13.06.2019.

Истинитост извештавања најслабија тачка домаћих медија



(Извор: Раскринкавање) - Портал Ало новина је у тексту „Ево шта нам се спрема 13. априла!“ пренео твит члана ГО ДС-а Ивана Крстића, потпуно измисливши реченицу „Долазимо у Београд да рушимо и да једном заувек завршимо са већинском Србијом“ које у твиту нема. 

Редакција се пред Комисијом бранила образложењем да су „истинито пренели агресивно значење поруке“ што је оцењено као „неприхватљиво, јер је у тексту као чињеница представљено нагађање редакције шта је он можда мислио и хтео да каже“. 



Истинитост није била јача страна ни Српском телеграфу. У тексту „Министар би да хапси новинаре“ навели су да министар информисања Владан Вукосављевић „шаље полицију да хапси по редакцијама“, односно да користи своју политичку позицију да утиче на суд. 

Повод је било то што је полиција дошла да приведе главног и одговорног уредника Српског телеграфа Бориса Вуковића због неодазивања на позив суда у поступку који је министарство покренуло након што је овај таблоид објавио фотографије секса између двоје учесника ријалитија. 

Жалбу је поднело управо Министарство, а Комисија образложила да налоге за привођење издаје суд, а не Министарство, а да таблоид није понудио ниједан доказ за тврдњу да је Вукосављевић извршио притисак на правосуђе. Нагађања су, наводи Комисија, представљене као чињенице те је Српски телеграф добио јавну опомену због непоштовања истинитости извештавања, као и због неоправданог уношења страха. 

„Оваквим писањем се застрашују други новинари, јер се сугерише да би се и њима могло догодити нешто слично, односно да је министар Вукосављевић склон да хапси оне чији му се текстови не допадају“, наводи Комисија. 

Овај таблоид је прекршио и претпоставку невиности у тексту „Тајкун јачи од државе“, у коме наводе да „контроверзни бизнисмен“ и „тајкун“ Владимир Врбашки „још није одговарао упркос чврстим доказима о малверзацијама са државним земљиштем и имовином фирми у стечају“ и постављају питање ко га штити. 

Иако његова крвица није утврђена на суду, нити се против њега води поступак, Српски телеграф је објавио серију текстова у коме тврди да је крив и да мора да одговара, што ово саморегулаторно тело оцењује као кампању. 

„Чланови Комисије сматрају овакве текстове, који су заправо део кампање коју редакција води против неке особе, етички и професионално апсолутно недопустивим и веома тешким повредама професионалних норми, којима се озбиљно крше права људи о којима се пише“, стоји у образложењу Комисије. 

На порталу Блиц жене је, како је утврђено, објављен рекламни текст „Одмор на Криту за 299 евра“ који у тренутку подношења жалбе није био означен ознаком „промо“. Иако је редакција касније исправила ту грешку, Комисија је оценила да је Кодекс прекршен, да читаоцима није било јасно предочено да је у питању оглас и подсетила да редакција не сме да пристане да у новинарској форми пласира рекламу или политичку пропаганду. 

Своје место међу прекршиоцима Кодекса овог пута нашла су и два локална портала из Петровца на Млави. 

Портал тпкнеwс.цом објавио је текст „Због бахатих СНС функционера: Тотални раскол у ловачком удружењу Трест из Петровца на Млави“ у коме се, како је утврђено, износе непоткрепљене оптужбе и увредљиве квалификације на рачун руководилаца ловачког удружења, које почивају искључиво на анонимним изворима. 

Место чињеница замениле су увреде, друга страна није контактирана нити су анонимне „дојаве“ икако преиспитане. Порталу је изречена јавна опомена због кршења истинитости извештавања и принципу дужне новинарске пажње. 

У другом случају је портал Петровачки гласник текстом „Обогатиле се на туђој грбачи“ оптужио извесну Невенку Медић и њену сестру да су превариле на десетине радника који су ишли на рад у иностранство. Читав текст почива на нечијем Фејсбук посту у коме се износе озбиљне оптужбе на рачун Медић и њене сестре без икаквих доказа. До њих ни сам портал није покушао да дође нити је контактирао сестре Медић, већ је оптужбе објавио без икакве провере, због чега је добио јавну опомену од Комисије. 

На седници су разматране и три жалбе због наводног прикривеног оглашавања на порталу БлицаБлиц ЖенеАлоа и Б92, као и жалбу Заштитника грађана против Данаса због необјављивања демантија. У свим тим случајевима Комисија је проценила да редакције нису прекршиле Кодекс.

https://www.raskrikavanje.rs/page.php?id=456