ТВ Лав плус против портала Глас западне Србије



 

На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Ивана Стјеља, Златко Чобовић, Стојан Марковић, Љиљана Смајловић, Невена Кривокапић, Вукашин Обрадовић, Владо Мареш, Вера Дидановић, Драган Ђорђевић, Жељко Бодрожић и Вишња Аранђеловић, на седници одржаној 27.12.2018. године, већином гласова изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ

 

Текстом “Јоловић: ’Слобода’ загађује Мораву“, објављеним 2. новембра 2018. године, портал „Глас западне Србије“ 

1.прекршио је тачку 1 Одељка IX (Поштовање ауторства) Кодекса новинара Србије, по којој медији и новинари морају да поштују и примењују важеће законодавство о заштити ауторских права и да, када добију допуштење за репродукцију из другог извора, то чине уз уважавање аутора и навођење извора,

2. прекршио је смерницу 2 у оквиру тачке IX Смерница за примену Кодекса новинара Србије у онлајн окружењу о обавезном назначењу аутора.

Одлука Комисије биће објављена на сајту Савета за штампу (www.savetzastampu.rs) и доступна јавности.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

 

Главна и одговорна уредница ТВ Лав плус Данијела Илић поднела је жалбу Савету за штампу тврдећи да је портал прекршио одредбе Кодекса које се односе на поштовање ауторских права и одговорност новинара у делу којим се забрањује фалсификовање докумената и плагијат. Она је навела да је у емисији те телевизије, која је уживо емитована 1. новембра 2018. године начелник Моравичког округа Слободан Јоловић ексклузивно изјавио да је компанија „Слобода“ загађивач Мораве, што нико до тада није објавио. Већина медија који су информацију пренели, како је наведено у жалби, објавила је да је реч о изјави датој ТВ Лав плус, за разлику од портала „Глас западне Србије“, који је навео да је то била „изјава за медије“.

У одговору на жалбу Гвозден Николић, главни и одговорни уредник „Гласа западне Србије“, истакао је да, ако се упореди оно што је Јоловић рекао на телевизији и оно што је портал који уређује објавио, јасно је да објављена инфомација не потиче са те телевизије. Он је навео да је то била веома актуелна тема тих дана, те да су вест пренели како локални, тако и национални медији (Тањуг и Бета), па је „смешна тврдња“ да је то први пут рекао на Телевизији Лав.

Већина чланова Комисије за жалбе сматрала је да је портал морао да наведе тачан извор информације коју преноси и да, уколико то није Телевизија Лав плус, саопшти који је медиј у питању. Будући да начелник округа није ту вест саопштио на конференцији за новинаре или у неком сличном обраћању медијима, а реч је о теми која је од великог значаја за становнике тог краја, Комисија је оценила да је реч о ексклузивној информацији, те је она морала бити пренета уз пуно уважавање колега које су до ње дошле. То свакако подразумева и навођење аутора, што је јасно наведено и у Сменицама за примену Кодекса новинара у онлајн окружењу – да је обавезно назначити медиј и аутора и уколико је реч о аганцијским инфомацијама. Комисија подсећа да је Закон о ауторским и сродним правима доста рестриктиван, а да Кодекс новинара Србије упућује на овај закон, због чега су правила за преузимање садржаја других медија строга. Комисија још једном указује и да је неопходно да сви медији уважавају рад и права својих колега.

Због свега тога, Комисија је са десет гласова „за“ и једним „против“ одлучила да је прекршен Кодекс новинара Србије и изрекла јавну опомену.

 

 

Београд, 27.12.2018.                                                                                     

Председавајућа
Ивана Стјеља