Удружење Да се зна! против дневног листа Српски телеграф



На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Златко Чобовић, Стојан Марковић, Љиљана Смајловић, Невена Кривокапић, Тамара Скроза, Владо Мареш, Вера Баришић - Поповић, Петар Јеремић, Ивана Стјеља, Вера Дидановић и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 28.9. 2017. године, већином гласова изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстом “Сексуални приручник на силу гурају у школе”, објављеним 9. јуна 2017. године, дневни лист „Српски телеграф” прекршио је тачку 3 Одељка V (Новинарска пажња) Кодекса новинара Србије, по којој је прећуткивање чињеница које могу битно да утичу на став јавности о неком догађају једнако њиховом намерном искривљивању или изношењу лажи.

Истим текстом нису прекршене тачка 1 Одељка IV (Одговорност новинара) и тачка 4 Одељка В (Новинарска пажња) које се односе на то да новинар мора да се супротстави свима који крше људска права и залажу се за било коју врсту дискриминације, као и да мора да учини све да избегне дискриминацију.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Удружење Да се зна навело је у жалби Савету за штампу да је “Српски телеграф” пренео изјаву председнице Уније синдиката просветних радника Србије Јасне Јанковић у вези са образовним пакетом о сексуалном насиљу: “Хоће да наметну да више не морају да буду мама и тата, већ могу бити и две маме. Међутим, пошто не могу да промене нас, покушавају да промене свест деце убеђујући их да је тако нешто нормално.” Подносилац жалбе је указао и на то да се редакција није дистанцирала од овакве дискриманиторне изјаве саговорнице, већ је, напротив, садржајем и опремом текста стала на њену страну. Такође, како је наведено у жалби, лист је на нејасан и двосмислен начин пренео реаговање Соње Локар, која је подржала образовне пакете Инцест траума цента.

“Српски телеграф” није одговорио на жалбу.

Већина чланова Комисије сматрала је, међутим, да нису прекршене одредбе Кодекса новинара на које је указао подносилац жалбе. Они су оценили да се од редакција не може захтевати да се “ограђују” од става сваког од својих саговорника, нити им се може забрањивати да преносе мишљења људи који имају критичке или негативне ставове о нечему. Изречене оцене, по мишљењу већине чланова Комисије не представљају, као што то тврди подносилац жалбе, говор мржње, због којег би се председници Уније синдиката просветних радника могла ускратити слобода говора. За овакву одлуку гласало је осам чланова Комисије, док су три била против.

Комисија је, међутим закључила да је “Српски телеграф”, лоше и двосмислено пренео изјаву Соње Локар, наводећи читаоца на погрешан закључак да и она предложени образовни пакет сматра лошим, јер ће “деца бити жртвована”, док је смисао онога што је она рекла сасвим дугачији – деца ће бити жртвована због тога што се у школама неће говорити о сексуалном насиљу. Због тога је, како су оценили чланови Комисије, Кодекс новинара прекршен у делу који се односи на новинарску пажњу јер су читоацима ускраћене информације битне за разумевање контекста. Такође, и у овом тексту, као и у претходним које је Комисија раније разматрала, недостају информације о томе да је реч о пакету који је намењен наставницима, а не о уџбенику. Зато је Комисија са девет гласова “за”, једним “против” и једним “уздржаним” одлучила да је “Српски телеграф” прекршио Кодекс новинара и изрекла листу јавну опомену.


Београд, 28.9.2017.

Председавајући
Златко Чобовић


Комплетан жалбени поступак