Удружење љубитеља реке Саве “Зелени рај” против портала Еспресо



На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Златко Чобовић, Љиљана Смајловић, Невена Кривокапић, Стојан Марковић, Тамара Скроза, Вера Баришић – Поповић, Вера Дидановић, Петар Јеремић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 22.2.2018. године, већином гласова доноси


ОДЛУКУ

Текстом “Борба за савски насип: Београђани одавде пију воду, а свака нелегална викендица има септичку јаму!”, објављеним 31. јануара 2018. године, портал “Еспресо” није прекршио одредбе Кодекса новинара Србије.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Представник Удружења љубитеља реке Саве „Зелени рај“ Војислав Мандић поднео је жалбу Савету за штампу, наводећи да портал „Еспресо“ већ дуже време води кампању против власника објеката на обали Саве, те да текст на који се жале представља пример говора мржње и да садржи  низ непроверених и неистинитих тврдњи како би се узнемирила јавност. У жалби се, између осталог наводи да се у тексту износе гласине и клевете, да нема друге стране, те да се разним нетачним информацијама читаоци доводе  у заблуду да власници објеката немају никакве дозволе иако имају решења надлежних органа о коришћењу приобаља, односно да су уз објекте направили септичке јаме које загађују изворишта воде, мада оне не постоје. Видео прилог у оквиру текста подносилац жалбе је оценио као фалсификат.

У одговору на жалбу редакција “Еспреса” истакла је да постоји јавни интересе да се пише о бесправној градњи на обали Саве и да им је то био једини мотив приликом објављивања текста. Како се ни подносилац жалбе, ни удружење које представља не помиње у тексту, редакција их није препознала као “другу страну”. Новинари портала су, иначе, како је наведено, више пута безуспешно покушавали да разговарају са власницима објеката, а да су им се обратили у вези са овим текстом били би спремни да саслушају и њихову страну приче. “Што се нашег текста тиче, он је поткрепљен видеом у коме је изнет низ чињеница које упућују управо на то да је нарушен јавни интерес Београђана: да су викендице нелегалне, а да наставак градње у том делу града угрожава остатак Београда, јер се тамо налазе бунари из којих се црпи вода за град, а који су угрожени септичким јамама које власници нелегалних викендица такође нелегално зидају. Поменути видео није настао у продукцији Адриа Медиа Групе, већ је преузет с друштвених мрежа, тачније твитера, где га је објавио корисник“, истиче се, између осталог, у одговору на жалбу.

По мишљењу чланова Комисије за жалбе, постоји неспорни јавни интерес да се пише о проблемима заштите животне средине, односно заштите приобаља и изворишта воде. Многи медији су више пута писали о објектима на обали реке Саве који немају грађевинску дозволу и који потенцијално угрожавају водоснабдевање Београда и спорни текст је само један у низу на ову тему. Иако, по оцени већине чланова Комисије, текст има недостатака, њиме нису прекршене одредбе које се односе на истинитост извештавања, односно нису објављење информације којима се дезинформише јавност. Део чланова Комисије оспорио је право представника удружења „Зелени рај“ да се жале, с обзиром на то да нигде у тексту нису поменути.

Два члана Комисије сматрала су да Кодекс јесте прекршен, јер је портал преузео видео материјал са друштвене мреже, није проверио његову аутентичност, нити покушао да провери и докаже информације које су у њему изнете. Тема о којој „Еспресо“ пише, по њиховом мишљењу, јесте изузетно значајна, али је треба и обрадити уз поштовање правила професије прописаних Кодексом.

Комисија са девет гласова „за“ и два „против“ одлучила да „Еспресо“ није прекршио тачку 4 Одељка И Кодекса новинара Србије која се односи на обавезу новинара да консултује што више извора. Одлуку да није прекршена тачка 5 истог одељка, да су са новимнарством неспојиви објављивање неоснованих оптужби, клевета и гласина, Комисија је донела једногласно.


Ниш, 22.2.2018.

Председавајући
Владо Мареш

Комплетан жалбени поступак