УГ „Парада поноса Београд“ против дневног листа Српски телеграф



На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Невена Кривокапић, Стојан Марковић, Владо Мареш, Иван Цвејић, Марија Кордић, Златко Чобовић, Тамара Скроза, Петар Јеремић, Владимир Радомировић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 26.5. 2016. године, већином гласова, изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстовима “Гејеви сире сиду по Србији” и “Гејеви су болесни. Тај проблем се мора искоренити”, објављеним на насловним странама у бројевима од 16-17. и 18. априла, дневни лист “Српски телеграф”

1. прекршио је тачке 1 и 2 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, по којима је новинар обавезан да: тачно, објективно, потпуно и благовремено извести о догађајима од интереса за јавност, као и да прави јасну разлику између чињеница које преноси, коментара, претпоставки и нагађања,

2. прекршио је тачку 1 Одељка IV (Одговорност новинара) о обавези новинара да се супротстави свима који крше људска права или се залажу за било коју врсту дискриминације, говор мржње и подстицање насиља,

3. прекршио је и тачку 4 Одељка V (Новинарска пажња), по којој новинар мора бити свестан опасности од дискриминације коју могу да шире медији и треба да учини све да избегне дискриминацију засновану, између осталог, на раси, полу, старости, сексуалном опредељењу, језику, вери, политичком и другом мишљењу, националном или друштвеном пореклу.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Удружење грађана “Парада поноса Београд” и Стефан Радовић поднели су одвојене жалбе истог садржаја, сматрајући да су насловима странама “Српског телеграфа” прекршене одредбе Кодекса новинара које се односе на забрану дискриминације и говора мржње, односно да је лист “на ударним позицијама промовисао говор мржње према ЛГБТ заједници. Кад је реч о првом тексту, подносилац жалбе је навео да “сензационалистички наслов прати и фотографија младића који раширених руку држи заставу дугиних боја, чиме се имплицира да је и залагање за људска права ЛГБТ особа нешто што је опасно, болесно и угрожавајуће. На наредној насловној страни цитира се, наводно, партијарх Српске православне цркве, као и Миљко Риситић, који износи сличне дискриминаторне ставове.

У одговору на жалбу Милан Лађевић, главни уредник листа навео је да је жалба бесмислена и неоснована, јер лист није промовисао говор мржње према ЛГБТ заједници, нити је писао о целој ЛГБТ заједници. Напротив, истакао је, спорни наслови су објављени управо у интересу геј заједнице, јер је лист имао намеру да укаже на опасност са којом је геј заједница суочена данас у Србији. “У чланцима који прате спорне наслове нема никаквих новинарских интерпретација, већ су само пренете изјаве здравствених радника, јавних личности, поглавара СПЦ”, наводи се у одговору на жалбу и додаје да су пренете у целости и изјаве ЛГБТ активиста, што указује да “Српски телеграф” ни на један начин не прави разлику нити неједнако поступа према било ком лицу на основу његовог личног својства, нити изражава идеје и информације или приказује поруке којима се подстиче дискриминација. Наслов “Гејеви сире сиду по Србији” је класичан пример сензационалистичке обраде резултата истраживања здравствене установе, док је наслов текста у наредном броју вредносни суд партијарха, што није необично, будући да већина хришћанских цркава хомосексуалност види као физиолошки поремећај, истиче се, између осталог, у одговору на жалбу.

Чланови Комисије за жалбе оценили су да је Кодекс прекршен не садржајем текстова, већ њиховом опремом. Наслов “Гејеви сире сиду по Србији” не одговара садржају истраживања које указује на пораст броја људи који су заражени ХИВ-ом незаштићеним аналним односом, а оба наслова, као и начин на који су текстови пласирани су веома тенденциозни и манипулативни. Објашњење главног уредника да је реч о сензационалистичкој обради теме није прихватљиво као оправдање за изношење нетачних тврдњи и оптуживање целе ЛГБТ популације за ширење заразе, што има дискриминаторни карактер. Истраживање Института “Батут” “Српски телеграф”, по оцени Комисије, није, како тврди, искористио да укаже на то како се вирус шири и како се заштити од тога, већ, овакавим извештавањем, шири мржњу према читавој једној мањинској заједници. Због тога је Комисија једногласно одлучила да су прекршене одредбе Кодекса које се односе на забрану дискриминације, на које је указао и подносилац жалбе.

Осим тога, Комисија је оценила да су прекршене и одредбе које се односе на истинитост извештавања, јер у истраживању на које се лист позива нема потврде за тврдње изнете у наслову и поднаслову, већ је реч о спекулацијама и нагађањима који се пласирају као чињенице. Девет чланова Комисије за жалбе гласало је да су прекршене и ове одредбе Кодекса, док су два члана била “против”. Због свега наведеног, Комисија је “Српском телеграфу” изрекла јавну опомену.


Нови Пазар, 26.5.2016.

Председавајућа
Невена Кривокапић


Комплетан жалбени поступак