Кућа људских права и демократије против листа Курир



На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Стојан Марковић, Невена Кривокапић, Петар Јеремић, Владо Мареш, Иван Цвејић, Тамара Скроза, Владимир Радомировић, Ивана Стјеља, Златко Чобовић и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 31.8. 2016. године, једногласно доноси


ОДЛУКУ

Текстом “Демонстрант на мегафон: Разбили смо нос полицајцу”, објављеним 18. јула 2016. године у онлајн издању, дневни лист “Курир” прекршио је тачку 2 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара и уредника да праве јасну разлику између чињеница које преносе, коментара, претпоставки и нагађања.

Текстом “Истрага о инциденту испред градске скупштине: Саслушан члан Иницијативе “Не давимо Београд”, објављеним 19. јула 2016. године “Курир” није прекршио одредбе Кодекса новинара Србије.

Налаже се листу “Курир” да одлуку објави у онлајн издању најаксније пет дана од дана достављања одлуке.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Кућа људских права и демократије поднела је, уз сагласност Симона Симоновића, жалбу Савету због два текста чија суштина је прилог који је емитовао Тањуг, а који су преузели  други медији, међу којима и “Курир”. Реч је снимку забележеном на протесту 18. јула испред градске скупштине у Београду, на којем је дошло до инцидента између окупљених грађана, полиције и припадника обезбеђења градоначелника. Подносилац жалбе је навео да је Симоновић преко мегафона пренео окупљенима речи одборника Небојше Бакареца да су демонстранти “разбили нос полицајцу”, али да је то погрешно пренето као да је Симоновић сам објавио да су окупљени повредили полицајца. “ У жалби се истиче да је лист спорним текстовима прекршио одредбе Кодекса новинара које се односе на истинитост извештавања.

Редакција “Курира” није одговорила на жалбу.

Комисија за жалбе је оценила да се на снимку који је послужио као основа за текст “Демонстрант на мегафон: Разбили смо нос полицајцу”, не чује јасно шта он каже, односно не чује се псовка коју “Курир” у тексту цитира, али се читаоцима то представља као неспорно иако је, по свему судећи, реч о нагађању. Стога, не стоји тврдња “Курира” да се на “Танјуговом снимку види да је рекао ‘Разбили смо нос полицајцу, ко га ј.бе’”. “Курир”, истина, у тексту наводи да изјаву демонстанта преносе на основу снимка, из чега је Комисија закључила да догађају није присуствовао новинар тог листа, али сматра да је, ипак, требало боље проверити шта је тачно речено и у ком контексту, а не информисати читаоце само на основу неразговетног снимка. Због тога је Комисија једногласно одлучила да је овим текстом “Курир” прекршио одредбе Кодекса.

Кад је реч о другом спорном тексту “Саслушан члан Иницијативе Не давимо Београд”, чланови Комисије за жалбе нису утврдили никакву повреду Кодекса новинара Србије. Ова одлука донета је такође једногласно.


Београд, 31.8.2016.

Председавајући
Стојан Марковић


Комплетан жалбени поступак