14.01.2019.

Драстично повећање кршења кодекса новинара



(Извор: DW) -Прошле године је забележен рекордан број кршења Кодекса новинара у дневним новинама у Србији, а Српски телеграф, Ало, Курир и Информер поново су шампиони непрофесионалног извештавања.

То су резултати истраживања Савета за штампу који ће бити представљени сутра (уторак, 15. јануар) на трибини „Колико су медији поштовали Кодекс новинара Србије у 2018. години". Уочи трибине, Тамара Скрозза, која је учествовала у истраживању, за ДW открива неке детаље извештаја.

„Дошло је не само до пуког повећања броја кршења Кодекса, већ до драстичног повећања: у сваком месецу забележен је већи број прекршаја него у било ком месецу икада раније. Што би заправо значило да је период од августа до децембра 2018,  у који су ушле анализе текстова из листова Ало, Блиц, Вечерње новости, Данас, Политика, Информер, Курир и  Српски телеграф рекордан по броју прекршаја од када се ради овај мониторинг,  дакле. од 2015. године", наводи Скрозза.

Она додаје да нема суштинских промена у односу на 2017. годину,  да су листови који су били „рекордери", то и остали, те да се само смењују на „шампионској позицији".

То значи да су и током 2018. године основна правила професионалног извештавања највише игнорисали Ало,  Курир, Информер  и Српски телеграф -  апсолутни победник 2017. године са 1.282 забележена прекршаја Кодекса новинара .

Таблоиди који су се нашли и ове године на врху листе, објашњава, Скрозза, највише су кршили поглавља 4 и 1 Кодекса новинара, која се односе на претпоставку невиности и на објављивање нагађања која су представљена као чињенице.

 „Велики број проблематичних текстова забележен је и у контексту поглавља 7 које се односи на кршење права на приватност особа о којима се извештава, као и на обавезу скривања идентитета малолетних лица", наводи Скрозза.

 

„Ко ради тај и греши"

На трибини у оквиру ДW академије у октобру 2018. у Београду, представљени су неки од ранијих података о драстичном кршењу Кодекса новинара у појединим српским таблоидима, а новинар једног од њих, је, покушавајући да се оправда, изазвао смех у публици, рекавши да - „Ко ради тај и греши“.

И наставили су  - и да раде, и да греше, између осталог да не праве разлику између чињеница и коментара, да објављују оцене или претпоставке за које немају аргументе, да застрашују читаоце,  најављују ратове и сукобе, објављују лажне фотографије, Хрвате називају усташама, Албанце Шиптарима, чланове опозиције тајкунима.

Тако је, према писању таблоида Ало на „бесмисленом“ протесту „Стоп крвавим кошуљама“ 15. децембра било „неколико десетина  људи“, а њихов организатор је - „Ђиласов Савез за Србију“.  Опозициони савез је, наводи овај лист, тог дана доживео „дебакл“,  демонстранти „нису веровали колико их је мало“ и „гунђали су због временских неприлика и снега“, па се због тога аутор пита како неко „ко нема снаге да се избори са снегом планира да обави много веће задатке - да руши власт у Србији“.

 

Застрашивање читалаца

Тамара Скрозза  наводи да су се листови Ало, Информер и Курир  највише бавили неоправданим узбуњивањем и застрашивањем читалаца, и да је одмах иза њих лист Српски телеграф.

Чланови Савета за штампу, су наводи она, бележили текстове „у којима не постоје извори, у којима су извори недовољно јасно одређени, или чак измишљени, као и оне у којима су очигледни трачеви и на први поглед неодрживе тезе пласиране као аксиоми и унапред доказане ствари“.

Међу њима би могао да се нађе текст Информера од 24. децембра 2018. под насловом „Веома опасни планови жутог тајкуна, лидера СЗС: Ђилас захтева хаос пре Нове године!“ 

Лист, у складу са изјавом министра унутрашњих послова Небојше Стефановића помиње број од 5.000 демонстраната на суботњим протестима, али и речи једног од „тајкунових сарадника“.  Ђилас је, пише тај лист позивајући се на неименовани извор,  на састанку са коалиционим партнерима и „лидерима протеста“ „дословно“ поручио: „У следећу суботу мора нешто да се деси, неки сукоб, неки клинч, нешто више од шетње, не смемо овако да дочекамо Нову годину“.

Нису Драган Ђилас и Савез за Србију једина опасност  - ови листови редовно упозоравају грађане Србије на све страхоте које би могле да се десе, па је тако крајем децембра објављена „скандалозна“  вест под насловом „Шиптари у понедељак "уједињују" Косовску Митровицу, Србима послата ужасавајућа порука“.

 

Објављивали су се и текстови о томе да се „Косово и Албанија спајају 1. јануара", а Србија је, ако је веровати таблоидима, током 2018. ризиковала највише ратова у својој историји. Према истраживању уредника сајта Факе неwс, Стефана Јањића, које је пренео сајт Раскрикавање,  Информер и Српски телеграф 2018. су на насловним странама у 265 наврата најавили ратове и сукобе, и то највише са „усташама", а онда и са „шиптарима".

Тако су наставили у истом маниру као и 2017. када је Информер  изјаву тадашњег члана председништва БиХ Бакира Изетбеговића да се нада да ће БиХ признати независност Косова, прокоментарисао незаборавним насловом -  „Бакир би опет да коље“.

Према писању таблоида Ало, званична Фејсбук страница председника Србије Александра Вучића била је половином децембра засута увредама, а то је био разлог за наслов - „Вучић на мети Шиптара! Након председниковог синоћњег обраћања уследио бруталан напад“, и поднаслов -  „Шиптари не мирују".

 

Срамота Србије?

У тексту „Критика нове штампе" који је 1944. године објавио у листу Цомбат, Албер Ками написао је да је француска штампа између 1940. и 1944. била  - „срамота Француске“.  „Глад за новцем и равнодушност према племенитим стварима учинили су да је Француска имала штампу, којој је уз ретке изузетке, једини циљ био да ојача моћ неколицине и једина намера да обесцени одважност свих осталих“, написао је он.

Намеће се питање шта би закључио ако би само бацио поглед на неке од српских таблоида, чији су новинари одавно одустали од професионалног приступа послу, а своју публику одлучили да ограниче на оне који су, како је за телевизију Н1 рекао професор социологије Ратко Божовић  - „медијски неписмени људи“.

И недавно објављена истаживања новинара Раскрикавања да се на насловним странама листова Ало,  Информер  и Српски Телеграф  2018. нашло више од 700 нетачних информација, поново намећу асоцијацију на речи Албера Камија. „Слобода не значи говорити било шта ни повећавати број листова пуних скандала, ни успостављати диктатуру у име будућег ослобођења. Слобода значи пре свега не лагати. Тамо где се множи лаж, најављује се тиранија или се она наставља", рекао је Ками 1951. године у инервјуу листу Ле прогрèс де Лyон.

https://www.dw.com/sr/drasti%C4%8Dno-pove%C4%87anje-kr%C5%A1enja-kodeksa-novinara/a-47069756