Кућа људских права и демократије против листа Информер



На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Стојан Марковић, Невена Кривокапић, Петар Јеремић, Владо Мареш, Иван Цвејић, Тамара Скроза, Јелена Спасић, Владимир Радомировић, Ивана Стјеља, Златко Чобовић и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 31.8. 2016. године, једногласно изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстом “Ако патка лаже…Организатори протеста ‘Не давимо Београд’ се хвале: Разбили смо нос полицајцу!”, објављеним 18. јула 2016. године у онлајн издању, дневни лист “Информер”

1. прекршио је тачку 2 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, о обавези новинара и уредника да праве јасну разлику између чињеница које преносе, коментара, претпоставки и нагађања,

2. прекршио је тачке 1 и 2 Одељка II (Независност од притиска), по којој наслов прилога не сме да буде у супротности са његовом суштином, као и да економски и политички притисци издавача не смеју да утичу на уређивачку политику на начин који би имао за последицу нетачно, необјективно, непотпуно и неблаговремено информисање јавности,

3. прекршио је и тачку 6 Одељка IV (Одговорност новинара), по којој је новинар дужан да негује етику и културу јавне речи.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Кућа људских права и демократије поднела је, уз сагласност Симона Симоновића, жалбу Савету због два текста чија суштина је прилог који је Тањуг емитовао, а који су преузели и други медији, међу којима и “Информер”. Реч је снимку забележеном на протесту 18. јула испред градске скупштине у Београду, на којем је дошло до инцидента између окупљених грађана, полиције и припадника обезбеђења градоначелника. Подносилац жалбе је навео да је Симоновић преко мегафона пренео окупљенима речи одборника Небојше Бакареца да су демонстранти “разбили нос полицајцу”, али да је то погрешно пренето као да је Симоновић сам објавио да су окупљени повредили полицајца. У жалби се истиче да су прекршене одредбе Кодекса које се односе на истинитост извештавања, као и да је лист прекршио Кодекс и увредљиво називајући учеснике скупа “паткарима”.

Комисија за жалбе је оценила да се на снимку, који је послужио као основа за текст, не чује јасно шта све демонстрант тачно каже, али се читаоцима његова изјава представља као неспорна, па се и додатно објашњава да се организатори протеста хвале тиме да су повредили полицајца.

Такође, “Информер” тврди да снимак “у потпуности демантује” организаторе који негирају да су напали градоначелника и одборнике и повредили полицајца, што је нетачно, јер се на снимку не види ништа од тога. Због тога је прекршена и одредба Кодекса да наслов мора да одговара суштини прилога.

Чланови Комисије за жалбе оценили су и да је текст отворено негативно интониран у односу на организаторе скупа, против којих лист води политичку кампању, због чега сматра да је Кодекс прекршен и у делу који се односи на независност медија од политчких и економских интереса.

Употребном термина “паткари” прекршена је одредба по којој новинар мора да поштује етику и културу јавне речи.

Због свега тога, Комисија је једногласно изрекла јавну опомену.

 

Београд, 31.8.2016.

Председавајући
Стојан Марковић


Комплетан жалбени поступак