08.05.2017.

Савет за штампу: Политика прекршила Кодекс новинара



(Извор: Пиштаљка) - Дневни лист Политика је текстом „У пословима са Енергопројектом Србија оштећена за више од 5,2 милиона евра“ објављеним 18. марта ове године и необјављивањем одговора прекршила Кодекс новинара Србије, одлучила је Комисија за жалбе Савета за штампу, независног саморегулаторног тела које процењује да ли се штампани и онлајн медији придржавају етичког кодекса новинара.

Политика је пренела чланак претходно објављен на порталу „Антидот“ у којем се, између осталог, наводи да је Пиштаљка од Министарства спољних послова добила спорни уговор са Енергопројектом којим су – потписом тадашњег министра Вука Јеремића – тој компанији поклоњене вредне зграде и земљиште у Перуу, Уганди и Нигерији, али да је затим Пиштаљка „напрасно изгубила интересовање да случај истражи до краја“.

Пошто је Пиштаљка, супротно овим тврдњама, објавила чланак о сумњивом послу још у фебруару 2014. године на основу документације коју је од Министарства добила после неколико месеци инсистирања и тек након интервенције Повереника за информације од јавног значаја, главни уредник Пиштаљке Владимир Радомировић је о томе обавестио вршиоца дужности главног уредника Политике и затражио да исправи грешку. Три дана касније, део Радомировићевог дописа је, без његове сагласности, објављен као писмо читаоца у штампаном издању листа, док у онлајн издању није објављено ништа.

Чланови Комисије за жалбе закључили су да је лист објавио нетачну информацију, преневши текст са портала „Антидот“ без икакве провере. Грешка није исправљена, већ је, супротно професионалном стандардима, без сагласности Радомировића, објављен део његовог захтева за исправком као писмо читаоца. Из  текста који је доставио листу изостављена је и битна информација – да је Пиштаљка текст објавила пре више од три године и да се, за разлику од Политике“ не бави тим случајем у предизборној кампањи – која указује на контекст објављивања преузетог текста. Кодекс је посебно прекршен тиме што у онлајн издању није објављен одговор, нити је текст исправљен на било који начин, упркос томе што је несумњиво да је првобитно објављена информација неистинита. Овим су прекршене и Смернице за примену Кодекса новинара Србије у онлајн издању, којима се, између осталог, јасно прецизира да уколико је оригинални садржај објављен у више издања, медиј има обавезу да одговор или исправку објави у сваком од тих издања. Такође, исправка или одговор се, према овим правилима, објављују „на начин на који је објављен и оригинални садржај у смислу позиционирања, видљивости и приступа садржаја“.

Због тога је Комисија за жалбе једногласно одлучила да је „Политика“ прекршила Кодекс новинара Србије и наложила листу да ову одлуку објави.

Главни уредник Пиштаљке Владимир Радомировић био је до ове седнице члан Комисије за жалбе Савета за штампу, али је током расправе и одлучивања по својој жалби био изузет од учешћа. Пиштаљка прихвата надлежност Савета за штампу.

pistaljka.rs/home/read/615