Туристичка агенција Соле Азур против дневног листа Српски телеграф



На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Невена Кривокапић, Милева Малешић, Владо Мареш, Петар Јеремић, Иван Цвејић, Марија Кордић, Филип Шварм, Тамара Скроза, Владимир Радомировић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 30.6. 2016. године, једногласно, изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстовима “На који начин српске туристичке агенције варају своје клијенте” и “Директор ЈУТЕ осуђује поступак туристичке агенције Соле Азур”, објављеним 17. и 19. маја 2016. године, као и необјављивањем одговора, дневни лист “Српски телеграф”

1. прекршио је тачке 1 и 4 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије о обавези новинара да тачно, објективно, потпуно и благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, поштујући право јавности да сазна истину и држећи се основних стандарда новинарске професије, као и да, када је то неопходно, консултује што више извора и омогући им да изнесу свој став,

2. прекршио је тачку 6 Одељка IV (Одговорност новинара), по којој је новинар мора да негује културу и етику јавне речи, поштује право на одоговор, извињење и исправку и дужан је да благовремено објави одговарјућу исправку, ,

3. прекршио је и тачку 3 Одељка V (Новинарска пажња), по којој је прећуткивање чињеница које могу битно да утичу на став јавности о неком догађају једнако њиховом намерном искривљивању или изношењу лажи.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Адвокат туристичке агенције “Соле Азур” поднео је жалбу због два текста којима се, како тврди, нарочито њиховом опремом, на сензационалистички начин повређује пословни углед агенције  и крше бројне одредбе Кодекса новинара Србије. У жалби је наведено да је “Српски телеграф” твдио да агенција покушава да обмане потенцијалне клијенте објављујући на сајту слике које не одговарају стварном изгледу хотела, док заправо сам лист фалсификује фотографије. Такође, лист се позива на изјаву путника Драгана М (45), који по евиденцији агенције није ни путовао са њима. У другом тексту лист је пренео изјаву директора ЈУТЕ, који наводно осуђује поступак “Соле Азур”, док је он заправо само одговорао на опште питање шта мисли о агенцијама које на сајтовима објављују објекте који нису такви у стварности, о чему сведочи и допис директора ЈУТЕ редакцији “Српског телеграфа”. Подносилац жалбе је навео и да је листу достављен деманти, који није објављен на одговарајући начин, односно који садржински не одговара достављеном тексту, наглашава се, између осталог, у жалби.

Редакција “Српског телеграфа” није одговорила на жалбу.

Чланови Комисије оценили су да је редакција „Српског телеграфа“ поступила супротно одредбама Кодекса новинара Србије. Најпре, погрешно је представљено да агенција на сајту објављује лажне слике. Затим је једна веома озбиљна оптужба, која у јеку сезоне туристичкој агенцији може да нанесе велику штету, “поткрепљена” изјавом само једног путника. Новинари нису ни покушали да ово провере у самој агенцији или са другим путницима. Након тога, објављена је и практично фалсификована изјава директора ЈУТЕ, који није одговарао на питање које је постављено у новинама, чиме су читаоци такође обманути.

Упркос томе што су све ове информације предочене уредништву листа, а агенција “Соле Азур” затражила и објављивање демантија, лист се није потрудио да направљене грешке исправи. Из одговора агенције објављено је само да агенција тврди да наводи у тексту нису тачни, без јасне ознаке да је реч о демантију и без икаквих даљих објашњења, па је Комисија закључила  да је прекршена и одредба Кодекса о обавези медија да објави одговор.

Због свега тога, Комисија је једногласно одлучила да је “Српски телеграф” прекршио одредбе Кодекса новинара Србије и изрекла листу јавну опомену.

 

Београд, 30.6.2016.

Председавајућа
Невена Кривокапић


Комплетан жалбени поступак