Петар Јеремић против дневног листа Српски телеграф



На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Златко Чобовић, Стојан Марковић, Љиљана Смајловић, Невена Кривокапић, Тамара Скроза, Вера Баришић – Поповић, Вера Дидановић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 25.1.2018. године, једногласно изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстом “Јеремић прави недељник, Бећковићева за уредника”, објављеним у броју од 11-12. новембра 2017. године, дневни лист „Српски телеграф”

1. прекршио је тачке 1, 2, 4 и 5 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара да тачно, објективно, потпуно и благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, поштујући право јавности да сазна истину и држећи се основних стандарда новинарске професије, да новинари и уредници праве јасну разлику између чињеница које преносе, коментара, претпоставки и нагађања, да, када је неопходно, консултују што више извора и да им омогући да изнесу свој став, као и да су са новинарством неспојиви објављивање неоснованих оптужби, клевета и гласина,

2. прекршио је тачку 2 Одељка II (Независност од притиска), по којој економски и политички интереси издавача не смеју да утичу на уређивачку политику на начин који би имао за последицу нетачно, необјективно, непотпуно и благовремено информисање јавности,

3. прекршио је и тачку 3 Одељка VI (Однос према изворима информисања), по којој је измишљање анонимних извора тежак прекршај стандарда професионалног поступања новинара.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Члан Комисије за жалбе Петар Јеремић поднео је жалбу због текста који, како је навео, представља очигледан пример лажне вести пласиране у интересу центара моћи за које поједини медији раде. Уз жалбу је приложио и ауторски текст Оље Бећковић, објављен у “Блицу”, у којем она истиче да је све у вези са њеним наводним састанком са Вуком Јеремићем на којем јој је нудио место главног уредника недељника који покреће, о чему пише “Српски телеграф”, измишљено. У спорном тексту се, иначе, тврди да је “Вук Јеремић одлучио да појача медијске нападе на валаст, па је решио да направи свој недељник”, а први сарадник ће му бити Оља Бећковић.

Редакција „Српског телеграфа” није одговорила на жалбу.

Чланови Комисије закључили су да су несумњиво прекршене одредбе Кодекса из поглавља Истинитост извештавања, јер “Српки телеграф” није понудио никакве доказе за своје тврдње, сем наводне изјаве анонимног очевица разговора “у четири ока”. Таква “информација” употребљена је, међутим, за позивање министра и медијског аналитичара, који даље коментаришу ни на који начин проверену вест. Комисија је у овом случају закључила да извор, по свему судећи, ни не постоји, односно да је лист намерно пласирао лажну вест, следећи одређене економске или политичке интересе. Комисија је због тога одлучила да су, сем одредби које се односе на истинитост извештавања, прекршене и тачке Кодекса новинара које забрањују измишљање извора и утицај интереса издавача на уређивачку политику који за последицу има нетачно, необјективно, непотпуно и благовремено информисање јавности.


Београд, 25.1.2018.

Председавајући
Владо Мареш


Комплетан жалбени поступак