Adria Media Group против портала Телепромптер



На основу чланова 22. и 24. Статута Савета за штампу и чланова 15. и 16. Пословника о раду Комисије за жалбе, Комисија за жалбе Савета за штампу у саставу: Владо Мареш, Иван Цвејић, Тамара Скрозза, Петар Јеремић, Стојан Марковић, Златко Чобовић, Владимир Радомировић, Невена Кривокапић, Ивана Стјеља и Драган Ђорђевић, на седници одржаној 24.12. 2015. године, већином гласова изриче

ЈАВНУ ОПОМЕНУ

Текстом “Ко је заборавио шта је заправо ‘Курир’”, објављеним 4. децембра 2015. године, портал “Телепромптер.рс” прекршио је тачку 3 Одељка IV (Одговорност новинара) Кодекса новинара Србије, по којој је новинар дужан да поштује правило претпоставке невиности и не сме никога прогласити кривим до изрицања судске пресуде.

ОБРАЗЛОЖЕЊЕ

Adria Media Group и Александар Родић поднели су жалбу, сматрајући да су спорним текстом прекршене одредбе Кодекса новинара Србије из одељака Истинитост извештавања и Новинарска пажња, односно да се у тексту подносиоци жалбе «оглашавају учиниоцима кривичног дела преваре, изнуде и уцене, и уопште као неко ко се бави криминалним активностима». Све то су, како је наведено у жалби, ноторне неистине, с обзиром да се подносилац жалбе не бави криминалом, никада није осуђен ни за једно кривично дело, нити је то у било ком судском поступку утврђено.У тексту се износе тврдње попут:» Курир не критикује, Курир рекетира», «Курир критикује политичаре оног тренутка када не плате рекет», «Александар Родић и његов Курир лажним изјавама креирају лажно јавно мњење» и сличне, што, по мишљењу подносиоца жалбе, представља тешке увреде и неистините и злонамерне тврдње, «које ‘Телепромптер.рс’ износи искључиво са циљем да нашкоде угледу подносиоца жалбе и да АМГ и Александра Родића у јавности представе као зликовце и криминалце.»

У одговору на жалбу, главни и одговорни уредник портала Данило Реџеповић, навео је да «Курир» у формално-правном смислу јесте медиј, а у суштинском, метафизичком смилсу није медиј, већ «представља оруђе помоћу ког одређене интересне групе остварују своје пословне циљеве који су супротни општим моралним начелима цивилизованог друштва». Текст на који је поднета жалба јесте, зато, критика, односно анализа друштвене појаве «Курир». Он је навео и да се нигде у тексту не тврди да је Александар Родић починио кривична дела уцене, изнуде или преваре. У Кривичном закону, не постоји реч «рекет» или «рекеташ», које су жагонске и не могу се посматрати из угла закона. «Чврсто верујем да Курир, Александар Родић и његова фирма Adria Media Group, засипањем Савета за штампу неоснованим и непоткрепљеним жалбама, покушавају да цензуришу слободу говора», истиче се у одговору и додаје да «жалба није написана коа истинска жалба, већ има суштинску улогу да, жаргонски речено ‘опере’ Алаксандра Родића од навода да се годинама бави рекетирањем и да Курир користи као оруђе помоћу ког рекерира људе».

Већина чланова Комисије сматрала је да, упркос томе што постоје спекулације и гласине о «рекетирању» која преко «Курира» спроводе његови власници, о чему су и раније неки медији писали, ниједна од тих прича није потврђена. Ни «Телепромптер.рс» у овом тексту не нуди никакав чврст доказ да је то тачно. Општа слика о некоме у јавности није довоља да би се, без икакве ограде, могло тврдити да је то истина, тим пре што је тешко утврдити и колико је тачна оцена «Телепромптера» да Родић у јавности има имиџ «рекеташа». Без обзира на то што «рекерирање» не постоји у Кривичном законику, потпуно је јасно да се израз користи за кривична дела изнуде и уцене, за која подносилац жалбе никада није ни осуђен ни оптужен, односно да га, супротно Кодексу, аутор текста проглашава кривим, иако судски поступак није ни покренут.

Део чланова Комисије сматрао је, међутим, да већи део изнетих оцена може да се подведе под мишљење, односно да су изнети вредносне судови, а не чињеничне тврдње ,као и да «Телепромптер.рс» нуди некакве доказе за те оцене, односно да се позива на изјаве неких људи. Такође и да је тешко писати о «Куриру», а не навести нешто што постоји као јавно убеђење о том листу и његовим власницима.

О томе да ли Александар Родић и Adria Media Group оваквим жалбама злоупотребљавају Комисију за жалбе, Комисија се веће изјаснила кад је реч о жалбама поднетим против «Информера» и исти став има и овога пута - Комисија за жалбе сматра да  има обавезу да одлучује о свакој пристиглој жалби, а одлуке доноси искључиво на основу Кодекса новинара Србије.

Због тога је Комисија са седам гласова «за», два «против» и једним «уздржаним», одлучила да је «Телепромптер.рс» прекршио одредбу Кодекса која се односи на поштовање претпостваке невиности и изрекла јавну опомену.

Београд, 24.12.2015.

Председавајући
Владо Мареш

Комплетан жалбени поступак