Наташа Мијушковић против дневног листа Информер I



На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Стојан Марковић, Невена Кривокапић, Тамара Скроза, Владо Мареш, Вера Баришић – Поповић, Јелена Спасић, Златко Чобовић, Петар Јеремић, Владимир Радомировић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 29.12. 2016. године, једногласно изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстом “Жути Бујке уређује РТС с Кеном и Ђоком Влахом“, објављеним 16. новембра 2016. године, дневни лист „Информер“ прекршио је тачке 1, 2, 4 и 5 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара да тачно, објективно, потпуно и благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, поштујући право јавности да сзана истину и држећи се основних стандарда новинарске професије, да прави јасну разлику између чињеница које преноси, коментара, претпоставки и нагађања, да, када је то неопходно, консултује што више извора и омогући им да изнесу свој став, као и да не сме да објављује неосноване оптужби, клевета и гласина.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Жалбу Савету за штампу поднела је Наташа Мијушковић, новинарка РТС-а, сматрајући да је лист прекршио одредбе које се односе на истинитост извештавања пишући о томе како она уређује Дневник 2 РТС-а, и коментаришући њено писање на Твитеру, које је, како је навела, извучено из конкетста. Она је навела да су оцене да је Дневник који је уређивала „споран“, као и да је у њему „премијер Александар Вучић оптужен за цензуру и контролу над Јавним сервисом“, неистините и необјективне. „На основу једне реченице која је апострофирана са мог Твитер налога, закључено је да сам ’особа која подржава најприземније пљивање и лажно оптуживање’ и да сам ’против државе’, због чега лист поставља питање како таква особа може да објективно уређује дневник“, навела је Мијушковић, додајући да је реч о озбиљној оптужби, која може да јој угрози како вишедеценијски професионални углед, тако и физичку безбедност, јер је већ доживела непријатности на улици.

Чланови Комисије за жалбе сагласили су се да спорни текст излази из оквира аргументоване критике нечијег рада и да је очигледно написан са циљем да се дискредитују особе на које се текст односи. Такође, по мишљењу чланова Комисије, лист на недопустив начин покушава да утиче на уређивачку политику РТС-а, „објашњавајући“ о чему и како Јавни сервис не сме да извештава. Комисија је оценила да је апсолутно пристрасно и непрофесионално извештати на начин на који то ради „Информер“ када, на пример, тврди да је Наташа Мијушковић на Твитеру „острашћено и у свакој прилици нападала државу и власт“ или да је написала да је Душану Машићу свака на месту „коментаришући његове болесне нападе“. Лист није ни покушао да од Мијушковићеве затражи било какво објашњење, а супротно Кодексу, читав текст је написан тако да читалац не може да разликује шта су чињенице, а шта претпоставке и нагађања новинара, односно уредника. Осим тога, против подносиоца жалбе изнете су, без икаквих доказа, озбиљне оптужбе да „напада државу“.

Због тога је Комисија једногласно одлучила да је „Информер“ прекршио одредбе Кодекса новинара Србије и изрекла јавну опомену.


Београд, 29.12.2016.   

Председавајући
Стојан Марковић


Комплетан жалбени поступак