07.12.2019.

Савет за штампу осудио нишки портал близак власти који је преписао текст од "Јужних вести"



(Извор: јужне вести) -  Зато што је Градски портал 018 у рубрици “Што да не кажем?” преписао део текста "Јужних вести" о томе како је начелник Градске управе Ниш избио телефон из руку једног опозиционог одборника, без навођења аутора, Савет за штампу је оценио да је овај медиј прекршио Кодекс новинара. Власник овог портала и функционер СНС-а Никола Панић одбија да одлуку објави, јер каже да не признаје Савет. Такође, не жели да објави идентитет аутора плагијата.

“Што да не кажем” - назив је рубрике на Градском порталу 018 где у форми коментара неименовани аутор објављује текстове о актуелним дешавањима у Србији, често кроз релативизацију догађаја и политичких појава и уз навијање за актуелну власт. Текстови често почињу “цитатима” из других медија, које аутор не потписује.

Такав је био случај и са коментаром објављеним крајем октобра, где је дословце, са свим знацима интерпункције са Јужних вести преписан текст о томе како је први човек ГУ Ниш Љубиша Јанић избио телефон из руку одборника Нишке иницијативе Срђана Нонића. Уместо Јужних вести, аутор је назначио “поједине медије”.

Зато су се Јужне вести жалиле Савету за штампу, који је на отвореној и помало бурној седници, донео одлуку да је Градски портал 018 прекршио Кодекс новинара јер није поштовао ауторска права.

Власник Градског портала 018 Панић каже да му је жао, али да не може да објави одлуку Савета, јер Савет не признаје.

Стварно извините, али не можемо то да објавимо, јер ако објавимо испашће да признајемо Савет за штампу, а ми га не признајемо - подвлачи Панић.

 

Аутор текста крије идентитет

Панић крије идентитет аутора, не признаје Савет за штампу и обећава да се крађа неће поновити; фото: Н. П.Женска особа, са стажом дужим од 25 година у новинарству и именом Милена, Панићев је опис аутора рубрике “Што да не кажем?”. Ако онај ко пише стоји иза својих ставова, зашто се крије, питање је на које Панић није дао одговор новинарима Јужних вести.

То је анонимни колумниста. Такав имамо договор (да се не објављује име) са том особом, на њен захтев - рекао је Панић.

Иначе, овој, по опису Панића дугогодишњој новинарки, није први пут да у својим колумнама дословце преузме текст Јужних вести, без навођења аутора и линка, који су предвиђени условима о коришћењу и објављени на порталу.

Љиља Смајловић: Да се успостави стандард око потписивања медија

За већину чланова Савета за штампу, ствар је била јасна - текст је преписан, а Кодекс прекршен.

Зорица Вишњић, уредница Лозничких новости, једна од 8 чланова који су гласали у користи Јужних вести, каже да је Кодекс прекшен јер је текст "преписан од речи до речи", па чак и знакови интерпункције.

Да није било њихове вести (Јужних вести) ови не би имали текст - истакла је она.

Иако је гласала против тога да је Градски портал 018 прекршио Кодекс, дугогодишња новинарка Љиљана Смајловић рекла је да је за то да се успостави стандард око потписивања медија који први пренесе неку информацију. За сада је, каже, све то на нивоу "добре новинарске праксе".

Мислим да то никада нисмо прогласили прекршајем Кодекса, али треба рећи да је добра новинарска пракса да се каже фирст репортед бy, али тога нема у нашем Кодексу, то је нешто што је постала добра новинарска пракса на Западу - наводи Смајловићева.

Додаје и да би волела да то постане стандар.

Иначе, седница Савета за штампу на којој се одлучивало по овом питању, била је јавна, а од 11 чланова, 8 је гласало у корист Јужних вести, два против, док је једна чланица била уздржана.