Српски покрет Двери против дневног листа Информер



На основу чланова 19. и 21. Статута Савета за штампу И чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Невена Кривокапић, Стојан Марковић, Владо Мареш, Иван Цвејић, Марија Кордић, Златко Чобовић, Тамара Скроза, Петар Јеремић, Владимир Радомировић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 28.4. 2016. године, већином гласова, изриче


ЈАВНУ ОПОМЕНУ


Текстом “Двери и ДСС криве Србе за геноцид у Сребреници”, објављен у броју од 12-13. марта 2016. године, дневни лист „Информер“

1. прекршио је тачку 2 Одељка I (Истинитост извештавања) Кодекса новинара Србије, по којој је новинар обавезан да: прави јасну разлику између чињеница које преноси, коментара, претпоставки И нагађања,

2. прекршио је тачку 2 Одељка II (Независност од притисака), по којој економски и интереси издавача не смеју да утичу на уређивачку политику на начин који би имао за последицу нетачно, необјективно, непотпуно и неблаговремено информисање,

3. прекршио је и тачку 3 Одељка V (Новинарска пажња), по којој је прећуткивање чињеница које могу битно да утичу на став јавности о неком догађају једнако њиховом намерном искривљивању или изношењу лажи.


ОБРАЗЛОЖЕЊЕ


Жалбу Савету за штампу поднео је адвокат Српског покрета Двери, оцењујући да су спорним текстом прекршене одредбе Кодекса које се односе на истинитост извештавања, будући да Двери не само да не криве “Србију за наводни геноцид у Сребреници, већ истичу да се Србима на простору Братунца десио геноцид”.  Он је навео да је новинарка “Информера” о томе обавештена мејлом, али је изостала било каква реакција, односно објављивање исправке. Из изјаве коју је новинарки дао Бошко Обрадовић, председник Двери, објављена је само једна реченица, а подносилац жалбе верује да лист није ни имао намеру да објективно извештава јавност, већ се ставио у службу политичких противника Двери, објављујући овакву неистину у јеку изборне кампање.

У одвојеним одговорима на жалбу новинарка “Информера” и адвокат редакције навели су да редакција није добила никакав деманти, те је нејасно на основу чега адвокат очекује да “Информер” то објави. Новинарка је навела да је Информативна служба Двери послала одговор и допуну одговора Бошка Обрадовића на питање које је постављено, али да, због простора, није објављена цела изјава. “Новинар није дужан да објави целовиту изјаву, уколико пренесе најважнију информацију добијену од саговорника. Каква ће бити опрема текста зависи од уређивачког колегијума”, истиче се у одговору. Адвокат “Информера” је нагласио да је новинарска екипа листа прикупљала и проверавала информације са дужном новинарском пажњом, поштујући начело да се чује и друга страна.

Чланови Комисије за жалбе закључили су да адвокат Двери није послао одговор на објављени текст, него је редакцији накнадно достављена допуна одговора Бошка Обрадовића. Комисија није имала увид у његову прву изјаву, али се не чини вероватним да је из ње пренета најважнија информација, како је наведено у одговору на жалбу. Из онога што је објављено стиче се утисак да је њему постављено питање зашто је Санда Рашковић прва на листи, а не да ли подржава њену изјаву о геноциду почињеном у Сребреници. Уз то, екипа “Информера” све време коментарише оно што је рекао, или није рекао, наводећи да “неће да каже”, “упорно и тврдоглаво” одбија, “покушава да изврда”, али чак ни такво сугерирање читаоцу да он избегава да директно одговори не поткрепљује тврдњу из наслова да “Двери и ДСС криве Србе за геноциде”. С обзиром на то да је текст објављен на насловној страни у изборној кампањи, што је могло да утиче на бираче, Комисија је закључила и да је реч о покушају да се нанесе штета политичкој опцији коју лист не подржава.

Чланови Комисије су, зато, са осам гласова “за” и три “уздржана” одлучили да је “Информер” прекршио Кодекс новинара Србије и изрекли јавну опомену.


Београд, 28.4.2016.


Председавајућа
Невена Кривокапић


Комплетан жалбени поступак