Жалбени поступци

НАПОМЕНА: Користите ћирилична словa

УГ „Парада поноса Београд“ против дневног листа Информер

Жалба решена: прекршај кодекса
УГ „Парада поноса Београд“
Информер
Штампано издање и интернет
21.09.2015.

Комплетна жалба у прилогу

На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Иван Цвејић, Тамара Скрозза, Марија Кордић, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Златко Чобовић, Владимир Радомировић, Невена Кривокапић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 29.10. 2015. године, већином гласова изриче

ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстом “Педери шетају, а Срби плаћају 1.500.000 евра“, објављеним 21. септембра 2015. године, у штампаном и електронском издању, дневни лист “Информер”

1. прекршио је тачку 1 Одељка IV (Одговорност новинара) Кодекса новинара Србије, по којој новинар мора да се супротстави свима који крше људска права или се залажу за било коју врсу дискриминације, говор мржње и подстицање насиља,

2. прекршио је и тачку 3 Одељка V (Новинарска пажња), по којој је прећуткивање чињеница које могу битно да утичу на став јавности о неком догађају једнако њиховом намерном исркивљивању или изношењу лажи,

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

На исти текст објављен у „Информеру“ жалбе су, одвојено, поднеле невладине организације Удружење грађана Парада поноса Београд и Геј лезбејски инфо центар. У жалби Параде поноса наведено је да се коришћењем погрдног назива „педери“ вређа цела ЛГБТ заједница у Србији, као и учесници Параде поноса 2015. и њени организатори. Подносилац жалбе истакао је да је употреба оваквих термина супротна одредбама Кодекса новинара Србије. Геј лезбејски инфо центар у жалби на исти текст навео је да су, сем увредљивих термина, објављење и нетачне информације – да је Парада поноса коштала 1.500 000 евра и да је скуп обезбеђивало 10.000 полицајаца, што је све оцењено као нагађање. „Да је обезбеђивање Параде поноса и коштало милион и по евра, прећутана је информација колико Влада Србије покупи новца на рачун ЛГБТ популације из ИПА и других европских и америчких фондова“, истиче се, између осталог, у жалби.

Редакција листа „Информер“ није одговорила на жалбу.

Чланови Комисије закључили су да Кодекс јасно прописује да је новинарска професија неспојива са ширењем било које врсте полних, родних етничких, расних, социјалних или верских стереотипа, а да предрасуде које новинар приватно има не смеју да буду објављење ни у каквом контексту, ни отворено ни прикривено. Такође, да је недопустиво колоквијално, погрдно и непрецизно називање одређене групе. У овом случају, реч је о термину „педери“, употребљеном у очигледно негативној конотациј,и са циљем да се грађанима предочи да држава троши велике своте новца да би обезбедила скуп који организују, односно да сви ми плаћамо њихове хирове. Комисија је такође сматрала да истицање на насловној страни износа од милион и по евра (за који се не зна како је утврђен) треба додатно да изазове отпор према ЛГБТ заједници. То што аутори текста нигде не наводе да ли је и такав, произвољно одређен, износ већи или мањи у односу на то колико коштају други слични скупови, . представља такође прекршај, с обзиром на то да јавности ускраћују информације које би допринеле бољем разумевању чињеница. Комисија је, због свега тога, одлучила са је спорним текстом прекршен Кодекс новинара Србије и изрекла јавну опомену.

Београд, 29.10. 2015.

Председавајући
Владо Мареш