01.02.2018.

Савет за штампу: Српски телеграф и Вечерње новости прекршили Кодекс



(Извор: Раскрикавање) - Дневни листови Српски телеграф и Вечерње новости прекршили су Кодекс новинара Србије, одлучила је Комисија за жалбе Савета за штампу на последњој седници. Српском телеграфу је изречена јавна опомена, а Вечерњим новостима је наложено да објави одлуку Комисије у року од пет дана.

“Јеремић прави недељник, Бећковићева за уредника” назив је текста у Српском телеграфу који је, према одлуци Комисије, лажна вест и у коме је таблоид трипу прекршио Кодекс.

У тексту се тврди да је је “Вук Јеремић одлучио да појача медијске нападе на власт, па је решио да направи свој недељник”, а први сарадник ће му бити новинарка Оља Бећковић.

Члан Комисије Петар Јеремић који је и поднео жалбу навео је да текст представља “очигледан пример лажне вести пласиране у интересу центара моћи за које поједини медији раде”. И сама Оља Бећковић је у ауторском тексту за Блиц написала да се ради о неистинама.

Комисија је закључила да су несумњиво прекршене одредбе Кодекса из поглавља Истинитост извештавања, јер Српски телеграф није понудио никакве доказе за своје тврдње, сем наводне изјаве анонимног очевица разговора “у четири ока”.

“Таква “информација” употребљена је, међутим, за позивање министра и медијског аналитичара, који даље коментаришу ни на који начин проверену вест. Комисија је у овом случају закључила да извор, по свему судећи, ни не постоји, односно да је лист намерно пласирао лажну вест, следећи одређене економске или политичке интересе”, наводи Комисија у образложењу.

Осим тога, утврђено је да су прекршене и тачке Кодекса које забрањују измишљање извора и утицај интереса издавача на уређивачку политику.

Листу “Вечерње новости” је наложено да у року од пет дана објави одлуку о томе да су прекршили Кодекс у тексту “Краљевачко ромско насеље: У масовној тучи шесторо повређених, сабљом посекли и дете”.

Прекршена је тачка одељка који се тиче новинарске пажње, по којој новинар мора бити свестан опасности од дискриминације коју могу да шире медији и мора да учини све да избегне дискриминацију по било ком основу.

У тексту је више пута истакнуто да је реч о ромском насељу, росмким породицама или да су учесници у тучи Роми, а у жалби је истакнуто и да су коментари испод текста непримерени и да омаловажавају припаднике ове националне мањине.

Комисија подсећа да Кодекс прописује да се припадност одређеној етичког, политичкој, идеолошкој или некој другој групи, као и брачно стање, верско опредељење, друштвено порекло наводи само када је тај податак неопходан за пуно разумевање конктекста догађаја.

“У овом случају није било потребе да се истиче како је реч о Ромима, или ромском насељу јер то није од значаја за разумевање догађаја, а, по мишљењу чланова Комисије, може да доведе до негативних ставова о свим припадницима те националне мањине”, оцењује Комисија.

Према извештају о мониторингу поштовања Кодекса новинара Србије који је сачинио Савет за штампу, ниво поштовања Кодекса је на ниском нивоу, а у непоштовању предњаче листови са таблоидном уређивачком политиком - Српски телеграф, Ало, Курир и Информер.

Марија Вучић

www.raskrikavanje.rs/page.php?id=78