12.09.2018.

Јавне опомене Информеру, Српском Телеграфу и Афери



(Извор: Раскрикавање) - Комисија Савета за штампу изрекла је чак три јавне опомене због кршења Кодекса новинара Србије, а добили су их дневни листови Српски Телеграф и Информер као и недељник Афера. Комисија је на последњој седници одлучивала о 13 жалби од којих су четири уважене.

Прорежимски таблоид Информер добио је јавну опомену због текста „Сумњиво - Савет за мониторинг тврди: Шабић проневерио чак 15 милиона“, о којем је и Раскрикавање раније писало.

Комисија је одлучила да је Информер прекршио Кодекс у деловима у вези са истинитошћу извештавања, одговорности новинара и новинарске пажње.

„Чланови Комисије за жалбе закључили су да „Информер“ ничим није поткрепио тврдњу да је Шабић проневерио некакав новац, већ као чињеницу саопштава спекулације до којих је дошао на основу тога што повереник, наводно, избегава да достави тражену документацију. Информација да није одговорио на захтев за слободан приступ информацијама од јавног значаја такође је нетачна и непроверена. Лист је слепо веровао саопштењу Савета за мониторинг, људска права и борбу против корупције и изјави члана тог Савета и није ни покушао да утврди да ли је то тачно“, наводи се у одлуци Савета за штампу.

Према подацима објављеним на сајту Савета за штампу, Геј лезбејски центар поднео је пет жалби, а комисија је сматрала да су две жалбе на текстове оправдане, а о којима је Раскрикавање такође писало.

Како се наводи, због текста Српског телеграфа „Овако би да убаце педофилију у Србију“ овај лист добио је јавну опомену јер је прекршио делове Кодекса новинара Србије који се тичу Истинитости извештавања, одговорности новинара и новинарске пажње.

„Лист, по оцени чланова Комисије, циљано подстиче нетрпељивост, стереотипе и предрасуде које постоје у односу на ЛГБТ популацију, доводећи је у ничим потврђену везу са педофилијом и залагањем за њену легализацију. У ту сврху су употребљени и наводни плакати ЛГБТ заједнице иако је њихова аутентичност осопорена још пре неколико година, као и илустрација из књиге, која не говори о ономе што се у тексту тврди“, наводи се у образложењу одлуке.

Јавну опомену добио је и недељник Афера због текста „Европа уводи педофилију у Србију на велика врата“.

„Лист је и садржајем и опремом текста несумњиво прекршио одредбе које се односе на забрану дискриминације, али и одредбу која се односи на обавезу истинитог и објективног извештавања, јер је, без икаквог основа, оптужио припаднике ЛГБТ популације у Србији да “уводе педофљу”, наводи се у одлуци.

Портал Телеграф.рс према оцени Комисије за жалбу Савета за штампу прекршио је Кодекс новинара Србије због текста „Да га не заборави: Плавуша Јеца напућила усне и испозирала поред управо преминулог оца“. Комисија за штампу одлучила је да је овај портал прекршио Кодекс у чак пет тачака - истинитост извештавања, независност од притиска по којој наслов текста не сме да буде у супрутности са суштином текста, новинарска пажња, поштовање приватности.

Јелица Љубичић поднела је жалбу јер је портал објавио нетачну информацију да се сликала поред мртвог оца. Телеграф.рс је са њеног Фејсбук профила преузео фотографију и текст који је написала, а из којег је, како тврди, сасвим јасно да јој је отац био жив када је фотографија настала.

По оцени чланова Комисије за жалбе, Телеграф.рс је објавио нетачну информацију, коју пре објављиања није проверио, а није је уклонио или исправио ни након што им је указано на грешку. Комисија је закључила да је и из текста објављеног на Фејсбук профилу Јелице Љубичић јасно да фотографија није снимљена када јој је отац умро, него пре тога, чиме је портал прекршио и одредбу по којој наслов текста мора да одговара његовој суштини.

Жалбе су поднете и због текстова објављених у Тањугу, Бети, Данасу, Куриру, Блицу и порталима Република.рс, Озонпрес, али је комисија одлучила да у тим случајевима ови медији нису прекршили Кодекс новинара.

Све одлуке можете прочитати овде.

Весна Радојевић

www.raskrikavanje.rs/page.php?id=254