаје да их је добио од некога ван редакције. Савет за штампу нема сазнања да ли је аутор и под којим условима уступио „Телепромптеру.рс“ право на коришћење фотографија, односно ко заиста има ауторска права на њих. Због тога је један члан Комисије сматрао да „Телепромпер.рс“ није имао право да поднесе жалбу Савету за штампу, док су још два члана Комисије била уздржана. Како је, према правилима рада Савета за штампу, потребно да „за“ сваку одлуку гласа две трећине чланова Комисије, али и бар по један представник сваког оснивача, одлука није могла бити донета, јер није испуњен други услов.

Београд, 24.12.2015.

Председавајући
Владо Мареш