13.06.2019.

Савет за штампу: Лист Данас није прекршио Кодекс необјављивањем Пашалићевог демантија



(Извор: Данас) - Како се наводи у образложењу одлуке Савета за штампу, стручна служба Заштитиника грађана навела је у жалби Савету за штампу да „Данас“ није објавио одговор коју су упутили на спорни текст, већ је, напротив, редакција наставила да и у наредним текстовима понавља неистините тврдње.

 

Тиме је, по мишљењу подносиоца жалбе, прекршено право грађана на објективно и истинито информисање и покушано урушавање угледа независне конктролне институције Заштитника грађана, наводи Савет за штамоу.

„У жалби је наведено да су прекршене одредбе које се односе на обавезу новинара да тачно, објективно, поптуно и благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, као и да прави јасну разлику између чињеница, претпоставки и нагађања, као и одредбе које новинара обавезују да приступа послу са дружном професионалном пажњом и да, пре објављивања, провери порекло, истинитост и потпуност информације. Истакнуто је и да Заштитник грађана никада није обавештен о разлозима необјављивања одговора“, пише у образложењу.

У одговору Уредништва листа наведено је да је заштитник грађана Зоран Пашалић позван пре објављивања текста, а његова штура изјава тачно је пренета у тексту. Сем што је имао прилику да одговори, Пашалић, како се истиче, накнадним одговором није ништа демантовао из текста, додаје се у образложењу.

„Једино је појаснио да се састанци са запосленима снимају диктафоном ’који служи као помоћно средство у изради записника’ и да су запослени са тиме били упознати. Његово објашњење смо објавили у наредним текстовима, иако су га бројни запослени поново демантовали, тврдећи да тај диктафон нико није видео нити да су знали да су предмет снимања“, иситиче се, између осталог, у одговору на жалбу. Уредништво је навело и да је омбудсману одговорено зашто деманти није објављен у једном од наредних текстова, те да је „Данас“ у последњих месец дана у више наврата објављивао његове одговоре када је за то било основа, наводи Савет за штампу.

Чланови Комисије за жалбе закључили су да „Данас“ није имао обавезу да објави достављени одговор, зато што је дужи од основног текста и што се проширује тему у односу на тај текст.

Комисија сматра, наводи се у образложењу одлуке, да право на одговор не може бити изговор за објављивање новог ауторског текста, већ само прилика да се исправе нетачни наводи.

Осим тога, како се додаје, Пашалићу је и пре објављивања текста пружена прилика да изнесе своју верзију догађаја и његова изјава је објављена у тексту, по свему судећи у целини, јер се у демантију не наводи да је скраћена или погрешно интерпретирана.

Комисија, међутим, сматра проблематичном одлуку редакције да делове демантија који није објавила користи у наредном тексту (објављеном након подношења жалбе) и коментарише их, наводи у свом саопштењу Савет за штампу.

По оцени Комисије, ово није добра пракса, већ би читаоце најпре требало упознати са садржајем неког текста, у овом случају одговора, па тек након тога полемисати са њима. Чланови Комисије не сматрају то прекршајем Кодекса новинара Србије, али редакцији листа „Данас“ ипак препоручују да убудуће покуша да избегне овакве ситуације.

https://www.danas.rs/drustvo/savet-za-stampu-list-danas-nije-prekrsio-kodeks-neobjavljivanjem-pasalicevog-demantija/